WPROST BIZNES: unia realna, ale odległa. Debata o bezpieczeństwie energetycznym

WPROST BIZNES: unia realna, ale odległa. Debata o bezpieczeństwie energetycznym

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. netPR.pl Źródło: InfoWire.pl

Państwa, których dotykały kryzysy energetyczne wywołane przez Rosję, zwykle pozostawiano samym sobie. Dzisiaj Europa mówi o tym, że potrzeba wspólnej reakcji. I nie bałbym się tego, że to ewentualnie może zakłócić konkurencyjność w Europie mówił wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik. Propozycja europejskiej unii energetycznej oraz niezależność energetyczna Polski były głównymi tematami debaty tygodnika WPROST. Relacja z dyskusji -  w najnowszym wydaniu e-tygodnika WPROST BIZNES.

Ponadto we WPROST BIZNES: podrabiana żywność zalewa rynek, polskie kosmetyki podbijają świat, a minister gospodarki próbuje podważyć tytoniowy kompromis.

Pomysł premiera Tuska jest realny. () Aby funkcjonować, rosyjska gospodarka potrzebuje rynku zbytu dla swoich surowców. Gdyby czysto hipotetycznie założyć, że Europa przestanie je kupować, pojawi się pytanie o położenie Rosji mówił wiceminister Gawlik podczas debaty WPROST pt.: Czy Polska może być niezalezna energetycznie. Podkreślał, że jego zdaniem, Europa jest zdolna do działania, a przyszła unia, porozumienie czy energetyczne NATO będzie tego przejawem. O tym, że pomysł premiera jest realny, zapewniał także Andrzej Kozłowski, dyrektor wykonawczy ds. strategii i zarządzania projektami PKN Orlen. Podkreślał jednak, że takie działania wymagają czasu. Dzisiaj przez konflikt na Ukrainie szukamy rozwiązań szybkich, a unia energetyczna jest na jutro, podobnie jak pakiet klimatyczny, który był projektowany w bardzo dużym horyzoncie czasowym mówił. W Unii mówimy o Single European Energy Market, jednolitym rynku energii. To cel przyświecający Unii, którego nie udało się dotąd zrealizować. () Jeśli uda się ten cel UE zrealizować w praktyce, również będzie to platformą do budowania jednolitej polityki europejskiej i docelowo bezpieczeństwa energetycznego Europy uzupełniał Marek Kapłucha, wiceprezes Zarządu Grupy Azoty. Relacja z energetycznej debaty WPROST na łamach WPROST BIZNES.

We WPROST BIZNES również o tym, dlaczego kupujemy coraz więcej podrabianej żywności. Piemonckie wino z Rumunii, szynka parmeńska z Chin, a nawet papryka z roztartą cegłą w ubiegłym roku Polacy kupili fałszywą żywność za 59 mld zł. Skala nielegalnego procederu rośnie, zwłaszcza od momentu wejścia Polski do Unii. Fałszowaniem żywności na masową skalę zajmują się nie pojedynczy przedsiębiorcy, ale zorganizowane grupy przestępcze. Okazało się bowiem, że fałszowanie żywności może być dużo bardziej intratne niż inne typy działalności przestępczej, a co najważniejsze - zagrożone dużo mniejszymi karami niż te stosowane w handlu narkotykami czy przemytem. Poza tym organy ścigania nie dysponują wyspecjalizowanymi jednostkami do walki z tego typu przestępczością. Czy z tym procederem można walczyć więcej we WPROST BIZNES.

Na łamach e-tygodnika WPROST BIZNES także o tym, że Polska jest szóstym europejskim eksporterem kosmetyków. W ciągu ostatnich dziesięciu lat sprzedaż polskich kosmetyków na rynki zagraniczne zwiększyła się aż pięciokrotnie z 571 mln euro w 2001 r. do 3,1 mld euro w 2011 r. Średnia roczna dynamika wzrostu sięgała 25 proc. Według prognoz tak dobrze już nie będzie, ale tendencja wzrostowa ma się utrzymać w najbliższych latach na poziomie około czterech procent rocznie. Na razie wyprzedza nas tylko kosmetyczna arystokracja: Francja, Niemcy, Włochy, Wielka Brytania i Hiszpania. Jednak realne jest prześcignięcie ostatniej trójki. Polskie produkty kosmetyczne dostępne są już w 130 krajach. Za granicę trafia ponad połowa polskiej produkcji. Rozmiary polskiej ofensywy obrazuje przykład firmy Inglot. Według Zbigniewa Inglota, marka dostępna jest w 57 krajach, w ponad 470 lokalizacjach. Czyżbyśmy zostali kosmetycznym tygrysem Europy?

WPROST BIZNES pisze też o tym, że Ministerstwo Gospodarki próbuje podważyć trudny kompromis, jaki został zawarty w Parlamencie Europejskim w sprawie dyrektywy tytoniowej. To zadziwiająca strategia. Bo dzięki polskiej inicjatywie udało się przeforsować poprawkę, która pozwoliła nadal produkować cienkie papierosy typu slim. A miały być zakazane. Podobnie jak papierosy smakowe. Sukcesem było też wydłużenie okresu produkcji papierosów mentolowych do 2020 r. Był to ukłon w stronę polskich rolników i producentów. Dlaczego zatem  wicepremier Janusz Piechociński próbuje teraz złamać to porozumienie?

WPROST BIZNES to nowy tygodnik gospodarczy dostępny wyłącznie w formie e-wydania. Tygodnik jest dostępny w formie cyfrowej dla prenumeratorów w systemie dystrybucji e-wydań wydawcy na stronie: ewydanie.wprostbiznes.pl. Magazyn jest także dostępny u wszystkich dystrybutorów prasy cyfrowej oraz na platformach na urządzenia mobilne w formie pojedynczych wydań i prenumeraty. Czytelnicy, którzy kupują papierowe wydanie WPROST, co tydzień znajdą w nim kod dostępu do e-wydania WPROST BIZNES, którym mogą się zalogować na stronie wydawcy.

E-tygodnik WPROST BIZNES jest już również dostępny w aplikacji natywnej, zarówno w App Store, jak i w Google Play.  Aplikacja na iOS jest dostępna pod adresem: https://itunes.apple.com/us/app/wprost-biznes/id861093888?mt=8. Aplikacja na urządzenia z Androidem - pod adresem:https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.wprost.biznes.   

Ważne linki:

- e-wydanie dostępne  z kodem i główna strona www www.wprostbiznes.pl

- e-wydanie dostępne odpłatnie: www.ewydanie.wprostbiznes.pl

Twitter: www.twitter.com/Wprostbiznes, @WprostBiznes

FB: www.facebook.com/WprostBiznes

LinkedIn: www.linkedin.com/company/wprost-biznes

e-mail: [email protected]

 

 

Źródło: Platforma Mediowa Point Group SA

dostarczył:
netPR.pl