Przedszkolak potrafi. Wyniki raportu nt. kontaktu najmłodszych dzieci z nowymi technologiami

Przedszkolak potrafi. Wyniki raportu nt. kontaktu najmłodszych dzieci z nowymi technologiami

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. infoWire.pl Źródło: InfoWire.pl

,,Mistrzowie Kodowania" i ,,Centrum Cyfrowe: Projekt Polska" na debacie pod hasłem ,,Przedszkolak potrafi. Nowa jakość edukacji dla najmłodszych" zaprezentowali wyniki raportu ,,Mistrzowie Kodowania Junior. Raport z badań" . Materiały przedstawiają efekty stosowania innowacyjnych metod nauczania z wykorzystaniem technologii cyfrowych w edukacji dzieci w wieku 3-5 lat.

Cyfrowa codzienność nie pozostawia już wątpliwości, ,,czy" przygotowywać dzieci do korzystania z nowych technologii. Pozostaje jednak zastanowić się ,,jak" to robić.

- Od dawna wiedzieliśmy, że technologie cyfrowe to stały element codzienności ponad 70% dorosłych Polaków i niemal 100% nastolatków - mówi dr Justyna Jasiewicz z Centrum Cyfrowego: Projekt Polska. - Brakowało nam wiedzy na temat kontaktu maluchów - 3-, 4- i 5-latków z nowymi mediami. Badanie, które przeprowadziliśmy wokół pilotażowej edycji programu ,,Mistrzowie Kodowania Junior", pozwoliło nam rozpoznać to zagadnienie.

- Wynikiem tego badania jest więc nie tylko wypracowanie rekomendacji pomocnych w dalszym procesie wdrażania programu, ale przede wszystkim identyfikacja najczęstszych praktyk użytkowania sprzętu ICT przez dzieci w wieku przedszkolnym oraz postaw rodziców wobec kontaktu dzieci z nowymi technologiami i wprowadzania ich w cyfrowy świat - dodaje Maria Wierzbicka, współautorka raportu badawczego.

Technologie - nowe, a może naturalne?

Z przeprowadzonych badań wynika, że blisko 50-60% gospodarstw domowych osób biorących udział w badaniu jest wyposażonych przynajmniej w jeden telewizor, komputer, tablet lub telefon komórkowy. Średnio 30% z nich dysponuje zaś więcej niż jednym tego rodzaju urządzeniem. Są to sprzęty najczęściej obecne w domach jeszcze przed narodzeniem dziecka, co oznacza, że od początku wzrastało ono w ich otoczeniu, odbierając je jako coś stałego i naturalnego.


Telewizor to nie technologia?

Badania ujawniły, że tylko 10% dzieci w ogóle nie korzysta z odbiorników telewizyjnych, a aż 24% ogląda telewizję ponad siedem godzin w tygodniu. Liczba godzin spędzanych przez dzieci przed telewizorem sięga nawet kilkunastu, a maksymalnie 30 godzin (!) w tygodniu. Inne urządzenia ICT są udostępniane dzieciom nieporównanie rzadziej - połowa dzieci w ogóle nie używa telefonu komórkowego, tabletu, laptopa. Wyniki te pozwalają sądzić, że w domu kontakt przedszkolaków ze sprzętem ICT jest ograniczony do biernego używania, bez możliwości kształtowania umiejętności twórczego wykorzystywania technologii cyfrowych.

Technologie okiem rodziców

W wypowiedziach rodziców pojawiają się sprzeczności, które ukazują specyficzną postawę. Badani powszechnie i jednomyślnie podkreślają wysokie walory edukacyjne korzystania z komputera, takie jak nauka liter i cyfr, tekstów piosenek, poprawa sprawności manualnej, wzbogacenie słownictwa, poznanie podstaw języka angielskiego.

Z badania wynika jednak, że 60% rodziców w rzeczywistości nie wykorzystuje technologii informacyjno-komunikacyjnych do pomocy w nauce czy w rozwijaniu nowych umiejętności u dzieci, a aż połowa badanych deklaruje, że ich dziecko w ogóle nie korzysta z telefonu komórkowego, tabletu czy laptopa.

Zdaniem prelegentki debaty - Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki nominowanej do Global Teacher Prize - edukacja cyfrowa jest koniecznością, ponieważ dzieci mają styczność z nowoczesnymi technologiami od urodzenia. Nie zawsze rodzice wiedzą, w jaki sposób wykorzystywać nowe media właściwie. Rolą nauczyciela jest wskazać dobre wzory.

Nauczyciele przedszkolni w świecie nowych technologii

W przeprowadzonych badaniach zarysował się również problem braku dostępności sprzętu ICT w przedszkolach. Blisko 2/3 badanych placówek nie było wyposażonych w komputery, z których nauczyciele mogliby korzystać w trakcie zajęć. Nic więc dziwnego, że do pracy z dziećmi wykorzystują oni prywatny sprzęt. Według danych ilościowych 53% pedagogów posiłkuje się własnym telefonem komórkowym, około 27% - tabletem.

90% ankietowanych nauczycielek przedszkolnych pozyskuje z sieci scenariusze zajęć i pomoce dydaktyczne - kolorowanki, historyjki obrazkowe czy karty pracy. 3/4 badanych pobiera także materiały audiowizualne, prezentacje multimedialne czy zdjęcia.

Jednocześnie Internet jest dla nauczycieli przedszkolnych niewykorzystaną platformą wymiany doświadczeń i zdobywania kwalifikacji zawodowych. Tylko 29% ankietowanych konsultuje się z innymi pedagogami online, jedynie 14% uczestniczy zaś w webinariach.


- Powinniśmy chronić najmłodszych, tak samo jak wszystkie dzieci - bez względu na wiek, przed negatywnymi skutkami korzystania z nowych technologii, ale nie przed samą technologią - podsumowuje Iwona Brzózka-Złotnicka, koordynator programu ,,Mistrzowie Kodowania". - Nie udawajmy, że technologia nie dotyczy najmłodszych, bo możemy przegapić najwłaściwszy moment w rozwoju dziecka, kiedy mamy jeszcze wpływ na kształtowanie u niego właściwych nawyków cyfrowych.

Cały raport dostępny jest pod adresem: http://centrumcyfrowe.pl/czytelnia/mistrzowie-kodowania-junior/

 

O programie ,,Mistrzowie Kodowania"
Ogólnopolski program edukacyjny firmy Samsung Electronics Polska opiera się na lekcjach kodowania m.in. w intuicyjnym języku Scratch. W 3. edycji programu umiejętności programistyczne pod okiem ponad 3 000 nauczycieli rozwija 100 000 dzieci z 1 300 szkół w Polsce.


dostarczył infoWire.pl