Trwały wzrost na rynku whisky w Polsce

Trwały wzrost na rynku whisky w Polsce

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. infoWire.pl Źródło: InfoWire.pl

Warszawa, 18 grudnia 2015 r. - Kolejny rok z rzędu polski rynek whisky odnotowuje wysokie wzrosty, zarówno w odniesieniu do liczby nabywców, jak i ilości kupowanej przez gospodarstwa domowe kategorii.

17,5 proc. polskich gospodarstw zakupiło przynajmniej raz produkt z kategorii whisky w okresie od listopada 2014 do października 2015 roku. W ujęciu wolumenowym kategoria wzrosła o ponad 60 proc. na przestrzeni ostatnich czterech lat i nie ma przesłanek, które świadczyłyby, aby w najbliższym czasie trend miał się odwrócić.

Polskie gospodarstwa kupują whisky przeciętnie 3 razy w roku. Podczas pojedynczej wizyty w sklepie sięgają po około 0,8 litra tego alkoholu i wydają na niego średnio 55,30 PLN. W ciągu roku 51 proc. kupujących tę kategorię powtarza przynajmniej jeszcze raz jej zakup.

Biorąc pod uwagę miejsce zakupu obecnie najważniejszym kanałem, w którym gospodarstwa zaopatrują się w tę kategorię są sklepy dyskontowe. Warto wspomnieć, iż jeszcze rok wcześniej (w okresie 12-miesięcznym, kończącym się na październiku 2014) pozycję lidera w ujęciu wartościowym posiadały hipermarkety. Obecnie 28 proc. wartości zakupów whisky odbywa się w kanale dyskontów i jest to najwyższy udział w dystrybucji na rynku. Hipermarkety odnotowują spadek znaczenia w zakupach kategorii i posiadają obecnie 27 proc. udziału. Supermarkety odpowiadają za 24 proc. dystrybucji kategorii i ich udział wzrósł rok do roku.

Najpopularniejsze marki whisky w Polsce to Johnnie Walker, Ballantines oraz Grants. Mocną pozycję utrzymuje także marka własna Biedronki - Golden Loch.

Analizowana kategoria obejmuje zakupy whisky, które przeznaczone są jedynie do spożycia w domu.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.


dostarczył infoWire.pl