Rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych w Polsce jest wart prawie 2,7 mld zł

Rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych w Polsce jest wart prawie 2,7 mld zł

Dodano:   /  Zmieniono: 

Warszawa, 25 czerwca 2014 r. W okresie od kwietnia 2013 roku do marca 2014 roku wielkość zakupów kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych wyrażona w litrach wyniosła ponad 960 mln.

W porównaniu do analogicznego okresu w latach poprzednich rynek kategorii zanotował 1,5-procentowy wzrost w ujęciu wartościowym i niemal 0,5-procentowy wzrost w ujęciu ilościowym.

Lilianna Różycka-Szajna, analityk kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK, komentuje: Do wzrostu kategorii, liczonego rok do roku, przyczynił się przede wszystkim fakt, że konsumenci kupowali tę kategorię częściej niż w latach ubiegłych (2-procentowy wzrost). Nieznacznie zwiększyła się również średnia cena za litr produktu (1 proc.).

Biorąc pod uwagę wyniki poszczególnych podkategorii, do całościowego wzrostu przyczynił się przede wszystkim segment soków 100-procentowych (z pełnym wsadem owocowym lub warzywnym, bez żadnych dodatków) oraz napojów owocowych. Z kolei segmenty nektarów i soków 60-99-procentowych (z odpowiednim dopełnieniem dodatków typu cukier, woda czy sól) zanotowały spadek zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym.

W analizowanym okresie pojedyncze polskie gospodarstwo domowe sięgało po produkty z kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych średnio 42 razy i kupiło przeciętnie 73 litry tych produktów.

W okresie od kwietnia 2013 roku do marca 2014 roku penetracja, czyli odsetek nabywców, którzy co najmniej raz dokonali zakupów produktów z kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych, wyniosła niemal 97 proc. Oznacza to, że około 13,1 mln gospodarstw domowych w Polsce kupiło tę kategorię w analizowanym przedziale czasu. Liczba ta nie uległa zmianie w stosunku do lat ubiegłych.

Największy segment w całej kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych stanowią napoje owocowe, których udział ilościowy wyniósł 55 proc. W analizowanym okresie polskie gospodarstwa domowe sięgały po produkty z tej podkategorii najczęściej 24 razy, wydając na nie prawie połowę budżetu przeznaczonego na zakupy całej kategorii.

W analizowanym okresie liderem na rynku soków, nektarów i napojów niegazowanych były produkty markowe, które w okresie od kwietnia 2013 r. do marca 2014 r. zdobyły 70 proc. udziału w rynku tej kategorii. W porównaniu do lat ubiegłych nastąpił wzrost udziału produktów markowych (2 proc.) i produktów marek własnych sieci (prawie 1 proc.) w ujęciu wartościowym. Pomimo wyższej ceny, produkty markowe były wybierane przez polskie gospodarstwa domowe prawie 2 razy częściej niż produkty marek własnych sieci.

Pod względem miejsca zakupu największy udział w kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych zanotowały dyskonty. W okresie kwiecień 2013 marzec 2014, udział ten wyniósł w ujęciu wartościowym 34 proc., co oznacza wzrost o 1,3 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem w latach poprzednich. Widoczny był również niewielki wzrost udziału hipermarketów i supermarketów w zakupach całej kategorii.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.


dostarczył infoWire.pl
Źródło: GfK Polonia

infoWire.pl