Hackathon - nowy trend w pobudzaniu kreatywności i zaangażowania pracowników

Hackathon - nowy trend w pobudzaniu kreatywności i zaangażowania pracowników

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. infoWire.pl Źródło: InfoWire.pl

Eniro Polska, właściciel wyszukiwarki lokalnej Panorama Firm, jako jedna z nielicznych firm w Polsce cyklicznie organizuje hackathony - kilkunastogodzinne maratony dla programistów. Mimo, że wydarzenie to jest dedykowane branży technologicznej, hackathon w firmie sprawdził się jako skuteczne narzędzie pobudzania kreatywności i zaangażowania pracowników.

Na rynku pracy jest wiele możliwości zawodowych dla programistów, a sam sektor w szybkim tempie zdobywa kolejne gałęzie biznesu. W ostatnich latach branża IT i związany z nią rynek zatrudnienia przeżywa dynamiczną ekspansję. Pracodawcy aktywnie poszukują najlepszych kandydatów do pracy.

Eniro Polska, nieustannie inwestuje w rozwój produktów internetowych i mobilnych, tym samym dostosowując się do potrzeb wymagającego rynku reklamodawców i użytkowników. W swojej strategii właściciel Panoramy Firm podkreśla jak ważna jest dla niego transformacja do mediów cyfrowych i stworzenie środowiska pracy sprzyjającego kreatywności. Dzisiaj w tym dynamicznym świecie skoncentrowanym na rozwijaniu nowych technologii szczególną grupą pracowników są programiści, którzy wykazując się zaangażowaniem, chęcią realizacji autorskich projektów, mogą mieć realny wpływ na rozwój firmy. Dlatego Eniro Polska aktywnie inwestuje w ich talenty i rozwój kompetencji, stąd ze strony firmy inicjowanie dla programistów możliwości samorealizacji, poszerzenia horyzontów i wymiany wiedzy w formie hackathonów.

,,W związku z tym, że staliśmy się firmą w pełni cyfrową, stale rozwijamy zespoły programistów. Są to specjaliści, którzy pracują nie tylko w projektach dotyczących polskich produktów np. Panoramy Firm, ale także dla całej Grupy Eniro. W pierwszej połowie 2015 r. zatrudniliśmy 20 programistów, pracujących m.in. na rzecz wyszukiwarki mobilnej oraz aplikacji Android/iOS. To bardzo młody, kreatywny zespół o wysokich kompetencjach. Mając centrum kompetencyjne dla programistów w Polsce, możemy oferować ciekawe wyzwania w pracy w strukturach międzynarodowych". - mówi Anna Strutyńska, Dyrektor Personalny w Eniro Polska. ,,Rozwój kompetencji, zdobywanie nowej wiedzy, umiejętność wychodzenia poza schematy, tworzenie kreatywnych rozwiązań - te elementy są na stałe wpisane w charakter pracy w Eniro Polska. Dotychczasowe narzędzia HR służące rozwojowi pracownika i pobudzaniu kreatywności takie jak rozmowy roczne, obserwacja pracy i feedback, a nawet szkolenia dzisiaj nie wystarczają, aby nadać procesom rozwojowym odpowiednią dynamikę. Dlatego poszukujemy nowych metod i hackathon jest jedną z nich". - dodaje Anna Strutyńska.

Dotychczas stosowane narzędzia do badania potencjału pracowników były kierowane przede wszystkim do managerów i dawały im inicjatywę. To manager kierunkował rozwój pracownika i rozdzielał zadania. Aktualnie w szybko zmieniającym się otoczeniu biznesowym, pracownicy potrzebują bardziej stymulacji niż kontroli ze strony managera, który tworzy warunki do tego, aby to pracownik przejął inicjatywę - proaktywną postawę.

Na świecie firmy technologiczne takie jak: Microsoft, Facebook czy LinkedIn regularnie organizują hackathony. Wydarzenie to zazwyczaj przyjmuje formę kilkunastogodzinnego maratonu, w którym biorą udział programiści oraz osoby zaangażowane w rozwój oprogramowania w firmie, jak np. graficy, projektanci czy kierownicy projektów. Wewnętrzne hackathony są świetną okazją do wykazania się przez zespoły kreatywnością, zrealizowania ciekawych eksperymentów od strony technologicznej i biznesowej. Wiele takich eksperymentów zmienia się później w nieodłączny element produktu. Nie jest to jedyny cel przyświecający organizacji tego typu wydarzeniom.

Efektem realizacji Eniro Hackthonów są nie tylko projekty czysto techniczne, wspierające codzienną pracę programistów, ale także usprawniające działanie istniejących już systemów takich jak np. Portal Pracownika czy aplikacje stworzone z myślą o wsparciu Działu Sprzedaży.

,,Celem organizowanych przez nas hackathonów jest przede wszystkim stworzenie atmosfery sprzyjającej zdobywaniu nowej wiedzy i nowych doświadczeń. Często w projektach prowadzonych na co dzień nie ma miejsca na eksperymentowanie, na ryzyko, które jest nierozłącznie związane z próbami stosowania nowych rozwiązań. Tymczasem hackathon stwarza warunki ku temu, aby testować nowe technologie, nowe języki programowania, nowe bazy danych i pomysły na nowe produkty i ich zastosowanie, co w przyszłości może przynieść wymierne korzyści biznesowe. Kluczem do sukcesu jest swoboda i inicjatywa przekazana w ręce każdego programisty, inna konfiguracja zespołów, możliwość wyboru obszaru pracy. To bezcenne narzędzie dla rozwoju organizacji w dzisiejszych czasach". - mówi Hubert Radulski, Dyrektor Działu IT w Eniro Polska.

Zainwestowanie czasu i środków w realizację firmowego hackathonu to również inwestycja w rozwój biznesowy firmy i jej produktów, a także skuteczna metoda pobudzania kreatywności i zwiększania zaangażowania pracowników. Przykład firmy Eniro Polska oferującej wyłącznie cyfrowe produkty i usługi pokazuje, że w dynamicznie rozwijającej się rzeczywistości biznesowej warto inwestować w realizację niestandardowych rozwiązań w obszarze HR.


dostarczył infoWire.pl