Czy media społecznościowe pomagają nam robić zakupy?

Czy media społecznościowe pomagają nam robić zakupy?

Social media
Social media Źródło: Domodi
Przynajmniej jeśli chodzi o modę: tak. Media społecznościowe mają ogromny wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych. I na to, że naprawdę wydajemy pieniądze.

Choć wiele głosów w branży marketingowej od lat zwiastuje schyłek świetności social mediów (mediów społecznościowych), te mają się bardzo dobrze. W dodatku sprawdzają się jako wsparcie w podejmowaniu decyzji zakupowych. Przynajmniej tak wygląda sytuacja w branży modowej. Potwierdza to najnowsze badanie przeprowadzone przez Grupę Domodi z udziałem użytkowników serwisów modowych Domodi.pl oraz Allani.pl.

Social media, a nawyki zakupowe Polaków

76 proc. badanych aktywnie szuka i znajduje w social mediach inspiracje modowe, które zachęcają ich do późniejszego zakupu. Najwięcej, bo aż 77 proc. badanych wskazuje, że stan ten dotyczy odzieży, obuwia oraz dodatków. Na pytanie, czy w sferze zainteresowań użytkowników znajdują się promocje rabaty i wyprzedaże – je aż 78 proc. badanych wskazuje, że tak, a dodatkowo – aktywnie z nich korzysta. Media społecznościowe to także wskazywane miejsce poszukiwania opinii o produktach – z tej funkcji korzysta aż 73 proc. badanych. Media społecznościowe wciąż wpisują się w zachowania użytkowników i odpowiadają na ich potrzeby.

Moda, a serwisy społecznościowe

Badani bardzo często w social mediach poszukują marek modowych i ich oferty. Taką aktywność deklaruje 47 proc. użytkowników. Aż 49 proc. deklaruje, że zauważa treści będące reklamą produktową lub wizerunkową marki.

Modowi liderzy: Facebook przed Tik Tokiem

Jeśli chodzi o to, które media społecznościowe są najchętniej wykorzystywane do poszukiwania inspiracji modowych, to jedno z nich nadal nie ma sobie równych. Mowa tu o Facebook’u, którego aktywnie w tej materii wykorzystuje aż 39 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazł się Instagram – 31 proc., a na trzecim – YouTube (14 proc.), nieznacznie wyprzedzając Pinterest’a (13 proc.). Daleko w tyle zostaje natomiast TikTok – obecnie najbardziej topowa aplikacja – tylko z 2 proc. zainteresowaniem w temacie mody.

W ankiecie pojawiło się także pytanie o to, które medium najskuteczniej zachęca do zakupów. Tutaj również na pierwszym miejscu znalazł się Facebook z wynikiem 33 proc. Wysoką skuteczność ma także Instagram – został wskazany przez 30 proc. badanych oraz Pinterest z wynikiem 10 proc. Tym samym ten ostatni wyprzedza YouTube o 2 punty procentowe. To pokazuje, że niezmiennie Facebook służy nam do poszukiwania i dokonywania zakupów. Będzie z tym jeszcze łatwiej, bo Facebook testuje właśnie nową funkcjonalność – „Sklepy”. Napisaliśmy o niej wczoraj na Wprost.pl.

Konkretne zakupy

Badani zostali zapytani także o to, ile razy w ciągu ostatnich 3 miesięcy (luty, marzec, kwiecień) dokonali zakupów dzięki inspiracjom modowym lub informacjom o produktach znalezionym w social mediach. 10 proc. ankietowanych wskazało, że było to więcej niż 10 razy. Więcej niż 5 razy zakupy zrobiło 31 proc. badanych, a mniej niż 5 – aż 44 proc. Od decyzji zakupowych wstrzymało się tylko 15 proc. użytkowników.

Czytaj też:
Facebook uruchamia „Sklepy”. Mają pomóc małym firmom w sprzedaży online
Czytaj też:
Amerykańska giełda wychodzi z zastoju. Amazon i Facebook najdroższe w historii