Oczy za kierownicą latem. Praktyczne wskazówki dla kierowców

Oczy za kierownicą latem. Praktyczne wskazówki dla kierowców

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. infoWire.pl Źródło: InfoWire.pl

Wraz z początkiem wakacji na dobre rozpoczyna się sezon letnich wojaży samochodem. Oprócz wyjazdów za miasto żeby wypocząć nierzadko pokonujemy autem również setki czy nawet tysiące kilometrów w drodze na wymarzony urlop. Mało osób jednak zdaje sobie sprawę, iż dla bezpiecznej podróży poza odpowiednim przygotowaniem pojazdu czy zaplanowaniem trasy, powinniśmy również zadbać o wzrok za kierownicą.

Gorące, słoneczne dni stanowią wyzwanie zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych kierowców. Oślepienie promieniami słonecznymi może doprowadzić do poważnych zagrożeń na drodze. Największe niebezpieczeństwo występuje wcześnie rano oraz przed zmierzchem, gdy słońce znajduje się nisko nad horyzontem, wówczas promienie słoneczne padają poniżej osłon przeciwsłonecznych i konieczne jest dodatkowe zabezpieczenie oczu. Efekt błysku spowodowany jest również odbijaniem się światła od innych samochodów, zbiorników wodnych oraz kałuż gdy wcześniej padał deszcz. Zagrożenie w czasie upałów stwarza także miraż dolny, który powstaje kiedy powietrze tuż nad jezdnią jest cieplejsze niż to kilka metrów wyżej. Kierujący pojazdem patrząc na drogę widzą wówczas w oddali kałuże, które znikają w miarę zbliżania się do nich.

Niezbędne okulary przeciwsłoneczne

Aby podróż była bezpieczna należy zawsze wyczyścić przednią szybę. Należy umyć ją zarówno od środka jak i z zewnątrz oraz wytrzeć tak aby nie było smug, ponieważ brud powoduje rozproszenie światła i wzmaga oślepienie. Powinniśmy również mieć pod ręką okulary przeciwsłoneczne z polaryzacją, które redukują odblaski powstałe na skutek odbicia się promieni słonecznych od gładkich powierzchni takich jak mokra jezdnia, karoseria samochodu, szyba itp. Należy pamiętać, że zbyt duże oprawki mogą ograniczyć pole widzenia, powiększając strefę martwego pola lub stworzyć kolejne niewidoczne punkty, a za ciemne szkła uniemożliwić obserwowanie drogi. Do jazdy samochodem w słoneczne dni nadają się okulary o poziomie przyciemnienia oznaczone kategorią 2 lub 3, przy czym te drugie jedynie przy silnym nasłonecznieniu. Nie powinno się również stosować okularów zabarwionych na niebiesko, czerwono lub zielono ponieważ mogą one przekłamywać kolory znaków drogowych lub sygnalizacji.

Okularnicy za kierownicą

W jakim stopniu światło oślepia kierowców jest sprawą indywidualną. Bardziej wrażliwi są mężczyźni po 45 roku życia i kobiety powyżej 35 lat. Szczególny problem mają jednak osoby z wadami wzroku. Zakładanie zwykłych okularów przeciwsłonecznych na soczewki kontaktowe nie zapewnia ochrony oczu. Okulary korekcyjne z fotochromem przeznaczone dla kierowców nie spełniają do końca swojej roli, ponieważ stopień przyciemnienia szkieł za szybą samochodu nie jest tak duży jak na zewnątrz pojazdu. Osoby z wadami wzroku do prowadzenia samochodu powinny posiadać dodatkowe odpowiednio przygotowane i dostosowane do wady wzroku okulary z soczewkami barwionymi na stałe, wykonane z uwzględnieniem indywidualnych korekcji. Są one bezpieczniejsze i zdrowsze dla oczu. Dodatkowo takie okulary przeciwsłoneczne wyposażone w filtry polaryzacyjne redukują odblaski zapewniając znaczny komfort widzenia poprzez lepsze postrzeganie kolorów oraz poprawiony kontrast obrazu. Jest to jednak dla wielu osób dodatkowy kłopot i nie w pełni komfortowe rozwiązanie. Druga para okularów to nie tylko dodatkowy koszt, ale również trzeba stale o nich pamiętać.

Praktyczne rozwiązania dla kierowców z wadami wzroku

Współcześnie medycyna stwarza jednak dla osób z wadami wzroku szansę na uwolnienie się od okularów lub tradycyjnych soczewek zapewniając pełny komfort widzenia i prowadzenia pojazdów. Rozwiązaniem, które warto rozważyć szczególnie w okresie letnim kiedy wybieramy się w podróże samochodem jest metoda ortokorekcji.

Jest to proces korekcji wad wzroku, który odbywa się podczas snu przy pomocy najnowszej generacji soczewek ortokeratologicznych. Pacjent zakłada soczewki OrtoK na noc i w ciągu dnia nie ma wady wzroku. Soczewki te w delikatny i bezpieczny sposób zmieniają przednią krzywiznę rogówki, dzięki czemu w ciągu dnia widzi się dobrze bez użycia tradycyjnych soczewek czy okularów i można w pełni komfortowo prowadzić samochód. Przy dłuższym stosowaniu efekt dobrego widzenia utrzymuje się nawet do 40 godzin. - wyjaśnia optometrysta, Piotr Toczołowski z Centrum Okulistycznego Nowy Wzrok.

Co ważne proces ten nie jest trwały więc w przypadku chęci zaprzestania stosowania soczewek OrtoK, można bez problemu wrócić do noszenia okularów. Drugim rozwiązaniem i szansą dla wielu osób na całkowite uwolnienie się od wady wzroku jest laserowa korekcja wzroku.

Jest to zabieg polegający na modelowaniu rogówki oka za pomocą wiązki lasera pozwalający na jej spłaszczenie lub uwypuklenie, a w konsekwencji na zmianę mocy optycznej, co powoduje trwałą korekcję wady wzroku. Jest to nowoczesna i bardzo precyzyjna metoda mikrochirurgiczna korygująca krótkowzroczność, nadwzroczność i astygmatyzm. - tłumaczy lek. med. Robert Matusik z Centrum Okulistycznego Nowy Wzrok.

Ankieta CBOS, na zlecenie Centrum Okulistycznego Nowy Wzrok pokazała, iż w grupie osób korzystających ze szkieł kontaktowych tj. 48% badanych, co drugi Polak poddałby się laserowemu zabiegowi korekcji wzroku, aby wyeliminować konieczność noszenia okularów lub szkieł kontaktowych i odzyskać pełny komfort widzenia.

Dobre widzenie jest konieczne, aby bezpiecznie prowadzić samochód i szybko reagować na potencjalne zagrożenia. Należy pamiętać, że inni kierowcy również mogą mieć latem problemy z ostrością widzenia i zostać oślepieni słońcem. Ponieważ nawet niewielkie obniżenie ostrości wzroku u prowadzącego pojazd może wpłynąć na spowolnienie reakcji i błędną ocenę sytuacji na drodze, niezwykle ważna jest koncentracja, świadomość zagrożenia i odpowiednie zabezpieczenie wzroku przed wakacyjnymi wyprawami.


dostarczył infoWire.pl