Stosunek Polaków do wprowadzenia euro marzec 2014

Stosunek Polaków do wprowadzenia euro marzec 2014

Dodano:   /  Zmieniono: 

Warszawa, 27 marca 2014 r. W marcu niemal 74 proc. Polaków było przeciwnych wprowadzeniu euro w Polsce.

W stosunku do poprzedniego miesiąca odsetek przeciwników spadł o 4 punkty procentowe (78 proc. przeciwników przyjęcia euro w lutym). Obecnie 41 proc. Polaków zdecydowanie jest przeciwnych przyjęciu przez Polskę euro, a raczej przeciwnych jest 33 proc.

Zwolenników przyjęcia euro jest łącznie 22 proc. i w stosunku do lutego przybyło ich o ponad 5 proc. (17 proc. w lutym). Zdecydowanych zwolenników jest obecnie niemal 4 proc., 18 proc. respondentów raczej poparłoby wprowadzenie euro.

Jedynie 4 proc. badanych nie ma w tej kwestii zdania.

Żadna z podstawowych zmiennych społeczno-demograficznych nie wpływa istotnie na opinie dotyczące przyjęcia wspólnej waluty euro. W większości grup wiekowych, wykształcenia, pozycji zawodowej, klasy wielkości miejscowości, dominuje odsetek przeciwników przyjęcia euro i wynosi od 70 do 80 proc. Jedynie wśród  respondentów lepiej wykształconych (specjaliści, urzędnicy, studenci) oraz mieszkańców Warszawy odsetek przeciwników spada odpowiednio do 60 i 46 proc.

Wyraźne zróżnicowanie opinii  na temat przyjęcia euro występuje wśród elektoratów dwóch największych ugrupowań. Przeciwnicy przyjęcia euro zdecydowanie liczniej występują wśród wyborców Prawa i Sprawiedliwości (82 proc.) niż wśród wyborców Platformy Obywatelskiej (62 proc.). Warto przy tym odnotować fakt, iż w ciągu miesiąca szeregi eurosceptyków stopniały w obydwu elektoratach. W lutym przeciwnych przyjęciu euro było 88 proc. zwolenników PiS oraz 71 proc. zwolenników Platformy Obywatelskiej.

Informacje o badaniu
Marcowa fala badania została przeprowadzona w dniach  6-9 marca 2014 r. na podstawie reprezentatywnej imiennej próby Polaków w wieku 15+, wylosowanej z bazy PESEL. Osoby celowe zostały wybrane w oparciu o dwustopniowy stratyfikowany schemat losowania z całkowitą liczbą realizowanych wywiadów n=1020. Wywiady zostały zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów CAPI.

GfK

Instytut GfK jest zaufanym źródłem rzetelnych informacji o rynku i konsumentach. Umożliwia podejmowanie trafniejszych decyzji. Łączy pasję badawczą 13.000 ekspertów. Posiada 80 lat doświadczeń w analizowaniu i i interpretowaniu danych. Dostarcza analiz, zarówno na poziomie globalnym, jak i rynków lokalnych, w ponad 100 krajach. Dzięki stosowaniu innowacyjnych rozwiązań łączących technologię i naukę, zmienia "big data" w "smart data", zwiększając przewagę konkurencyjną swoich klientów i jednocześnie wzbogacając doświadczenia i decyzje konsumentów.

 

Źródło: GfK Polonia

dostarczył:
netPR.pl