Jaka przyszłość czeka prasę? Raport PwC

Jaka przyszłość czeka prasę? Raport PwC

Dodano:   /  Zmieniono: 
Prasa
Prasa Źródło: Fotolia / mitrija
PwC – firma audytorska wchodząca w skład tzw. „Wielkiej Czwórki” przygotowała raport dotyczący rozwoju rynku mediów oraz rozrywki w Polsce do roku 2020. Głównym przesłaniem dokumentu jest wzrost znaczenia nowych technologii na rynku medialnym, który jednak jest opóźniony w stosunku do trendu globalnego.

Według PWC wzrost wydatków społeczeństwa na rozrywkę w 36 spośród 54 przebadanych państw będzie wyższy niż wzrost PKB tych krajów. Równocześnie branża odczuje wzrost nakładów na reklamę w internecie. Będzie to najszybciej rozwijająca się gałąź w tym segmencie. Dynamika wzrostu wyniesie 11 proc.

"Szybkie rozpowszechnianie się nowych technologii powoduje, że zmiany następujące u nas są tylko nieznacznie opóźnione w stosunku do zmian, które następują na najbardziej zaawansowanych rynkach świata" - czytamy w raporcie. W tym kontekście warto przytoczyć dane, na jakie powołują się eksperci PwC w swoim raporcie, dotyczące pokolenia tzw. "millenialsów". Okazuje się, że 83 proc. z nich śpi ze smartfonem, a 65 proc. zgubienie urządzenia mobilnego uznałoby za zdarzenie gorszego od kradzieży. Równocześnie sektory rynku, z których korzystają osoby poniżej 35. roku życia rozwijają się najszybciej.

Chociaż w skali globalnej rynek prasy do 2020 roku odnotuje spadek wartości, to w Polsce szacowny jest jednoprocentowy wzrost. Jeśli prognoza się potwierdzi, jego wartość wyniesie 420 mld dolarów. Wydawcy prasy, jeśli będą chcieli utrzymać wzrost przychodów, będą musieli kierować się w stronę treści sprzedawanych cyfrowo lub w pakietach – wydania papierowe z internetowymi.

Chęć zarobku będzie wymagała inwestycji w rozwiązania online, gdyż w roku 2020 wartość reklamy w internecie zrówna się z wartością rynku reklamy telewizyjnej. Wydawcy prasowi, którzy zainwestują w dostarczanie wideo, będą mogli również zwiększyć swoje przychody, gdyż jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów będzie wideo dostarczane odbiorcom online. Dynamika przychodów z reklam sprzedawanych dzięki treściom wideo online, będzie większa aniżeli obecnie najpopularniejszy sposób wyświetlania reklam, czyli tzw display.

W 2020 roku wartość całości rynku reklam w sieci w Polsce ma wynieść 1,17 mld dolarów.

Przereklamowanym wydaje się jednak być proces odchodzenia czytelników do cyfrowych wydań dzienników i magazynów. W 2020 roku mają oni generować jedynie 11 proc. przychodów ze sprzedaży prasy na świecie.

Z całym raportem zapoznać można się na stronie internetowej PwC:

Źródło: PwC