Polski rynek kosmetyków do opalania jest wart 77 mln zł

Polski rynek kosmetyków do opalania jest wart 77 mln zł

Dodano:   /  Zmieniono: 

Warszawa, 24 czerwca 2014 r. W okresie od maja 2013 roku do kwietnia 2014 roku rynek kosmetyków do opalania w Polsce odnotował spadek w odniesieniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych o 2 proc. w ujęciu ilościowym i 8 proc. w ujęciu wartościowym.

Analizowana kategoria kosmetyków do opalania obejmuje produkty do opalania, po opalaniu oraz samoopalacze.

Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK, w okresie od maja 2013 roku do kwietnia 2014 roku nieco ponad 20 proc. polskich gospodarstw domowych dokonało zakupu produktów z kategorii kosmetyków do opalania. Ponadto, w monitorowanym okresie, około 18 proc. gospodarstw przynajmniej raz kupiło produkty do opalania, około 5 proc. produkty po opalaniu, a niemal 4 proc. produkty samoopalające.

W analizowanym okresie pojedyncze polskie gospodarstwo domowe kupiło przeciętnie 240 ml (średnio 2 opakowania) produktów z kategorii kosmetyków do opalania, wydając na nie przeciętnie 25 zł. W skali całego kraju daje to zakupy o łącznej ilości 750 tys. litrów.

Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupu w podanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupowały kosmetyki do opalania przeciętnie 1,5 raza. Wartość zakupu podczas pojedynczej wizyty w sklepie wynosiła średnio 17 złotych.

Z kolei biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, kosmetyki do opalania były kupowane przede wszystkim w sklepach drogeryjno-perfumeryjnych. W okresie od maja 2013 roku do kwietnia 2014 roku udział tego kanału dystrybucji w zakupach całej kategorii wyniósł około 45 proc. zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Udział hipermarketów, supermarketów i dyskontów kształtuje się w ujęciu ilościowym na poziomie 11-16 proc. każdy z widocznym trendem wzrostowym dyskontów i supermarketów.

Udział produktów markowych w rynku kosmetyków do opalania szacuje się w ujęciu ilościowym na poziomie 83 proc. Liderami na rynku są marki Ziaja, Kolastyna i Soraya. Wśród produktów marek własnych sieci największe znaczenie mają produkty sieci Rossmann i Lidl, których łączny udział w zakupach kategorii w ujęciu ilościowym stanowi około 16 proc.

Martyna Chruślińska, analityk kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK, komentuje: W okresie od maja 2013 roku do kwietnia 2014 roku po produkty markowe sięgnęło 20 proc gospodarstw domowych. Z kolei po produkty marek własnych sieci niewiele ponad 4 proc., co wskazuje iż większość nabywców kategorii kosmetyków do opalania preferuje produkty markowe.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.


dostarczył infoWire.pl
Źródło: GfK Polonia

infoWire.pl