Różnorodność, która jednoczy
Jednym z czynników stanowiącym dziś o sukcesie firmy jest jej innowacyjność. Apple, światowy lider w dziedzinie innowacji według badania Boston Consulting Group z 2023 roku, przekonuje, że aby firma była innowacyjna, musi też być zróżnicowana. Różnorodność wyzwala bowiem kreatywność – zespoły złożone z osób o rozmaitych kompetencjach, mające różne doświadczenia i różny punkt widzenia ze względu m.in. na czynniki demograficzne, osobiste i społeczne, takie jak choćby odmienne kultury, różnice metrykalne, płeć, z którą się utożsamiają, stan zdrowia czy wyznawaną religię, generują więcej unikatowych pomysłów. Pogląd, że różnorodna i tzw. inkluzywna, włączająca postawa biznesowa (ang. diversity & inclusion, D&I) ma istotne znaczenie dla wyników firmy, deklaruje coraz więcej przedsiębiorstw.
Tego zdania było już w 2017 roku dwie trzecie z 10 tys. firm ankietowanych w ramach raportu Deloitte Global Human Capital Trends. Taka kultura biznesu na polskim rynku wciąż jest jednak traktowana bardziej jako trend niż standardowa praktyka. Firmy, które realizują powyższe założenia, a także wyznają zasadę równości szans (equity), należą do najbardziej cenionych i najwyżej ocenianych miejsc pracy. Wyznaczają tym samym kierunek zmian w podejściu zarówno do osób zatrudnionych, jak i z nimi współpracujących lub korzystających z ich usług. Bo przedsiębiorstwo, w którym każdy może być sobą, które tworzy dobrą atmosferę – działa sprawniej i łatwiej osiąga zamierzone cele biznesowe, a jednocześnie przyciąga osoby klienckie.
T-Mobile wyróżniony za kulturę otwartości
Forum Odpowiedzialnego Biznesu – organizacja, która jest koordynatorem Karty Różnorodności w Polsce oraz inicjatorem i partnerem przedsięwzięć kluczowych dla zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu (ESG) oraz DE&I – od czterech lat przeprowadza badanie Diversity IN Check, które pozwala ocenić stopień dojrzałości pracodawców w zakresie zarządzania różnorodnością i budowania inkluzywnych, włączających organizacji. W gronie wyróżnionych pracodawców już po raz czwarty znalazła się firma T-Mobile Polska, co potwierdza, że regularnie i sukcesywnie realizuje działania związane z zapewnieniem różnorodności, równości i inkluzywności.
Dla T-Mobile jako części międzynarodowej korporacji Deutsche Telekom wartości DE&I stanowią istotny, jeśli nie kluczowy element odpowiedzialności społecznej. Firma doskonale też wie, że postawa oparta na szacunku i tolerancji, a także aktywne działanie na rzecz eliminowania barier między ludźmi stanowią klucz do długoterminowego sukcesu biznesowego. T-Mobile swoją postawą i wartościami, którymi się kieruje jako pracodawca i dostawca usług, chce udowadniać, że każda osoba ma jakąś supermoc, a ich połączenie w jeden MagentaTeam sprawia, że stają się one jeszcze silniejsze i mogą realnie wpływać na zmiany w otaczającym nas świecie.
Różnorodność, która łączy
Dążenie do inkluzywności, działanie w sposób niedyskryminacyjny, holistyczny i społecznie wrażliwy, opierający się na szacunku do każdej osoby, budowanie polityki różnorodności i włączenia są wpisane w DNA firmy T-Mobile. Realizując misję Connected as One (połączeni jako jedność), firma udowadnia, że różnorodność zamiast dzielić, potrafi integrować. Pełna akceptacja i szacunek do każdej pracującej tu osoby, bez względu na wiek, płeć, pochodzenie czy poglądy, wyrażane są m.in. poprzez organizowanie dla zatrudnionych osób szkoleń z zakresu wyznawanych wartości, inspirujących spotkań z przedstawicielami i przedstawicielkami różnych środowisk, a także poprzez inicjatywy skierowane do grup powszechnie marginalizowanych przez społeczeństwo lub środowisko biznesowe. W T-Mobile funkcjonują trzy grupy pracownicze, które działają na rzecz tzw. mniejszości, grup osób z różnych powodów i przez różne środowiska marginalizowanych.
Magenta Women Network wspiera kobiety, Magenta Pride działa na rzecz praw społeczności LGBTQIA+, a grupa Pokolenie T powstała z potrzeby działań na rzecz integracji międzypokoleniowej. Jednocześnie firma deklaruje, że w ramach poszanowania różnorodności jest gotowa wziąć pod uwagę kolejne wymiary różnorodności, takie jak wykształcenie, rodzicielstwo i sprawowanie opieki nad dziećmi, sytuacja rodzinna, kultura, język, sposób myślenia i pracy, forma zatrudnienia lub współpracy oraz doświadczenie.
T-Mobile głośno przeciw wykluczeniom
W tym roku, w przypadającym 17 maja Międzynarodowym Dniu przeciw Homofobii, Bifobii i Transfobii T-Mobile udowodnił, że nie wystarczy mówić o równości – liczą się czyny. Swój sprzeciw wobec przejawów dyskryminacji osób LGBTQIA+ firma wyraziła, wprowadzając dodatkowe płatne dwa dni wolne na zawarcie związku małżeńskiego i partnerskiego dla par nieheteronormatywnych. Kodeks Pracy w Polsce nie przewiduje bowiem urlopu okolicznościowego dla par innych niż o orientacji heteroseksualnej. T-Mobile wypełnia tę lukę, tak by każda osoba, niezależnie od płci, z którą się utożsamia, i orientacji seksualnej miała równe szanse i na równych prawach mogła świętować wejście w formalny związek z ukochaną osobą.
W T-Mobile nie ma również miejsca na żadną formę bezpośredniej lub pośredniej przemocy, dyskryminacji ani nękania w miejscu pracy, przejawy rasizmu, antysemityzmu ani uprzedzeń na tle etnicznym lub religijnym. Są za to respektowane i promowane wartości zawarte m.in. w Kodeksie Praw Człowieka, dyrektywy antydyskryminacyjne Unii Europejskiej, lokalne uregulowania prawne krajów, w których działa Deutsche Telekom, a także zasady etyki cyfrowej.
Inkluzywność – trudne słowo, wielka moc
Termin pochodzący od angielskiego słowa inclusion (włączanie) opisuje działania mające na celu stworzenie środowiska, w którym każda osoba czuje się akceptowana, doceniana i w pełni włączona – w życie jakiejś grupy, np. firmy lub społeczeństwa. Aktywne angażowanie wszystkich osób tworzących daną organizację, zespół lub społeczność, niezależnie od ich różnic, jest możliwe poprzez spełnienie kilku zasad. Oprócz wspomnianego akceptowania i doceniania różnorodności ważne jest zapewnienie równych szans wszystkim osobom tworzącym daną społeczność. Może to być np. umożliwienie dostępu do edukacji, zatrudnienia, awansu zawodowego, szkoleń i innych możliwości rozwoju.
T-Mobile dąży do inkluzywności nie tylko w grupie osób, które zatrudnia. W relacji z klientami i klientkami włączanie polega na zapewnianiu dostępu do nowych technologii każdej osobie, niezależnie od jej wieku, kompetencji cyfrowych i zasobności portfela. Tu realizuje się także kolejne założenie idei inkluzywności, jakim jest eliminowanie barier: zarówno fizycznych, jak i społecznych czy kulturowych. Dzieje się to choćby przez dostosowanie miejsc pracy lub oferowanych usług do potrzeb osób doświadczających niepełnosprawności.
Inkluzywne środowisko opiera się też na otwartym dialogu i wymianie opinii. Dążeniem T-Mobile jest nie tylko to, by każda zatrudniona w firmie osoba czuła, że jej głos jest ważny i słyszany. Otwarte niedawno w Warszawie innowacyjne miejsce T-Mobile Magenta Experience Center, gdzie można bez limitu doświadczać nowych technologii,, w którym osoby testujące technologie mogą wyrażać swoje opinie o produktach i usługach, uczestnicząc tym samym w kreowaniu rozwiązań idealnie dopasowanych do swoich potrzeb i preferencji. Nastawienie na słuchanie głosu użytkowników i użytkowniczek, a także osób pracujących nad produktem, daje firmie ogromną siłę, dzięki której może stale się rozwijać i rozumieć potrzeby rynku. Możliwość uczestniczenia w procesie i podejmowania decyzji działa nie tylko na korzyść firmy, lecz także wzmacnia poczucie przynależności i własnej wartości wśród mających z nią kontakt osób.
Działanie w sposób niedyskryminacyjny, holistyczny i społecznie wrażliwy, dążący do szeroko pojętej inkluzywności, oparte na szacunku do drugiego człowieka pozwala tworzyć najlepsze miejsca pracy, w których chce się być, a także innowacyjne usługi, z których chce się korzystać. Zasady DE&I to już nie trend, lecz drogowskaz dla firm na całym świecie, wyznaczający kierunek zmian w biznesie, w którym na pierwszym miejscu stoi człowiek i jego dobrostan.