Washington Post: Facebook założył firmę do walki z ustawodawcami
W marcu 2022, gdy amerykańscy senatorowie przyjęli ustawę, która miała zwiększyć konkurencję w branży technologicznej, American Edge rozpoczęła kampanię informacyjną, która miała na celu zwalczanie działań antymonopolowych amerykańskich ustawodawców.
Jak informuje „Washington Post”, taka praktyka jest od dawna stosowana przez inne branże, np. farmaceutyczną, tytoniową, czy telekomunikacyjną, ale w ostatnich czasach stosują ją także Facebook. Wcześniej gigant zapłacił firmie konsultingowej GOP za oczernianie aplikacji TikTok.
Kampania strachu w wykonaniu Facebooka
Praktyka American Edge polegała na zamieszczaniu artykułów w gazetach, spotów telewizyjnych, zlecaniu badań i współpracy z ekspertami i byłymi urzędnikami. Głównym przekazem, jaki płynął z badań i artykułów, było zniechęcenie do działań antymonopolowych. Przekaz budowana na obawie przed konkurencją ze strony Chin. Według przekazu przepisy antymonopolowe miałyby osłabić amerykański rynek technologiczny i zwiększyć zagrożenie ze strony rosyjskich cyberataków.
Według „Washington Post” Facebook rozpoczął przygotowania dla American Edge przed wyborami prezydenckimi w 2020 roku, gdy okazało się, że tzw. firmy Big Tech staną się celem kampanii wyborczej.
Big Tech największym lobbystą w Waszyngtonie
Firmy Big Tech, w tym Facebook są jednymi z największych sponsorów lobbingu w Waszyngtonie. Facebook przekazał ponad 20 milionów dolarów na działania mające na celu wpłynięcie na regulacje prawne dotyczące branży technologicznej w 2021 roku.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.