Kolej na pasażera
Materiał partnera

Kolej na pasażera

Innowacje w kolei
Innowacje w kolei / Źródło: Materiały prasowe
Potrzeby pasażera wyznaczają trendy w rozwoju kolei. Wyniki badania satysfakcji wpływają nie tylko na zmiany działania w pociągach, ale także na dworcach i w drodze do nich na nie. Ma być nie tylko wygodnie, funkcjonalnie, ale przede wszystkim z pełnym dostępem do sieci.

– Z badań marketingowych wynika, że dla pasażerów najważniejszym udogodnieniem jest dobrze działające wi-fi – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

– Teraz naturalna wydaje się koordynacja sieci wi-fi, żeby było jedno na dworcach i w wagonach. To jest nasze zadanie, bo chcemy uprzyjemnić podróżowanie wykorzystując potencjał, jaki daje internet, jeśli chodzi o rozrywkę – zapowiada Mirosław Gilarski, prezes PKP Telkol.

– Słuchamy naszych klientów i dlatego nas wybierają. Mówiliśmy, że jesteśmy najlepsi, a teraz wszyscy się o tym przekonali – uważa Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. – Jeszcze kilka lat temu zastanawiałem się, czy jesteśmy w stanie osiągnąć w jeden wakacyjny miesiąc liczbę 4 mln pasażerów. Okazuje się, że mamy już 5 mln. To wynik sierpnia.18 sierpnia padł też rekord, jednego dnia- wówczas pociągami PKP Intercity podróżowało ponad 200 tys. pasażerów – wylicza prezes Chraniuk i dodaje, że to wymaga ogromnej pracy, często takiej, której pasażer w ogóle nie dostrzega. – Inwestujemy w bocznice, stacje postojowe, wszystko po to, żeby na stację wjeżdżał sprawny i czysty pociąg, z którego podróżni z przyjemnością będą korzystać – tłumaczy Marek Chraniuk i wspomina choćby o takich inwestycjach jak w Kołobrzegu, gdzie do tej pory nie było możliwości wodowania (czyli napełniania zbiorników wodnych) czy Olsztynie, gdzie nie było stacji postojowej. – Ciągle poszerzamy też naszą ofertę. W nowym rozkładzie jazdy będziemy mieć o 30% więcej miejscowości, gdzie się zatrzymujemy – zapowiada.

– Mamy nadzieję, że chętnych do podróżykoleją będzie coraz więcej – mówi Krzysztof Mamiński i zapowiada, że już dziś kolej przygotowuje się na nowych podróżnych modernizując i budując nowe dworce kolejowe. – Trwa modernizacja ok. 200 dworców, akolejne 150 obiektów jest przygotowanych do działań modernizacyjnych – tłumaczy. – Powstają też nowe obiekty - Innowacyjne Dworce Systemowe. To dworce, w których zastosowano najnowsze technologie, które mają być samowystarczalne, praktyczne, niskokosztowe – uzupełnia Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, wymieniając takie nowoczesne rozwiązania jak m.in. pompy ciepła, czy panele fotowoltaiczne. czy 

Kolej wprowadza rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, nie tylko dostosowuje dworce do ich potrzeb, ale także przygotowuje specjalną aplikację, która pomoże w nawigacji na dworcach. Mój Dworzec to aplikacja, która już pilotażowo działa w Bydgoszczy, a już wkrótce zacznie na Dworcu Centralnym w Warszawie. – Przy współpracy z PKP Informatyką przygotowaliśmy aplikację, która przez bluetooth umożliwia połączenie się na smartphone lub tablet. Osoba na wózku, o kulach czy z wózkiem dziecięcym widzi na swoim urządzeniu, jak może dojść do kasy czy na peron omijając przeszkody architektoniczne – mówi prezes Gilarski i dodaje, że już wkrótce aplikacja będzie umożliwiała kupno biletu.

Innym wygodnym dla podróżnych rozwiązaniem jest Bilkom. – Umożliwia ona wyszukanie połączenia i zakup biletu na urządzeniach mobilnych. W tym momencie mamy już w aplikacji większość przewoźników kolejowych w kraju we Wspólnym Bilecie. W tym momencie mamy przewoźników, których przejazdy stanowią 86% przejazdów w kraju – mówi Radosław Zawierucha, członek zarządu PKP Informatyki i zapowiada, że już wkrótce będzie w niej informacja o godzinie odjazdu, opóźnieniach oraz peronach i ich zmianach. – Mamy także w planach wejście w najbardziej wygodne opcje płatności przez telefon – dodaje.

– Innowacyjność w ramach sektora kolejowego niejedno ma imię – podsumowuje wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. – Nowe rozwiązania są ważne, ale wciąż musimy intensywnie inwestować, by kolej stała się dostępna także w tych miejscowościach, w których została, albo nigdy jej nie było – mówi i dodaje, że w Polsce jest 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie są obsługiwane przez kolej.

Źródło: PKP S.A.

Czytaj także

 0