Początek ekspansji PLL LOT? Polski przewoźnik przejmuje udziały w estońskiej spółce lotniczej

Początek ekspansji PLL LOT? Polski przewoźnik przejmuje udziały w estońskiej spółce lotniczej

Dodano:   /  Zmieniono: 
Boeing 787 Dreamliner w barwach PLL LOT (fot.mat. prasowe PLL LOT)
Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały umowę o strategicznej współpracy z estońskim narodowym przewoźnikiem - Nordicą oraz zamierzają objąć 49% udziałów w jej spółce-córce - Regional Jet.

"Od 19 listopada LOT obejmie swoim desygnatorem wszystkie połączenia z Tallinna, a także tymczasowo zbazuje w stolicy Estonii jeden ze swoich Embraerów. Z kolei dwa samoloty Bombardier CRJ-900 rozpoczną wykonywanie dla LOT-u bezpośrednich połączeń z Warszawy. To innowacyjny model współpracy, który pozwoli LOT-owi umocnić swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej, a obu przewoźnikom umożliwi rozwój, przy zachowaniu swojej narodowej tożsamości" - poinformowała spółka.

Nordica to estoński narodowy przewoźnik, który powstał decyzją rządu Estonii w 2015 roku po likwidacji linii Estonian Air.

Według PLL LOT, przewoźnik ten ma stabilną i ugruntowaną pozycję na rynku w Estonii, skąd obsługuje kilkanaście sprawdzonych kierunków europejskich. Nordica ma w ofercie rejsy ze stolicy Estonii do Brukseli, Sztokholmu, Amsterdamu, Wiednia, Kijowa, Wilna, Oslo i Trondheim. Rejs między Tallinnem a Monachium będzie tymczasowo obsługiwany jednym z Embraerów LOT-u, który zostanie zbazowany w stolicy Estonii.

– To pierwszy krok na drodze konsolidacji rynku Europy Środkowo-Wschodniej przez LOT. Jednocześnie ta pierwsza tego typu współpraca dwóch przewoźników z Europy Środkowo-Wschodniej w innowacyjnym modelu biznesowym pokazuje, że linie lotnicze z naszego regionu nie muszą być skazane na podporządkowanie wielkim graczom z Europy Zachodniej, utratę swoich narodowych tożsamości i ograniczanie skali działalności. Przeciwnie. Wraz z LOT-em mogą się dalej rozwijać, jednocześnie budując efektywny hub transferowy w centrum regionu, czyli Warszawie, stolicy Polski, w szczególności w zakresie połączeń dalekiego zasięgu. Niezmiernie cieszę się, że polski przewoźnik buduje synergię ze swoim estońskim partnerem. Zarówno Polska, jak i Estonia, która jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gospodarek Europy, na pewno na tym skorzystają – powiedział prezes LOT-u Rafał Milczarski.

– Współpraca z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, liderem w Europie Środkowo-Wschodniej, wzmocni nasz model biznesowy, zapewni stabilność finansową i pozwoli nam zbudować wiarygodność na międzynarodowym rynku lotniczym. Wola LOT-u by stać się udziałowcem naszej spółki Regional Jet pokazuje najlepiej, że współpraca z Nordicą jest dla LOT-u ważnym przedsięwzięciem i że jest to partnerstwo długoterminowe – stwierdził szef Nordiki Jaan Tamm.

Dzięki inwestycji w spółkę córkę należącą do grupy Nordica, Regional Jet, LOT zyska dostęp do floty nowoczesnych samolotów Bombardier CRJ w wersji 700 i 900. Umowa przewiduje wykorzystanie na wstępnym etapie najpierw dwóch, a potem trzech maszyn CRJ-900 do obsługi połączeń LOT-u z Warszawy. Spółki widzą potencjał do rozszerzenia współpracy w kolejnych sezonach. Według LOT-u, wkrótce samoloty należące do Regional Jet pozwolą też na uruchamianie nowych połączeń z Warszawy, jak również zwiększanie częstotliwości obecnych.

– W naszych systemach rezerwacyjnych wkrótce pojawi się drugi, dodatkowy rejs między Tallinnem a Warszawą, co pozwoli jeszcze skuteczniej zasilać nasz hub, w tym głównie połączenia dalekiego zasięgu. To samo stanie się z Wilnem, gdzie niebawem pojawi się 5 rejsów dziennie. Utrwali to pozycję LOT-u jako absolutnego lidera na tej trasie, bez względu na posunięcia konkurentów. Pozytywnych zmian tego typu, jak również nowych połączeń z Warszawy do Skandynawii, wkrótce będzie jeszcze więcej – przyznał Milczarski.

Przewoźnik podkreśla w oficjalnym komunikacie, że współpraca z Nordica to nowatorski i innowacyjny model konsolidacji rynku w Europie Środkowo-Wschodniej. Analizy przygotowywane na potrzeby strategii LOT-u wskazywały wielokrotnie, że polski przewoźnik, jako jedyny w regionie, posiada wciąż realną siłę do skonsolidowania rozdrobnionego rynku, czytamy dalej.

"Rozwój siatki połączeń i ekspansja w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest jednym z najważniejszych elementów strategii, jaką LOT realizuje od początku 2016 roku. Przewoźnik rozpoczął swój rozwój od skokowego zwiększenia siatki połączeń ze swojego hub-u w Warszawie. W tym roku otworzył 25 nowych tras, w tym dwa połączenia dalekiego zasięgu – do Tokio i Seulu. W przyszłym roku LOT uruchomi kolejne dwa połączenia dalekodystansowe - do Newark i Los Angeles. Planowane jest też otwieranie kolejnych kierunków europejskich" - podsumowały PLL LOT.

We wrześniu 2016 r. Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły nową strategię, której głównymi celami jest zwiększenie liczby pasażerów do ponad 10 mln rocznie (wobec 4,3 mln w 2015 r.) i osiągnięcie trwałej rentowności do 2020 r.

Źródło: ISBnews