Norton Cybercrime Report 2012 - Polacy stracili 4,8 mld zł

Norton Cybercrime Report 2012 - Polacy stracili 4,8 mld zł

Dodano:   /  Zmieniono: 

Wyniki Norton Cybercrime Report 2012 ujawniają, że cyberprzestępstwa kosztują polskich użytkowników indywidualnych nawet 4,8 mld zł 

Średni koszt ponoszony przez ofiarę spada, ale rośnie liczba incydentów w sieciach społecznościowych i kierowanych na urządzenia mobilne

Warszawa, 25 września 2012 r. Firma Symantec opublikowała doroczny raport na temat cyberprzestępczości Norton Cybercrime Report. Oparto go na jednym z największych na świecie badań opinii na temat przestępczości internetowej, wymierzonej w użytkowników indywidualnych. Jego celem jest zrozumienie jak cyberprzestępczość oddziałuje na konsumentów i w jaki sposób rozwój technologii wpływa na ich bezpieczeństwo. Norton Cybercrime Report 2012 powstał w oparciu o informacje uzyskane od ponad 13 000 dorosłych respondentów z 24 krajów, w tym z Polski. Z obliczeń wynika, że w ostatnich 12 miesiącach koszty bezpośrednie[i] związane z globalną cyberprzestępczością wymierzoną w konsumentów wyniosły na całym świecie 110 mld dolarów[ii], a w Polsce - 4,8 mld zł (1,4 mld USD).

W każdej sekundzie ofiarą cyberprzestępstw pada 18 dorosłych osób[iii]. W skali globalnej oznacza to ponad półtora miliona ofiar dziennie. Bezpośrednio pokrzywdzeni tracą średnio 197 dolarów rocznie. W Polsce kwota ta wynosi aż 672 zł[iv].

W ostatnich 12 miesiącach z cyberprzestępczością zetknęło się na całym świecie 556 milionów dorosłych[v] (w tym 7,2 mln Polaków). To prawie połowa osób korzystających z Internetu[vi].

Nowe obszary cyberprzestępczości

Tegoroczne badanie wskazuje na rozwój nowych form cyberprzestępczości, ukierunkowanych na sieci społecznościowe i urządzenia mobilne[vii]. Aż 39% użytkowników sieci społecznościowych było już ofiarami przestępstw w tych sieciach (w Polsce 42%). Tylko w ciągu ostatniego roku, co piąta dorosła osoba na świecie korzystająca z Internetu (21%) padła ofiarą przestępstwa w sieci społecznościowej lub mobilnej (w Polsce 16%).

Warto uwypuklić kilka niepokojących faktów globalnie i w Polsce:

  • 15% użytkowników sieci społecznościowych podaje, że ktoś włamał się na ich profil i podszywał się pod nich (w Polsce 9%),
  • co dziesiąty użytkownik sieci społecznościowej przyznaje, że stał się ofiarą oszustwa typu scam lub fałszywego łącza w sieci społecznościowej (w Polsce 8%),
  • 75% użytkowników Internetu ma świadomość, że cyberprzestępcy działają w sieciach społecznościowych, ale tylko 44% (40% w Polsce) używa rozwiązania chroniącego przed zagrożeniami w sieci społecznościowej
  • prawie jedna trzecia użytkowników mobilnych (31% na świecie, 34% w Polsce) otrzymała wiadomość tekstową od nieznanego nadawcy, z propozycją kliknięcia podanego łącza lub wybrania nieznanego sobie numeru w celu odebrania poczty głosowej.

Cyberprzestępcy zmieniają taktykę atakują szybko rozwijające się platformy mobilne i sieci społecznościowe, których użytkownicy są mniej świadomi zagrożeń mówi Marian Merritt, rzecznik marki Norton ds. bezpieczeństwa w Internecie. Jest to zgodne z ustaleniami tegorocznego raportu Symantec Internet Security Threat Report[viii], w którym ustalono, że w 2011 roku liczba zagrożeń mobilnych w porównaniu z poprzedzającym rokiem wzrosła prawie dwukrotnie.

Norton Cybercrime Report 2012 pokazuje, że większość internautów podejmuje podstawowe kroki w celu zabezpieczenia siebie i swoich informacji osobistych, np. usuwa podejrzane wiadomości e-mail i unika podawania swoich danych osobowych online. Jednak inne ważne środki ostrożności są ignorowane: 40% respondentów nie używa skomplikowanych haseł lub nie zmienia ich odpowiednio często (w Polsce 42% internautów), a ponad jedna trzecia nie sprawdza symbolu kłódki w przeglądarce przed wprowadzeniem online poufnych informacji osobistych, takich jak dane konta bankowego.

Ponadto z tegorocznego raportu wynika, że wielu dorosłych internautów nie zdaje sobie sprawy jak bardzo zmieniły się formy cyberprzestępstw w ciągu ostatnich lat i jakie są naprawdę skutki oddziaływania złośliwego oprogramowania (na przykład wirusów) na komputer. Aż 40% dorosłych użytkowników na świecie (w Polsce 46%) nie wie, że szkodliwe oprogramowanie może działać w ukryciu, co utrudnia zorientowanie się, że komputer został zainfekowany.

Dawniej szkodliwe programy i wirusy powodowały widoczne zakłócenia w działaniu komputera mówi Merritt. Pojawiał się niebieski ekran lub komputer zawieszał się, ostrzegając użytkownika o infekcji. Metody cyberprzestępców uległy zmianie. Zależy im na tym, aby pozostać w ukryciu. Tegoroczne wyniki wskazują, że prawie połowa użytkowników Internetu jest przekonana, że dopóki komputer się nie zawiesza lub nie zaczyna nieprawidłowo działać, to nie są oni ofiarami ataku. Niestety wielu z nich jest w błędzie.

Skomplikowane hasła nadal są kluczowe

Ponad jedna czwarta (27%) dorosłych internautów na świecie (16% w Polsce) deklaruje, że została powiadomiona o potrzebie zmiany hasła do zagrożonego konta e-mail. Użytkownicy wysyłają, odbierają i przechowują niemal wszystko w Internecie: od prywatnych zdjęć (50%), po korespondencję i dokumenty związane z pracą (42%), wyciągi bankowe (22%) i hasła do innych kont online (17%) dlatego konta e-mail mogą być potencjalną furtką dla przestępców szukających zarówno informacji osobistych jak i firmowych.

Osobiste konta e-mail często zawierają klucz do naszego sieciowego świata. Przestępcy mogą nie tylko zyskać dostęp do zawartości skrzynki odbiorczej, ale także resetować hasła do wszystkich serwisów internetowych, z których korzystamy, dzięki kliknięciu łącza zapomniałem hasła, przechwytywać wiadomości z nowymi hasłami i blokować nam dostęp do naszych własnych kont  powiedział Adam Palmer, główny doradca ds. bezpieczeństwa Norton. Należy dobrze zabezpieczyć swoje konta e-mail, używając skomplikowanych haseł i często je zmieniając.

Więcej ustaleń zawartych w publikacji Norton Cybercrime Report 2012, globalnych i z podziałem na poszczególne kraje, można znaleźć pod adresem http://www.norton.com/2012cybercrimereport.

Informacje o produktach marki Norton

Norton chroni to, co najważniejsze dla użytkowników we wszystkich aspektach ich cyfrowego życia. Norton oferuje szereg rozwiązań technologicznych, zapewniających bezpieczeństwo przy korzystaniu z komputera PC i urządzeń mobilnych, a także pomoc techniczną i backup danych online. Bezpłatne oprogramowanie antywirusowe i inne narzędzia chroniące przed szkodliwym oprogramowaniem, wyłudzaniem danych (phishingiem) i kradzieżą tożsamości można znaleźć na stronie http://www.norton.com. Polub Norton na Facebooku: http://www.facebook.com/norton oraz http://facebook.com/ZabezpieczamSie.

Informacje o firmie Symantec

Firma Symantec jest światowym liderem w zakresie zabezpieczeń, zarządzania systemami pamięci masowych, które pomagają firmom i klientom indywidualnym w bezpieczny sposób zarządzać danymi. Nasze oprogramowanie i usługi chronią przed większą ilością zagrożeń, w większej liczbie punktów, bardziej kompleksowo i efektywnie niezależnie od miejsca lub sposobu wykorzystywania informacji. Więcej informacji na stronie www.symantec.com. 

Metodologia raportu Norton Cybercrime

Badanie przeprowadziła firma StrategyOne w okresie od 16.07.2012 do 30.07.2012 metodą ankiet online, które objęły 13 000 osób dorosłych, w wieku od 18 do 64 lat, z 24 krajów (Arabia Saudyjska, Australia, Brazylia, Chiny, Dania, Francja, Holandia, Indie, Japonia, Kanada, Kolum

Źródło: Norton;
dostarczył:
netPR.pl