Spotkałeś takiego kuriera? Robią to w dwóch miastach
Artykuł sponsorowany

Spotkałeś takiego kuriera? Robią to w dwóch miastach

Rower kurierski jest w 100 proc. ekologiczny. Potrafi być też najbardziej mobilnym środkiem transportu paczek. Dowiedz się, gdzie i dlaczego sprawdza się najlepiej.

Dostarczanie paczek rowerami to najbardziej zwinna, sprytna i elastyczna forma dostaw kurierskich w centrach dużych miast. Dlaczego? Celem usługi kurierskiej jest przecież terminowe i sprawne doręczenie przesyłki, a w zatłoczonych i gęsto zabudowanych obszarach kurier rowerowy nie traci czasu. Po pierwsze, nie stoi w korkach (a także ich nie powiększa, co też ważne). Po drugie, nie musi szukać miejsca, by zaparkować – jego pojazd zajmuje naprawdę niewiele przestrzeni. Po trzecie, kurier może nim zwykle podjechać bezpośrednio pod adres odbiorcy.

Rowery jako środek transportu mają jeszcze jedną ogromną zaletę – nie dotyczą ich również ograniczenia dla ruchu kołowego, które w centrach metropolii pojawiają się coraz częściej. To znaczy, że kurierzy na rowerach mogą poruszać się tam, gdzie samochody – nawet takie z ekologiczny napędem – wjechać po prostu nie mogą. Tak jest np. we wrocławskim Rynku i jego okolicach czy w sercu Krakowa.

Jak to jest z tą emisją? Da się policzyć

Wykorzystanie rowerów to również najbardziej ekologiczna forma dostawy paczek, przynajmniej spośród dziś dostępnych. Rower kurierski nie emituje przecież żadnych spalin, a więc zero dwutlenku węgla.

Pierwszą firmą kurierską w kraju, która uruchomiła rower kurierski, jest GLS Poland. Od czerwca 2020 roku obsługuje właśnie ścisłe centrum Krakowa. Korzyść dla środowiska, czyli również dla nas wszystkich, jest bardzo wymierna. Spójrzmy na kilka liczb. Wykorzystanie tylko tego jednego roweru do regularnej obsługi przesyłek pozwoliło oszczędzić ok. 15 ton emisji CO2. Jak to policzono? Wynika to z faktu, że dostarczenie każdej paczki to przeciętnie 1,3 kg CO2, z czego połowa przypada na tzw. ostatnią milę, czyli finalny etap dostawy już pod adres odbiorcy. Właśnie dlatego tak ważne jest, by tę ostatnią milę obsługiwał pojazd zero emisyjny.

Decybeli nie dokłada

A to jeszcze nie wszystkie zalety roweru kurierskiego – jest to również bardzo cichy środek transportu. Na pozór może się wydawać, że to mało istotne, ale hałas jest bardzo poważnym problemem w wielkich miastach. Co ważne, jest uznawany za szkodliwy dla zdrowia. Transport ma lwi udział w generowaniu hałasu. Według Europejskiej Agencji Środowiska, co najmniej jeden na pięciu Europejczyków jest obecnie narażony na hałas drogowy.

To nie kontenerowiec w miniaturze

Rower ma więc mnóstwo atutów. Okazuje się, że ten tradycyjny środek transportu – wynalazek rozwinięty pod koniec XIX w. – doskonale odpowiada współczesnym warunkom i oczekiwaniom.

Oczywiście, współczesny rower kurierski to maszyna specjalnie przystosowana do przewożenia paczek. Musi mieć odpowiednią przestrzeń ładunkową, zabezpieczoną przed wpływem warunków atmosferycznych, a zwłaszcza przed deszczem czy śniegiem. Jest również wyposażony w elektryczne wspomaganie, konieczne w codziennej pracy. Kurierzy na rowerach pokonują przecież wiele kilometrów z dość dużym ładunkiem.

Jednak to nie znaczy, że wyruszają z bazy załadowani jak mini kontenerowiec. Co ważne: punkt GLS – z którego korzystają też nadawcy i odbiorcy paczek, znany im pod nazwą Szybka Paczka– kurierzy rowerowi mają blisko. Taki rower może być więc bez problemu wielokrotnie przeładowywany w ciągu dnia. M.in. dlatego jest to rozwiązanie uważane za bardzo elastyczne.

Coraz więcej kurierów na rowerach

Wprowadzenie roweru kurierskiego w Krakowie miało charakter pilotażowy. Przedstawiciele GLS podkreślają, że to rozwiązanie sprawdziło się doskonale, dlatego firma ma w planach szybkie zwiększanie liczby rowerów kurierskich. Ten proces już się rozpoczął. Od jesieni 2021 roku taki pojazd w barwach GLS Poland jeździ już we Wrocławiu. Rowerowy, ekologiczny transport przesyłek funkcjonuje tam w sercu Starego Miasta. Kurier na rowerze obsługuje przede wszystkim ten obszar, na który samochody nie mogą wjeżdżać. Jest więc to model podobny do krakowskiego.

GLS Poland znacznie wzmocni swoją flotę rowerów kurierskich. Do końca 2022 r. uruchomi w sumie kilkanaście takich pojazdów, a w niedalekiej przyszłości można się ich spodziewać jeszcze więcej. Oczywiście, nie zastąpią wszystkich kurierskich samochodów, ale też nie taka jest ich rola. Ma on raczej uzupełniać wachlarz pojazdów kurierskich. Rower wygrywa z innymi środkami transportu w takich miejscach, gdzie na stosunkowo niewielkim obszarze doręczanych jest dużo przesyłek, a sprawne poruszanie się wymaga zwinności. Tam dostarczanie paczek rowerami jest rozwiązaniem najlepszym – najbardziej efektywnym i równocześnie najbardziej ekologicznym.

Źródło: Materiały prasowe