2024 pod znakiem rozwoju portfolio i zrównoważonych działań
Jak w kilku zdaniach podsumowałabyś rok 2024 dla Coca-Cola HBC?
Ruža Tomić Fontana: Dużo się działo, więc nie wiem, czy uda mi się zmieścić w kilku zdaniach (śmiech). W 2024 r. skupialiśmy się na wybranych obszarach naszej działalności, naszych priorytetach – przede wszystkim na rozwoju portfolio zgodnie z naszą strategią 24/7. Jedną z premier była odsłona nowej Fuzetea w czterech smakach (w tym także opcjach bez cukru) i 20-proc. zawartością soków owocowych. Ponadto poszerzyliśmy nasze portfolio napojów energetycznych, w tym Burn i Monster (również w opcjach zero cukru). Jeśli zaś chodzi o nasz segment napojów alkoholowych gotowych do spożycia, wprowadziliśmy na rynek także bezcukrową opcję kultowego drinka, połączenie whisky & Coca-Cola Zero Cukru w puszce. 2024 był również pierwszym rokiem naszej dystrybucji nowej marki wódki premium w ofercie Coca-Cola HBC, którą kupiliśmy od Brown Forman, oraz marek piwa od AB InBev.
Jednocześnie działaliśmy w obszarze zrównoważonego rozwoju, aby do 2040 r. osiągnąć zerową emisję netto i przygotować się do uruchomienia systemu kaucyjnego w Polsce. Wspieraliśmy także lokalne społeczności i wdrożyliśmy szereg wewnętrznych inicjatyw, by rozwijać i integrować nasz zespół.
Wspomniałaś strategię 24/7. Czy możesz, proszę, wyjaśnić, co ona oznacza?
Strategia 24/7 opiera się na celu, by nasze napoje towarzyszyły konsumentom przy każdej okazji, o różnych porach dnia, przez cały tydzień.
To prosta, ale potężna idea, zgodnie z którą kształtujemy nasze portfolio – chcemy być kompleksowym partnerem napojowym dla naszych klientów.
Nasza oferta obejmuje zarówno oryginalny napój Coca-Cola i Coca-Cola Zero Cukru, inne kultowe marki napojów gazowanych, jak i napoje niegazowane, takie jak Fuzetea, napoje energetyczne, takie jak Monster i Burn. Każdy produkt jest zaprojektowany z myślą o konkretnych momentach, okazjach konsumpcyjnych.
Idąc dalej, te napoje zaspokajają codzienne potrzeby w zakresie orzeźwienia, podczas gdy alkohole premium, takie jak nasze wódki, piwa i gotowe do spożycia drinki, są przeznaczone na wieczorne okazje. Mamy także produkty przeznaczone dla konkretnych kanałów, takie jak Three Cents – miksery premium, które wprowadziliśmy w zeszłym roku. Ten produkt kierujemy do profesjonalistów, barmanów, którzy serwują wysublimowane koktajle i mocktajle w kanale HoReCa – restauracjach, hotelach czy barach.
Kategoria kawy z markami Caffè Vergnano czy Costa Coffee również odgrywa znaczącą rolę zarówno w naszej strategii 24/7, jak i we współpracy z sektorem HoReCa. Tak zróżnicowane portfolio zapewnia konsumentom produkty, które odpowiadają na ich potrzeby niezależnie od tego, czy jest to poranna kawa, nawodnienie i orzeźwienie w ciągu dnia, popołudniowy zastrzyk energii, czy wieczorny napój.
Jak radzi sobie segment zero cukru i jak wypada na tle innych rynków?
Kategoria napojów bez dodatku cukru szybko się rozwija. W Polsce ponad 37 proc. naszej oferty gazowanych napojów bezalkoholowych stanowią napoje o mniejszej zawartości cukru lub bez cukru. Wzrost ten odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów, którzy coraz częściej chcą mieć wybór mniej kalorycznej opcji, by nie rezygnować ze swojego ulubionego smaku. W porównaniu z takimi krajami, jak Irlandia czy Szwajcaria, gdzie w całej kategorii napojów gazowanych blisko połowa sprzedanych produktów to opcje bez cukru, Polska wciąż jest w fazie rozwoju. Jesteśmy jednak przekonani, że ten segment będzie nadal rosnąć, a naszym celem jest przewodzenie tej transformacji w Polsce.
Zrównoważony rozwój także był waszym priorytetem w 2024 r., w szczególności w kontekście systemu kaucyjnego, który zostaje wprowadzony w przyszłym roku w Polsce. Jak sobie poradziliście z przygotowaniami?
System kaucyjny ma dla nas kluczowe znaczenie, dlatego podnosiliśmy ten temat w branżowych rozmowach z decydentami już w 2020 r. To na producentach napojów spoczywa odpowiedzialność za sprostanie wyzwaniom środowiskowym, a system kaucyjny to według nas najlepsze rozwiązanie na zwiększenie poziomu zbiórki opakowań i zamknięcie ich obiegu.
W 2024 r. połączyliśmy siły z 10 innymi wiodącymi producentami napojów w Polsce, by powołać do życia Kaucja.pl, naszego przyszłego operatora. Współpraca ta była niezbędna – wszyscy mamy te same cele i obowiązki wynikające z ustawy i wszystkim nam zależy, by system działał efektywnie oraz był przyjazny klientom i konsumentom. Połączenie ponad podziałami było tym bardziej istotne, gdyż przepisy dotyczące systemu kaucyjnego w Polsce zakładają współistnienie wielu operatorów.
To, co sprawiło, że proces ten przebiegł sprawniej, to nasze doświadczenia z innych rynków grupy Coca-Cola HBC, takich jak kraje bałtyckie – Łotwa, Litwa i Estonia, gdzie podobne systemy zostały już z powodzeniem wdrożone. Mogliśmy wykorzystać najlepsze praktyki i uniknąć ewentualnych pułapek.
Jeśli chodzi o przygotowania – były intensywne, szczególnie w ostatnich miesiącach, kiedy działaliśmy jednocześnie na zewnątrz w ramach koalicji i wewnętrznie. To, co jeszcze nas czeka, to m.in. zmiana kodów kreskowych EAN czy nowe projekty etykiet i wielopaków. Zmiany te dotyczą każdej jednostki magazynowej objętej systemem, którą mamy w naszym portfolio.
To ambitny projekt, ale jesteśmy dumni, że możemy odgrywać w nim kluczową rolę. System ma zostać uruchomiony 1 października 2025 r. z trzymiesięcznym okresem przejściowym – krytycznym momentem, który pozwoli wszystkim producentom i punktom sprzedaży na płynne wejście w nową rzeczywistość.
Jak pamiętam, proces powstawania ostatecznej wersji ustawy o systemie kaucyjnym był dość długi i wymagający. Czy to było dla was problematyczne?
Zacznę od tego, że jestem niezwykle dumna z naszego zespołu i partnerstwa, które zbudowaliśmy z branżą, aby sprostać tym wyzwaniom. Czy oznaczało to dla nas dużo pracy? Tak, absolutnie. Czy wymagało to dużo wytrwałości, elastyczności i doświadczenia? Zdecydowanie.
Szczerze mówiąc, w przypadku projektu na tak dużą skalę trudno oczekiwać, że proces legislacyjny będzie szybki i łatwy. Pamiętajmy, że system kaucyjny w Polsce będzie drugim co do wielkości takim rozwiązaniem w Europie, biorąc pod uwagę zarówno wielkość rynku, jak i liczbę opakowań, którymi będzie zarządzał.
Jestem głęboko przekonana, że wszyscy – w tym regulator, robili, co w ich mocy, by stworzyć jak najlepsze ramy prawne, i wierzę, że troska i wysiłek różnych stron były widoczne w całym procesie. Bardzo się cieszę, że nasz głos jako branży został wysłuchany i wprowadzono zmiany do ustawy.
Ogromne wyzwania stanęły w tym roku również przed lokalnymi społecznościami – zwłaszcza na terenach dotkniętych powodzią. Jako firma jesteście aktywni społecznie. W jaki sposób angażowaliście się w pomoc powodzianom?
Powódź była niezwykle tragicznym wydarzeniem. W takich momentach naszym priorytetem jest szybkie działanie i zapewnienie znaczącego wsparcia społecznościom dotkniętym kryzysem.
Natychmiast zmobilizowaliśmy nasze zasoby i wspólnie z The Coca-Cola Company oraz partnerami – Polskim Czerwonym Krzyżem i Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy dostarczyliśmy na tereny dotknięte powodzią ponad 150 000 litrów wody. Kontynuując pomoc dla powodzian, Fundacja Coca-Cola HBC oraz The Coca-Cola Foundation przekazały blisko 2 mln zł dla WOŚP, by pomóc w realizacji ich misji – wymianie sprzętu medycznego w szpitalach w Kłodzku, Nysie i Głuchołazach, które zostały zniszczone przez powódź.
Nasi pracownicy również ruszyli do pomocy – jako wolontariusze rozładowywali dostawy wody, a ostatnio razem z The Coca-Cola Company i Bankami Żywności pakowali paczki żywnościowe.
Ostatnie pytanie. Jakie są Wasze główne cele na 2025 r. w Polsce?
Będziemy dalej poszerzać nasze portfolio o nowe, ekscytujące smaki napojów gazowanych, napoje energetyczne i alkohole premium. Na horyzoncie pojawią się również innowacje w kategorii gotowych do spożycia drinków oraz nowe warianty ZERO.
Zrównoważony rozwój pozostaje w centrum naszej uwagi. Zobowiązaliśmy się do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 r., więc czekają nas kolejne zmiany w kierunku niskoemisyjnej floty, optymalizacji opakowań, by redukować ilość plastiku, minimalizacji zużycia wody i energii w naszych zakładach produkcyjnych.
Kolejny priorytet to wspieranie lokalnych społeczności poprzez inicjatywy takie jak Youth Empowered, która przygotowuje młodych do wejścia na rynek pracy. Do tej pory z programu skorzystało ponad 300 000 młodych ludzi w Polsce i krajach bałtyckich, a my zobowiązujemy się dotrzeć do jeszcze większej liczby osób.
Zamierzamy też dalej silnie angażować się w nasz lokalny rozwój – planujemy inwestycje w zakłady, w najbliższym czasie fabrykę koło Krakowa, gdzie przygotowujemy się do zwiększenia mocy produkcyjnych.
Naszym niezmiennym celem jest ciągły, zrównoważony rozwój biznesu, obejmujący zarówno inwestowanie, jak i wywieranie pozytywnego wpływu na naszych pracowników, klientów i społeczności lokalne.
Materiał promocyjny na zlecenie producenta napojów Coca-Cola
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.