Święta tradycyjne i zdrowe

Święta tradycyjne i zdrowe

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. infoWire.pl Źródło: InfoWire.pl

Dietetyczka Barbara Dąbrowska-Górska radzi jak przygotować zdrowe święta, jednocześnie wyjść obronną ręką i w tym roku nie przybrać na wadze.

Zaplanuj zakupy


Nie zostawiaj zakupów spożywczych na ostatnią chwilę. Warto je zaplanować na ok. 2 tygodnie przed świętami. Zaopatrz się wtedy we wszystko, co ma dłuższy termin przydatności do spożycia np. pełnoziarnistą mąkę, orzechy czy mrożone owoce. Potrawy świąteczne to nie tylko tłuste dania. W tym roku wybierz przepisy, które obfitują w zdrowe dodatki. Wartość odżywczą można wzbogacić takimi składnikami jak: suszone śliwki kalifornijskie, orzechy, cytrusy czy dodając przyprawy - cynamon, goździki, imbir.

Zachowaj umiar


Teoretycznie proste, ale co roku i tak wstajemy od stołu przejedzeni. Jak temu zapobiec? Oto prosta strategia. Po pierwsze: jedz tylko wtedy, gdy czujesz głód, zachowaj normalny rozkład posiłków. Po drugie: postaw sobie cel - nie przytyję. Święta to może nie jest dobry czas na utratę wagi, ale na zyskiwanie zbędnych kilogramów też nie. Po trzecie: pamiętaj o błonniku pokarmowym, który zwiększy odczucie sytości i sprawi, że zjesz mniej. Bardzo dobrym źródłem błonnika pokarmowego są suszone owoce np. 8-10 sztuk suszonych śliwek kalifornijskich (100g) wspomaga prawidłową pracę jelit.


Ogranicz zbędne kalorie


Masz ochotę skusić się na coś tłustego i wysokokalorycznego? Zrób to rozsądnie! Nie odsmażaj dań, zrezygnuj z pieczywa czy ziemniaków, nie używaj majonezu i dodatkowego oleju rzepakowego. W ten sposób ograniczysz kaloryczność, a jednocześnie będziesz cieszyć się smakiem ulubionych, świątecznych dań.

Spróbuj nowych potraw
Święta Bożego Narodzenia to przede wszystkim kulinarna tradycja, ale warto co roku postawić na stole co najmniej jedno zupełnie nowe danie. W ten sposób kreujemy nowe, rodzinne zwyczaje i poszerzamy żywieniowe horyzonty. Warto zainspirować się przepisami świątecznymi z innych krajów lub zmodyfikować znane już receptury dodając nowe akcenty smakowe.


Polecam przepis autorstwa Mariety Mareckiej na rybę w galarecie ze śliwką kalifornijską, a także przepis na wigilijny tatar z konfiturą cebulową i suszonymi śliwkami kalifornijskimi od California Prune Board.


Autorem tekstu jest Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyk i ekspert kampanii informacyjnej ,,Przyjaciółka z Kalifornii".


dostarczył infoWire.pl
 

Czytaj także