Wyzwania, sukcesy i zmiany branży kreatywnej w 2022 roku
Wyzwanie, którego nikt się nie spodziewał
W kreatywnym światku nie ma miejsca na nudę, choć doświadczenia z ostatnich lat sprawiły, że wielu z nas zapomniało, że ona w ogóle istnieje. 2022 rok nie należał do najłatwiejszych komunikacyjnie, do czego bez dwóch zdań przyczyniła się wojna za naszą wschodnią granicą. W marcu wszystkie marki jak mantrę zadawały sobie zestaw pytań: Co robić? Co komunikować swoim odbiorcom? Co wypada, a co będzie nietaktem w obliczu konfliktu zbrojnego? Nie było na nie uniwersalnej odpowiedzi. Każda marka musiała zajrzeć do swojego DNA, być może odświeżyć zakurzoną już strategię komunikacji i podjąć działanie. Część z nich aktywnie włączała się we wsparcie uchodźców, niektóre podjęły bojkot na poziomie komunikacyjnym lub zupełnie ograniczyły swoją aktywność w mediach społecznościowych. Marki regularnie podglądały się wzajemnie, śledząc działania konkurentów.
Każda marka, z którą współpracujemy, ma inny styl komunikacji i na co innego może sobie pozwolić. W przypadku niektórych klientów działania promocyjne zostały na jakiś czas zupełnie wstrzymane. Niekiedy ograniczaliśmy komunikaty do niezbędnego minimum. Musieliśmy działać szybko i ważyć każde słowo. Po kilku tygodniach zaczęliśmy wracać do standardowej komunikacji – komentuje Magda Malutko, CEO agencji kreatywnej Od kuchni.
Choć bojkot wojny, a jednocześnie wsparcie pogrążonej w wojnie Ukrainy wciąż trwają, to większość marek wróciła do swojej standardowej strategii komunikacji. W mediach społecznościowych, reklamach czy na billboardach wciąż widnieją jednak niebiesko żółte flagi, czy hasła w języku ukraińskim symbolizujące jedność z naszymi wschodnimi sąsiadami. Z częścią firm z pewnością pozostaną one jeszcze na długo.
Wideo zyskuje w oczach klientów
Obszar, który od lat bardzo prężnie rozwija się w branży kreatywnej, to content ruchomy i video marketing. Przestawienie się wielu polskich marek na tworzenie gifów, reelsów czy tiktoków to absolutny powód do dumy. Chapeau bas dla wszystkich działów komunikacji czy marketingu, które podjęły się tego wyzwania i choć może początkowo niepewnie, to w długim terminie stanęły na wysokości zadania, dostarczając swoim odbiorcom treści, które rzeczywiście przyciągają wzrok. Jak komentuje dalej Magda Malutko:
W naszej agencji zauważyliśmy bardzo interesującą zmienną. Mamy klientów, którzy na początku, słysząc nasze rekomendacje o reelsach na Instagramie, byli niechętni do tworzenia takich treści. Jednak już po kilku tygodniach, dostrzegając, jak bardzo angażujący, atrakcyjny dla oka, wciągający, a jednocześnie konkurencyjny jest taki content, zaczęli stopniowo zmieniać zdanie i proporcje treści statycznych względem ruchomych. Obecnie coraz częściej marki same zgłaszają zapotrzebowanie na przygotowanie krótkich wideo, ponieważ zrozumiały, jak ważne jest to w dotarciu do swoich odbiorców.
Za pan brat z Gen Z
Powodów do dumy w 2022 roku jest oczywiście znacznie więcej. Nie sposób pominąć liczby projektów, badań, debat czy raportów poświęconych zrozumieniu generacji Z, która staje się dziś kluczowym targetem dla wielu firm. Jak wskazują eksperci, trudno znaleźć dziś bardziej świadome pokolenie klientów niż nowa generacja, niejednokrotnie będąca także inspiracją dla starszych konsumentów. Jednocześnie jest to pokolenie social-oriented, które według badania „Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra?”, przeprowadzonego przez Infuture Hatalska Foresight Institute oraz Dentsu Aegis Network, mocno angażuje się w akcje społeczne właśnie za pomocą mediów społecznościowych. Nieobce są dla nich hasztagi #metoo, #zerowaste czy #bodypositive. Poszukują autentyczności i prawdy nie tylko w świecie, ale także w konsumpcji. Większe zrozumienie generacji Z wynikające z rzetelnych analiz pokazuje profesjonalizację branży, która chce kierować odpowiednie, przemyślane komunikaty do każdej z grup docelowych, dostosowując nie tylko produkt, ale i przekaz, formę czy język do swoich odbiorców.
Zdrowie psychiczne wysoko na liście priorytetów
Warto wspomnieć także o kampaniach poświęconych tematom pracowniczym. W sieci, ale i w dyskusji publicznej coraz więcej treści czy czasu antenowego poświęca się problemom zdrowia psychicznego członków zespołu i sposobom radzenia sobie ze stresem w czasach niepewności. Według badań przeprowadzonych przez Deloitte w 2022 roku całkowity roczny koszt kondycji zdrowia psychicznego pracowników wzrósł od 2019 roku o 25%. Co więcej, jednym z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ jest, „dobre zdrowie i dobre samopoczucie”, co naturalnie przekłada się również na działania pracodawców, mające na celu wsparcie pracowników. Można odnieść wrażenie, że działania wielu firm i organizacji są coraz mniej wyłącznie prowizerunkowe, a coraz bardziej pobudzają nas do wartościowej dyskusji i zmiany zachowań. W 2022 roku nie zabrakło kampanii edukacyjnych, w których marki podejmowały temat zdrowia psychicznego i dobrostanu pracowników. Niewątpliwie jest to pozytywny kierunek, który z pewnością będzie się rozwijał.
Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany
Świadomość konsumencka, działalność CSR i podejście less waste zdecydowanie weszły w fazę złotego wieku w naszym społeczeństwie w kończącym się 2022 roku. To natomiast bezpośrednio przełożyło się na pracę marketingowców, którzy więcej czasu i kampanii poświęcili właśnie tym tematom. Jako konsumenci nie tylko świadomie wybieramy produkty, ale także patrzymy na ich opakowanie czy pochodzenie. Coraz więcej z nas chce mniej marnować, żyć w zgodzie z naturą oraz wspierać potrzebujących i środowisko. Świadczy to z pewnością o dojrzałości polskiego konsumenta, który nawet mimo wzrostu cen chętnie sięga po to, co dobre, bezpieczne i zdrowe.
Liczba aktywności prospołecznych, prośrodowiskowych czy proekologicznych polskich firm zdecydowanie przerosła nasze oczekiwania! Chyba nikt po tym roku nie będzie miał wątpliwości, że Polacy mają wielkie serca i nieskończoną gamę pomysłów, jak wesprzeć innych w potrzebie. Ta zmiana i nakierowanie na wsparcie oznaczało dla nas oczywiście mnóstwo działań edukacyjnych oraz promocyjnych. Zmiana podejścia zarówno nam, jak i naszym klientom dodawała energii i sprawiała, że chcieliśmy robić jeszcze więcej! – dodaje Magda Malutko.
Miejmy nadzieję, że te dobre zmiany pozostaną z nami na długo, a kolejny rok przyniesie branży kreatywnej mnóstwo pozytywnych zaskoczeń!
Agencja kreatywna Od kuchni