BRE Bank po 2012 r.: 4,1 mln klientów i 1,2 mld zł zysku
Ponad 1,2 mld zł w 2012 roku zarobiła na czysto Grupa BRE Banku. To o 6 proc. więcej niż w poprzednim również bardzo dobrym 2011 r. Z kolei liczba klientów obsługiwanych przez mBank i MultiBank przekroczyła 4,1 mln. BRE jest również coraz bardziej efektywną spółką współczynnik kosztów do dochodów za cały 2012 r. wyniósł 46,4 proc.
- To był najlepszy rok w historii BRE Banku. Po raz pierwszy zarobiliśmy 1,2 mld zł i po raz pierwszy od lat zamierzamy zarekomendować wypłacenie dywidendy mówi Cezary Stypułkowski, prezes banku. Pozwala na to bardzo dobra sytuacja kapitałowa BRE. Współczynnik wypłacalności na koniec 2012 r. wyniósł 18,7 proc. Bank już teraz jest przygotowany do wprowadzenia zasad Bazylei III dodaje.
BRE Bank z kwartału na kwartał poprawia również strukturę finansowania swojej działalności. Wartość kredytów udzielonych we frankach szwajcarskich w ciągu dwóch ostatnich lat zmniejszyła się o 10 proc. Dywersyfikację źródeł finansowania zwiększyła również emisja euroobligacji o wartości 500 mln euro, przeprowadzona w drugiej połowie 2012 r. Wskaźnik kredytów do depozytów obniżył się do 116 proc. ze 125 proc. rok wcześniej.
- Również rok 2013 będzie przełomowy dla naszego banku. W jego pierwszej połowie uruchomimy mBank w nowej odsłonie projekt będący połączeniem przyjaznej bankowości elektronicznej z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, przydatnymi klientom. W drugiej połowie roku nasza grupa zacznie funkcjonować po wspólną nazwą mBanku zapowiada Cezary Stypułkowski.
Bankowość korporacyjna
151,4 ml zł brutto zarobił w samym tylko IV kwartale segment klientów korporacyjnych, podczas gdy kwartał wcześniej było to 109,9 mln zł.
W całym 2013 r. systematycznie zwiększała się liczba obsługiwanych przez BRE Bank firm. Na koniec roku wynosiła ona już niemal 15,1 tys. podmiotów i była o 8 proc. wyższa niż rok wcześniej mówi Przemysław Gdański, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości korporacyjnej. Wzrost zysków był możliwy nie tylko dzięki zwiększaniu liczby obsługiwanych firm, ale również rozwojowi relacji z już obsługiwanymi przedsiębiorstwami dodaje. Jako przykład podaje liczbę klientów korzystających z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w zakresie konsolidacji środków na rachunkach bankowych, która wzrosła w ciągu ostatniego roku o 13, 6 proc.
W 2012 r. BRE Bank wprowadził również wiele innowacji produktowych dla klientów korporacyjnych. Uruchomiono serwis informacyjny iBRE News, dzięki któremu klienci mogą bez wychodzenia z systemu transakcyjnego, mieć szeroki dostęp do sprofilowanych pod ich potrzeby informacji z rynku. Z kolei w listopadzie wprowadzono szereg usprawnień i nowych rozwiązań w ramach platformy wymiany walut iBRE FX.
Bankowość detaliczna
W IV kwartale 2012 r. pion bankowości detalicznej BRE wypracował blisko 180 mln zł zysku brutto. Ten wynik był niższy o 17 proc. w stosunku do średniego wyniku kwartalnego brutto, co jest efektem intensywnej akcji depozytowej. W całym roku bankowość detaliczna osiągnęła łącznie ponad 860 mln zł zysku brutto.
W zakresie akcji kredytowej, niższą sprzedaż kredytów hipotecznych zastępujemy ciągle rosnącą sprzedażą kredytów nie-hipotecznych. W 2012 r. udzieliliśmy ich na kwotę niemal 3,3 mld zł, czyli więcej o prawie miliard złotych niż rok wcześniej. Zakładamy utrzymanie sprzedaży w tym segmencie na podobnym poziomie również w roku bieżącym mówi Cezary Kocik, członek zarządu BRE Banku, odpowiedzialny za bankowość detaliczną.
W minionym roku wspieraliśmy również akwizycję, dzięki czemu liczba obsługiwanych przez nas klientów detalicznych wzrosła o ponad 200 tys. informuje Kocik.
W tym roku mBank i MultiBank postawiły na innowacje z pierwszego w Polsce programu umożliwiającego oszczędzanie podczas wydawania pieniędzy (mSaver i MultiSaver) korzysta już przeszło 190 tys. osób. Biorąc pod uwagę, że produkt wprowadzaliśmy jako pierwsi na rynku, a świadomość klientów co do tego typu produktów była niewielka, uważam to za duży sukces mówi Cezary Kocik i dodaje, że rok 2012 r. był też okresem zwiększonej koncentracji na depozytach. Oferty promocyjne podniosły co prawda nasze koszty odsetkowe, ale przede wszystkim przełożyły się na poprawę struktury finansowania. W czwartym kwartale 2012 r. pozyskaliśmy 4,5 mld zł depozytów, co przełożyło się na wzrost detalicznej bazy depozytowej o prawie 16 proc. wyjaśnia.
W ostatnim kwartale mBank i MultiBank, jako pierwsze banki w Polsce, zaoferowały we współpracy z Orange i T-Mobile mobilne płatności z wykorzystaniem technologii zbliżeniowej.
Natomiast z wprowadzonych w 2012 r. kart kredytowych, powiązanych z programem Miles&More, korzysta już 13,4 tys. klientów, którzy dzięki przeprowadzonym transakcjom zebrali do tej pory 89 tys. darmowych mil.