5 lat opłat za drogi viaTOLL to ponad 4 mld złotych zysku państwa

5 lat opłat za drogi viaTOLL to ponad 4 mld złotych zysku państwa

Dodano:   /  Zmieniono: 
Droga ekspresowa S5, wyjazd z Bydgoszczy na południe, między węzłami Lotnisko a Bydgoszcz Południe (fot. Pit1233/wikipedia/domena publiczna) 
– Zysk netto Krajowego Funduszu Drogowego z viaTOLL wyniósł 4,12 mld zł w ciągu 5 lat funkcjonowania systemu, przy 6,33 mld zł przychodów, 1,13 mld zł nakładów inwestycyjnych i 1,08 mld zł kosztów operatora - Kapsch Telematic Service – poinformował dyrektor PR Kapsch Krzysztof Gorzkowski.

– Przychody systemu po 5 latach to 6 332 mln zł. Nakłady inwestycyjne Skarbu Państwa to 1 129 mln zł, z czego 963 mln zł to nakłady poniesione na budowę systemu w 2011 roku, które zwróciły się po 18 miesiącach. Koszty operacyjne przez 5 lat wyniosły 1 082 mln zł, zatem zysk netto KFD to 4,121 mln zł – powiedział Gorzkowski podczas konferencji prasowej.

Na przychody systemu składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO od kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4 oraz opłaty pozyskane za przejazdy samochodów ciężarowych po liczącej ponad 3 145 km sieci dróg płatnych.

– Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15% kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg. Co więcej: procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych – powiedział dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services Marek Cywiński.

viaTOLL obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku. Na początku obejmował 1 560 km wobec 3 145 km obecnie. W systemie viaTOLL zarejestrowanych jest aktualnie ponad 910 tys. pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony i ponad 72 tys. autobusów. Równolegle rozwijał się system viaAUTO, który umożliwia elektroniczny pobór opłat na autostradach od samochodów osobowych - od ok. 4 tys. pojazdów na koniec 2012 r. do 54,04 tys. obecnie. Obowiązuje on na płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica).

Jak podkreślają przedstawiciele Kapsch, usługa płatności elektronicznej viaAUTO stanowi alternatywę wobec obowiązującego na tych odcinkach manualnego systemu poboru opłat i daje możliwość wnoszenia opłat za przejazd autostradą bez zatrzymywania się: wystarczy zwolnić, podjechać pod szlaban i przejechać, gdy ten automatycznie się otworzy. Wkrótce liczba korzystających z viaAUTO może się znacząco zwiększyć, ponieważ 8 lipca rusza specjalna akcja promocyjna pod hasłem "Szerokiej Polski!".

– Zależy nam przede wszystkim na dotarciu do kierowców samochodów osobowych regularnie korzystających z płatnych odcinków autostrad A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA - tych, którzy w największym stopniu odczują korzyści płynące z płatności elektronicznej. Poprzednie akcje promocyjne na urządzenia viaAUTO cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego również tego lata postanowiliśmy przygotować coś specjalnego – wyjaśnił Cywiński.

W ramach promocji operator systemu zaoferuje 70 000 urządzeń pokładowych viaAUTO w cenie 25 zł (regularna cena samego urządzenia, bez doładowania, to 135 zł).

viaTOLL to system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services, która działa na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Od 2012 roku z systemu dobrowolnie mogą korzystać kierowcy pozostałych pojazdów (usługa viaAUTO).

Krajowy Fundusz Drogowy utworzono w celu usprawnienia procesu inwestycyjnego budowy dróg krajowych oraz podniesienia efektywności wykorzystania środków publicznych poprzez wsparcie realizacji rządowego programu budowy dróg krajowych. Głównym zadaniem Funduszu jest gromadzenie środków finansowych i finansowanie budowy i przebudowy sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Źródło: ISBnews