Właścicieli jakich aut wzywano do polskich salonów najczęściej?

Właścicieli jakich aut wzywano do polskich salonów najczęściej?

Silnik V12 pozostanie w nowej Klasie S
Silnik V12 pozostanie w nowej Klasie S Źródło: Mercedes
Wiecie co to jest akcja przywoławcza? To wezwanie do salonu na naprawę na koszt producenta, bo wykrył on wadę fabryczną auta. Takie akcje zdarzają się coraz częściej, a niektóre marki wzywają swoich właścicieli dziesiątkami tysięcy. Które najczęściej?

Bazując na informacjach pochodzących z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) IBRM Samar sporządził raport dotyczący akcji przywoławczych ogłoszonych przez producentów w 2019 roku.

Według instytutu dane za mijający rok nie napawają optymizmem. Od 1 stycznia do 19 grudnia 2019 roku ogłoszonych zostało już 178 akcji przywoławczych dotyczących samochodów, a to oznacza, że nowe ogłoszenie pojawia się średnio co 2 dni. Jakościowej weryfikacji swoje samochody musi poddać 36 producentów marek oferowanych na polskim rynku, a do serwisu musi trafić 265 415 pojazdów.

Pomijając grudzień, za który nie ma jeszcze kompletnych danych, najwięcej akcji nawrotowych zostało ogłoszonych w kwietniu (37), a najmniej w lutym (4). Niechlubny ranking marek, które dokonały najwięcej zgłoszeń do UOKiK, otwiera Mercedes (26), przed Citroenem (15) i Oplem (13). Są też producenci, którzy nie mieli w tym roku żadnej wpadki, to m.in.: Ssangyong, Aston Martin, Bentley czy Iveco.

Największą akcję serwisową ogłosił 23 października Mercedes. Dotyczyła ona wymiany poduszek powietrznych wyprodukowanych przez firmę Takata. Na polskim rynku kampanią naprawczą objęte zostały łącznie 18 882 pojazdy. Problemy z takimi poduszkami ogłaszały również Toyota i Honda.

Najmniejszą akcję serwisową ogłosił 9 kwietnia Ford. Dotyczyła podejrzenia obluzowania się śrub mocujących przednie zawieszenie do pojazdu, co mogło powodować odgłos stukania lub uderzania dobiegający podczas jazdy z przodu auta. Mogło to też grozić utratą śrub i odłączeniem się zawieszenia od pojazdu, powodując utratę kontroli nad samochodem. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych zostało 6 aut.

A ile aut wezwali łącznie producenci? Tutaj na czele znajduje się Toyota. Oto łączna liczba wezwanych samochodów w rozbiciu na poszczególne marki.

  • Toyota – 70 336
  • Mercedes – 43 219
  • Volvo – 32 909
  • Ford – 19 334
  • BMW – 17 992
  • Honda – 13 825
  • Opel – 11 221
  • Subaru – 6 795
  • Peugeot – 6 152
  • Citroen – 5 884
  • Mazda – 5 826
  • Seat – 4 006
  • Dacia – 3 935
  • Fiat – 3 493
  • Skoda – 2 965
  • Alfa Romeo – 2 622
  • Mitsubishi – 2 549
  • Jeep – 2 488
  • Suzuki – 2 290
  • Kia – 1 376
  • Porsche – 1 119
  • Nissan – 926
  • Renault – 918
  • Audi – 812
  • Jaguar – 585
  • Infiniti – 540
  • Hyundai – 336
  • Land Rover – 331
  • Volkswagen – 203
  • Isuzu – 186
  • Lexus – 96
  • Ferrari – 75
  • Alpine – 33
  • Maserati – 14
  • DS – 12
  • Abarth – 12

Źródło: IBRM Samar, UOKiK