Fundacja Enea kontynuuje program „Enea dla pokoleń. Wspólnie o bezpieczeństwie”
Artykuł sponsorowany

Fundacja Enea kontynuuje program „Enea dla pokoleń. Wspólnie o bezpieczeństwie”

Enea dla pokoleń. Wspólnie o bezpieczeństwie
Enea dla pokoleń. Wspólnie o bezpieczeństwie Źródło:Enea
Projekt „Enea dla pokoleń” jest skierowany do seniorów zamieszkujących obszar działania Grupy Enea. W tym roku oprócz warsztatów dotyczących bezpieczeństwa konsumenckiego, przeciwpożarowego oraz udzielania pierwszej pomocy, seniorzy pogłębią swoją wiedzę z zakresu profilaktyki zdrowia. Już wkrótce uruchomiona zostanie także bezpłatna infolinia z udziałem ekspertów prowadzących poradnictwo w zakresie: profilaktyki zdrowia, prawa, opieki społecznej oraz prawa konsumenckiego.

Seniorzy to jedna z grup społecznych, o których bezpieczeństwo dba Fundacja Enea. Program „Enea dla pokoleń. Wspólnie o bezpieczeństwie” jest współorganizowany przez Fundację Enea, Państwową Straż Pożarną i Stowarzyszenie My50+, a uruchomiony został dwa lata temu. W ubiegłym roku, w ramach projektu odbyło się trzynaście spotkań w wybranych gminach północno-zachodniej Polski oraz w Połańcu, gdzie działa należąca do Grupy Enea Elektrownia Połaniec. Podczas spotkań seniorzy dowiedzieli się m.in. jak zadbać o własne bezpieczeństwo – jako klienta spółki energetycznej, m.in. jak czytać umowy handlowe, jak zachować się w czasie spotkania z odwiedzającym dom przedstawicielem handlowym oraz jakie praktyki stosują nieuczciwi sprzedawcy. Każdy warsztat to również okazja do nauki udzielania pierwszej pomocy. W część praktyczną włączają się strażacy, którzy informują seniorów o tym jak bezpiecznie ogrzewać domy i mieszkania, o tym gdzie umieszczać czujkę dymu i tlenku węgla oraz jak udzielać pierwszej pomocy osobom starszym i dzieciom, które często zostają pod opieką dziadków.

Seniorom najbardziej potrzeba wiedzy praktycznej. Trzeba im pokazać konkretny przykład, np. jak zachować się w sytuacji, gdy „pseudosprzedawca” pod presją czasu podsuwa w ich domu do podpisu umowę. Myślę, że każda osoba, która wychodzi z naszych warsztatów będzie wiedzieć jak się zachować i nie dać się nabrać na nieuczciwe praktyki sprzedawców – podkreśla Tomasz Wojciechowski, koordynator ds. obsługi klientów w Enei, prowadzący warsztaty.

„Miło jest posłuchać wykładów o bezpieczeństwie. Coraz więcej nieuczciwych sprzedawców próbuje na różne sposoby oszukać nas, osoby starsze. Cieszymy się, że program dzisiejszego spotkania uwzględnił ten problem oraz że otrzymaliśmy wiele cennych wskazówek, m.in. dotyczących tego, jak postępować w takich przypadkach i nie dać się oszukać” – mówiła jedna z uczestniczek spotkania.

Podczas każdego spotkania, oprócz specjalnie opracowanych poradników, seniorzy otrzymali m.in. czujniki dymu oraz inne upominki ufundowane przez organizatorów.

W tegorocznej edycji programu,,Enea dla pokoleń. Zdrowy i bezpieczny senior” od września seniorzy będą mogli uczestniczyć w dziesięciu spotkaniach w gminach z terenu działania Grupy Enea. Ponadto organizowane będą spotkania dodatkowe, na zaproszenie organizacji senioralnych, które zgłaszają chęć goszczenia projektu w ramach prowadzonych przez siebie zajęć, m.in. w formie online ze słuchaczami Uniwersytetów Trzeciego Wieku i klubów seniora. Kolejnym elementem warsztatów będzie część zdrowotna, w której lekarz geriatra reprezentujący Polskie Towarzystwo Gerontologiczne przekaże informacje na temat profilaktyki zdrowia i zwróci uwagę na ważne aspekty życia zdrowotnego seniorów. Część związana z bezpieczeństwem przeciwpożarowym rozwinięta zostanie o zagadnienia związane z zagrożeniem czadem. Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób używać piecy, by nie przyczyniać się do zwiększania powstawiania smogu.

Już w sierpniu uruchomiona zostanie także darmowa infolinia TeleRada. Pod numerem telefonu 800 805 605 przez pięć dni w tygodniu, w wyznaczonych godzinach dyżurować będą eksperci z wybranych dziedzin: w poniedziałki – dietetyk, we wtorki - prawnik, w środę – pracownik socjalny, w czwartki – rzecznik konsumentów, w piątki – lekarz i farmaceuta.

Poradnictwo prowadzone przez lekarza i farmakologa będzie kontynuacją projektu, prowadzonego przez studentów medycyny i farmacji z nauczycielami akademickimi z Pracowni Geriatrii Katedry i Kliniki Medycyny Paliatywnej Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. W jego ramach udzielane były już porady lekowe osobom starszym. Inicjatywa powstała z troski o bezpieczeństwo tych osób, które w czasie epidemii COVID-19 chciały się zwrócić z pytaniami dotyczącymi stosowanego leczenia, bez konieczności wychodzenia z domu – dodaje Agata Goor z Fundacji Enea.

Na pytania dotyczące prawa konsumenckiego odpowiadać będą eksperci z biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Poznaniu. O tym jak się odżywiać i jaką dietę stosować w różnych schorzeniach będzie można porozmawiać w poniedziałki z dietetykiem, a do prawnika zwrócić się o pomoc w zakresie szeroko pojętego prawa, zarówno cywilnego, jak i karnego.

„W trzecim roku trwania naszego wspólnego projektu, oprócz szeroko pojętego bezpieczeństwa, postanowiliśmy wzbogacić tematykę prowadzonych przez nas działań oraz uruchomić darmową infolinię dla seniorów, gdzie przy telefonie będą dyżurować eksperci z różnych dziedzin. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie, które zrodziło się w czasie trwania pandemii, kiedy seniorzy szukali profesjonalnych porad, które mogliby uzyskać np. telefonicznie” – podsumowuje Anna Dolska, prezes Stowarzyszenia My50+.

Informacje o programie oraz kolejnych terminach spotkań znajdują się na stronie www.enea.pl/fundacja oraz www.my60plus.pl.

Źródło: Enea