Ogromna popularność bankowości internetowej. Związek Banków Polskich przedstawił raport

Ogromna popularność bankowości internetowej. Związek Banków Polskich przedstawił raport

Bankowość mobilna
Bankowość mobilnaŹródło:Shutterstock / WAYHOME studio
O ponad 3,5 proc. w porównaniu z I kwartałem wzrosła liczba użytkowników bankowości internetowej w Polsce. Tym samym po raz pierwszy przekroczyła granicę 18 milionów osób. Z aplikacji mobilnych korzysta już co czwarty Polak.

Związek Banków Polskich przedstawił raport „NetB@nk”, z którego wynika, że w II kwartale 2019 r., po raz pierwszy w historii liczba użytkowników korzystających z bankowości internetowej, przekroczyła 18 milionów. Jest to wzrost o 3,5 proc. w stosunku do trzech pierwszych miesięcy roku. Rośnie także popularność bankowych aplikacji mobilnych. Za pomocą smartfona do konta dostęp ma już 9,5 mln Polaków.

– Sytuacja w obszarze bankowości internetowej w II kwartale nie odbiega znacząco od tendencji obserwowanych do tej pory. W dalszym ciągu mamy do czynienia z organicznym wzrostem i postępującym nasyceniem rynku wśród klientów indywidualnych w skali podobnej jak dotychczas – mówi Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.

Nowa dyrektywa unijna

Mimo notowanych wzrostów niewiadomą pozostaje wpływ nowej dyrektywy unijnej PSD2 (Payment Service Directive 2). Kraje Wspólnoty zgodziły się w jej ramach, aby lepiej zabezpieczać płatności zbliżeniowe i w tym celu wprowadziły konieczność używania PIN nawet w przypadku najdrobniejszych płatności. Numer ten będzie wymagany dla co piątej transakcji. Również dla sum poniżej 50 zł, które do tej pory były w Polsce zwolnione od konieczności dodatkowej weryfikacji.

– Trudno jeszcze oceniać, jaki wpływ na ten obszar będzie miała obowiązująca od 14 września dyrektywa PSD2, dane z raportu NetB@nk obejmują okres od kwietnia do czerwca bieżącego roku, więc odpowiedź na to pytanie poznamy najwcześniej za 3 miesiące. Silne uwierzytelnianie wymagające od klientów dodatkowego zaangażowania przy logowaniu może w niektórych przypadkach stanowić barierę dla korzystania z wielu rachunków lub wpłynąć na częstotliwość wchodzenia do serwisów internetowych banków, jednak nie spodziewamy się znaczącego odpływu klientów bankowości internetowej w dłuższej perspektywie – dodaje wiceprezes ZBP.

Wzrost mimo zmiany metodologii

Co ciekawe, zanotowany w II kwartale wzrost liczby użytkowników został wykazany pomimo zmiany metodologii raportowania przez PKO BP. „W II kwartale 2019 r. nastąpiła istotna zmiana w zakresie statystyk bankowości elektronicznej gromadzonych przez ZBP. Liczba rachunków klientów indywidualnych mających możliwość korzystania z bankowości elektronicznej wyniosła – według nowej metodologii - 36,65 mln i nominalnie była niższa od wartości odnotowanej w poprzednim kwartale o ponad 2 mln. Zmiana ta nie wynika jednak z gwałtownego spadku liczby umów, ale innej niż dotychczas metodologii raportowania przez PKO BP, który jako klientów bankowości internetowej klasyfikuje tylko te osoby, które posiadają aktywną relację produktową, nie zaś wszystkie, które mają podpisaną umowę o korzystanie z kanału internetowego. Zmiana klasyfikacji nie wpłynęła natomiast na liczbę klientów aktywnych, która po raz pierwszy przekroczyła 18 milionów i w stosunku do I kwartału była wyższa o 3,55 proc”. – czytamy w raporcie ZBP.

Czytaj też:
Ponad 30 tys. przedsiębiorstw założonych za pośrednictwem bankowości elektronicznej

Opracował:
Źródło: Związek Banków Polskich