Tylko połowa polskich firm ze strategią. Raport: Strategie marketingowe 2014

Dodano:
fot. infoWire.pl Źródło: InfoWire.pl

Ponad 50 % polskich przedsie?biorstw posiada sformułowana? strategie? marketingowa?. W prawie 35% funkcjonuje ona w formie spisanej, a w 22% firm znajduje się ,,w głowie" osób zarza?dzaja?cych - wynika z raportu ,,Strategie marketingowe 2014", pierwszego badania o takiej skali w Polsce, przygotowanego przez Mind Progress Group we współpracy z Instytutem Badawczym IPC. Wśród ekspertów komentujących wyniki znaleźli się między innymi: Jacek Kotarbiński, Maciej Tesławski czy Marcin Kalkhoff.

Badanie przeprowadzono w maju 2014 roku. Wzie?ło w nim udział 200 firm i osób, kwalifikowanych do małych, s?rednich i duz?ych przedsie?biorstw na podstawie definicji GUS. Juz? szereg pytan? związanych z posiadaniem podstawowych elementów strategii pokazuje jak bardzo polskie firmy róz?nia? sie? mie?dzy soba? w zalez?nos?ci od swojej wielkos?ci. Wynika to chociaz?by z tego, z?e duz?e i s?rednie przedsiębiorstwa znacznie cze?s?ciej operuja? na rynkach mie?dzynarodowych i maja? przynajmniej cze?s?ciowo zagraniczny kapitał. - Ws?ród badanych firm 3/4 z nich deklaruje posiadanie misji i wizji. Nieco ponad połowa przebadanych przedsie?biorstw ma zdefiniowane grupy docelowe. 41% zapytanych przedsiębiorstw w ogóle nie okres?la, do kogo kieruje swoja? oferte? i działania komunikacyjne. - mówi Michał Pawlik, Head of Strategy w Mind Progress Group, pomysłodawca i koordynator badania. - Wyniki po raz pierwszy w skróconej formule przedstawiliśmy w czerwcu podczas konferencji Marketing Progress: skuteczne strategie marketingowe. Obecnie ujawniamy pełną analizę wyników.

Polskie firmy dzielą się na dwie niemal równe grupy - przedsiębiorstwa mające strategie? marketingowa? i takie, które jej nie posiadają. Co jest tego przyczyną? Koszty opracowania strategii stanowią średnio około 11% budżetu marketingowego. Ws?ród firm, które dotychczas nie miały strategii marketingowej, aż 55,2% nie planuje jej tworzyc? w najbliz?szej przyszłos?ci. - Firmy opracowuja? strategie? głównie samodzielnie (57,5%), a jedynie 20% firm deklaruje współprace? w tym zakresie z partnerami zewne?trznymi - mówi Jacek Kotarbiński, autor ,,Sztuki Rynkologii". - Do czynników ograniczających można zaliczyć obawę przed wysokimi kosztami jej opracowywania (70,5%) i realizacji (48,5%). Wysoki wskaz?nik notowany jest w przypadku teoretyzacji działan? strategicznych, bez uwzgle?dnienia rynkowych realiów (33,5%). Zrealizowane badania wskazuja? na koniecznos?c? racjonalizacji i urealniania efektów działan? marketingowych w polskich firmach. Poprzez ocene? efektywnos?ci strategii i jej zbiez?nos?c? z realiami rynkowymi oraz celami i wynikami, be?dzie moz?na traktowac? te działania w wymiarze inwestycyjnym, a nie tylko kosztowym.

Celem badania było przyjrzenie się strategii marketingowej, ocenie jej przydatnos?ci oraz postrzeganiu tego narze?dzia przez samych klientów. Pierwsza część raportu poświęcona jest analizie zgromadzonych danych, przedstawieniu statystyk związanych z różnymi zagadnieniami skupionymi wokół strategii marketingowej oraz komentarzami ekspertów. Drugą część materiału stanowi uzupełnienie raportu o opracowania merytoryczne zaproszonych gości. Wśród autorów tekstów poświęconym różnym obliczom strategii znaleźli się m.in. Paweł Tkaczyk (Midea), Jan Hartman (Uniwersytet Jagielloński), Bartłomiej Rak (Socjomania), czy ks. Jacek Stryczek (Szlachetna Paczka).

Raport ,,Strategie marketingowe 2014" jest pierwsza? odsłona? szerszego projektu. Badanie będzie regularnie powtarzane - głównie po to, aby zaobserwowac? zmiany zachodza?ce na rynku z upływem czasu.

Z wynikami badania można zapoznać się na stronie www.marketingprogress.pl oraz www.mindprogress.pl. Raport ,,Strategie marketingowe 2014" jest do pobrania za darmo na zasadzie pay per post bądź pay per e-mail.

Podsumowanie konferencji w wersji wideo: https://www.youtube.com/watch?v=b0AmIV0vjLs


dostarczył infoWire.pl
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...