Obowiązkowe maseczki, zakaz używania telefonów, brak wizyt z ulicy. Nowe zasady dot. salonów fryzjerskich

Obowiązkowe maseczki, zakaz używania telefonów, brak wizyt z ulicy. Nowe zasady dot. salonów fryzjerskich

Barber
Barber Źródło: Shutterstock / Jacob Lund
Od dziś ponownie mogą działać salony fryzjerskie, kosmetyczne i restauracje. Jakich zasad muszą przestrzegać właściciele salonów fryzjerskich? Nowa rzeczywistość może zaskoczyć.

Zgodnie z wytycznymi z 13 maja od dziś oficjalnie do pracy mogą wrócić pracownicy salonów fryzjerskich, barberskich, kosmetycznych, a także restauracji. Lista wytycznych, których ich właściciele oraz pracownicy jest jednak dość długa. Praca w nowej rzeczywistości może okazać się dość uciążliwa, ale jak zaznacza rząd, celem nowych procedur jest m.in. zminimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników przez klientów oraz inne osoby spoza salonu, np. dostawców, czy przypadkowych, niezweryfikowanych klientów.

Otwarcie salonów fryzjerskich – nowe zasady

Lista nowych zasad, według których mogą działać salony fryzjerskie, została podzielona na cztery kategorie. Właściciele i pracownicy salonów będą musieli zastosować się do wytycznych, które pozwolą na zapewnienie bezpieczeństwa osobo pracującym w salonie i klientom. Podano także reguły postępowania w przypadku, gdy w salonie pojawi się osoba z podejrzeniem COVID-19, lub przedsiębiorca będzie podejrzewał o to jednego z pracowników.

Procedury przed przyjęciem klienta

Przed wykonaniem usługi za zgodą pracownika, powinien zostać wykonany bezdotykowy pomiar temperatury jego ciała. Pracodawca może też za zgodą pracowników wprowadzić codzienny wywiad, z którego możliwe będzie wyłapanie ewentualnych nieprawidłowości i podejrzenia zachorowania.

Rząd przypomina również, że możliwe jest przeprowadzanie wizyt wyłącznie, jeśli zostały one wcześniej zarezerwowane. Nie ma możliwości przyjmowania klientów "z ulicy". Dodatkowo dzień przed zarezerwowaną wizytą, personel salony powinien skontaktować się z klientem w celu zweryfikowania, czy np. nie ma on objawów sugerujących zakażenie.

Klient zostaje poinformowany o tym, że nie może przyjść na umówioną wizytę, jeśli:

  • występują u niego objawy wskazujące na chorobę zakaźną
  • jest w trakcie odbywania obowiązkowej izolacji lub kwarantanny
  • zamieszkuje z osobą, która jest poddana obowiązkowej izolacji lub kwarantannie
  • w ciągu tygodnia miał kontakt z osobą podejrzaną o zakażenie, zachorowanie lub skierowaną do izolacji

Pracownicy salonu powinni także zapewnić maseczkę ochronną jeśli przyszedł a wizytę bez własnej. Ustawodawca zapisał jednak możliwość pobrania za to dodatkowej opłaty.

Usługa fryzjerska – nowe zasady

Nowe zasady na jakich odbywać się ma usługa strzyżenia zostały w rozporządzeniu podzielone na te, których powinien zachować fryzjer, oraz te dotyczące klienta

W stosunku do pracowników salonu:

  • Obowiązkowe noszenie rękawiczek przy wykonywaniu usługi, jeśli rodzaj wykonywanej usługi na to pozwala (jednorazowe rękawiczki zmieniane po każdym kliencie lub wielorazowe myte i dezynfekowane pomiędzy klientami)
  • Obowiązkowe noszenie osłony ust i twarzy przez fryzjerów, a jeśli zabieg tego wymaga także gogli lub przyłbic
  • Używanie ręczników jednorazowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe
  • Wymiana ręczników i podkładów po każdym kliencie, w przypadku wielorazowych – pranie w temperaturze min. 60℃ z użyciem detergentu
  • Wykorzystanie peleryn jednorazowych lub wielorazowych odpowiednio zdezynfekowanych lub pranych temperaturze min. 60℃ z użyciem detergentu po każdym kliencie
  • Zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi

W stosunku do klientów:

  • Obowiązkowe noszenie maseczek
  • Obowiązek noszenia rękawiczek jednorazowych lub dezynfekcja rąk
  • Zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych