Chemia dla zrównoważonej przyszłości
Artykuł sponsorowany

Chemia dla zrównoważonej przyszłości

Warsztaty Chemiczne w CNK, zdjęcie ilustracyjne
Warsztaty Chemiczne w CNK, zdjęcie ilustracyjne Źródło: BASF
Misją BASF jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju poprzez dostarczanie innowacyjnych rozwiązań, co zapewnia ludziom lepszą jakość życia i jednocześnie minimalizuje wpływ na środowisko.

Liczba ludności na świecie i jej potrzeby będą nadal wzrastać, podczas gdy zasoby naturalne planety są ograniczone. Zrównoważony rozwój, który ma na celu zharmonizowanie sukcesu ekonomicznego z ochroną środowiska i odpowiedzialnością społeczną, jest zatem kluczowym elementem naszej przyszłości. Świadomość jako przełomowy czynnik w tym zakresie rośnie z dnia na dzień. Dlatego tak ważne jest ciągłe prowadzenie otwartego dialogu z naszymi partnerami biznesowymi oraz ze wszystkimi innymi interesariuszami. Misją BASF jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju poprzez dostarczanie innowacyjnych rozwiązań, co zapewnia ludziom lepszą jakość życia i jednocześnie minimalizuje wpływ na środowisko.

W BASF wspieramy rozwój środowiskowy, ekonomiczny i kulturowy w swoich projektach odpowiedzialności społecznej równolegle z działaniami firmy. Wspieranie rozwoju osobistego, produktywności i kreatywności jednostek umożliwia im troskę o środowisko i wnoszenie wkładu w społeczeństwo. Dlatego BASF umieszcza edukację w centrum swoich projektów z zakresu odpowiedzialności społecznej.

Popularyzacja chemii

W BASF Polska od dawna angażujemy się w aktywności, które mają na celu popularyzację chemii i możliwości, jakie stwarza ta nauka dla zrównoważonej przyszłości. Od 10 lat, będąc partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, angażujemy dzieci, młodzież i dorosłych w odkrywanie tajników chemii. W tym profesjonalnie wyposażonym laboratorium uczniowie pod okiem kompetentnych opiekunów mogą samodzielnie wykonywać ciekawe doświadczenia chemiczne przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Nasi pracownicy wspólnie z Centrum rozwijają program laboratorium tak, by eksperymenty były merytoryczne i ciekawe.

Kolejną długofalową inicjatywą edukacyjną, szczególnie istotną w czasach pandemii, jest profil „Chemiatomy” BASF Polska na Facebooku. Zapewnia on stały dostęp do chemicznych ciekawostek i najbardziej interesujących wiadomości ze świata chemii. W tym roku w ramach akcji „zostań w domu” wszyscy obserwujący profil „Chemiatomy” na Facebooku mogli oglądać eksperymenty chemiczne online i wykonać je także w domu. Doświadczenia online eksperci z Centrum Nauki Kopernik prowadzili w tym roku także dla dzieci naszych pracowników podczas zorganizowanych przez BASF Polska Chemicznych Mikołajek.

W ramach projektów edukacyjnych BASF Polska współpracuje także z uczelniami wyższymi i jest to zdecydowanie obszar, który planujemy nadal rozwijać w 2021 roku. Połączenie nauki i biznesu, wymiana doświadczeń czy projekty R&D to konieczne działania z punktu widzenia firmy z branży chemicznej dla tworzenia innowacji, tak potrzebnych w zrównoważonym rozwoju. „Zarządzanie biznesem technologicznym” to cykl wykładów prowadzonych przez przedstawicieli BASF na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej, który dostarcza wiedzy i informacji z różnych dziedzin, takich jak chemia przemysłowa, zarządzanie przedsiębiorstwem, PR i zrównoważony rozwój. Od kilku lat co semestr do programu zapisuje się kilkudziesięciu studentów. Na wykładach mają oni szansę poznać zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa z branży chemicznej od wewnątrz.

BASF Polska stworzyła także autorski program Agro Ambasadorzy BASF, skierowany do studentów uczelni rolniczych.Projekt ma charakter długofalowy, buduje trwałe partnerstwo w zakresie edukacji studentów pomiędzy biznesem a środowiskiem akademickim. Celem programu jest szerzenie wiedzy o innowacjach, bezpiecznym stosowaniu środków ochrony roślin i zrównoważonym rolnictwie.

W dobie pandemii

Rok 2020 był szczególny jeśli chodzi o działania CSR. W związku z pandemią firma BASF globalnie i lokalnie zaangażowała się w pomoc w walce z koronawirusem. BASF zainicjował akcję „Helping Hands” i dostarczył m.in. 100 mln masek dla instytucji medycznych w Niemczech oraz regularnie zaopatruje w środki dezynfekujące szpitale zlokalizowane w sąsiedztwie naszych fabryk. Zmieniliśmy także profil produkcyjny niektórych zakładów, które zaczęły regularnie wytwarzać płyny dezynfekujące. Warto też wspomnieć o innowacjach, w tym technologii druku 3D, dzięki której BASF i partnerzy wyprodukowali środki bezpieczeństwa osobistego.

Karetka współfinansowana przez BASF Polska

Dla BASF w Polsce odpowiedzialny biznes to dobre relacje z otoczeniem naszych zakładów oraz pozostawanie w stałym kontakcie z klientami i partnerami. Wsłuchujemy się w ich potrzeby i w miarę możliwości staramy się wspierać. Współfinansowaliśmy ambulans medyczny dla szpitala w Legnicy, środki ochrony osobistej dla szpitali w Legnicy i Myślenicach oraz dla pogotowia ratunkowego w Środzie Śląskiej, gdzie mamy swój największy zakład produkcyjny. Natomiast klientom staramy się zapewniać ciągłość dostaw, nieprzerwane wsparcie techniczne i doradztwo.

BASF dla pracowników

Nie zapominamy także o naszych pracownikach. Zdajemy sobie sprawę, że długi czas pracy z domu, brak kontaktu z kolegami, brak spotkań, delegacji czy po prostu wspólnie wypitej kawy podczas przerwy – to wszystko może przytłoczyć i obniżyć motywację do pracy. W roku 2019 wdrożyliśmy w BASF Polska nową kulturę organizacyjną. Kluczowymi wartościami, według których staramy się prowadzić firmę, są: atrakcyjność, elastyczność, innowacyjność i otwartość. Kryzysowy moment, czyli czas koronawirusa, pokazał jakie mają one faktycznie przełożenie na codzienne funkcjonowanie firmy. Do tych wartości możemy odnieść nasze działania wewnątrz BASF Polska właśnie w czasie pandemii.

Atrakcyjność prezentujemy w licznych działaniach aktywizujących pracowników podczas pracy zdalnej takich jak: konkursy, wyzwania, spotkania online, „coffee-time”, webinary. Wszystko po to, by utrzymać dobry klimat w zespole, tak potrzebny w obecnej sytuacji. Elastyczność to możliwość, a nawet zalecenie korzystania z pracy zdalnej i zminimalizowanie ryzyka zakażenia przez pracowników. Innowacyjność to z kolei stopniowe przechodzenie na nowoczesne technologie komunikacyjne pozwalające na ciągłość pracy BASF i współpracy z klientami. Natomiast otwartość to regularny i otwarty dialog z pracownikami, cotygodniowo rozsyłane Q&A, stały feedback i wsłuchanie się w to, czego nasi pracownicy podczas pandemii się obawiają.

Ochrona środowiska

Nie zapominamy także o aktywnościach dla ochrony środowiska, które są wpisane w strategię firmy i które traktujemy jako oczywisty element naszego zrównoważonego rozwoju. Mówiąc o innowacjach BASF dla zrównoważonej przyszłości, należy zdecydowanie wspomnieć o tych, które już są dostępne na polskim rynku, ale także o tych globalnych. Dzięki katalizatorom produkowanym w naszym zakładzie w Środzie Śląskiej nowe auta spełniają coraz surowsze normy emisji spalin, co wpływa na walkę ze smogiem. Warto podkreślić, że katalizatory te mogą redukować emisję zanieczyszczeń aż do 99 proc. Z kolei Ecovio® – certyfikowany, kompostowalny polimer z elementami organicznymi może być wykorzystywany do produkcji folii rolniczych, worków na odpady czy do powlekania kubków jednorazowych. Przyszłością w Polsce, a nawet teraźniejszością na niektórych rynkach europejskich, jest projekt BASF ChemCycling™, w ramach którego odpady z tworzyw sztucznych są poddawane recyklingowi chemicznemu i wprowadzane jako surowiec na początku łańcucha wartości.

Jeden z zakładów BASF

To tylko kilka przykładów z działań firmy, doskonale obrazujących kierunek, w którym zmierza BASF i wiele innych przedsiębiorstw z branży przemysłowej. Tym właśnie jest dla nas odpowiedzialny biznes – odpowiadaniem innowacyjnymi produktami na problemy klimatyczne i środowiskowe oraz rzetelną edukacją w tym zakresie.
Katarzyna Kowalewska, specjalista ds. CSR i Media Relations w BASF Polska
Artykuł został opublikowany w 48/2020 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Źródło: BASF