Koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Za co zapłacimy prowadząc własny biznes?
Materiał partnera

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Za co zapłacimy prowadząc własny biznes?

Biuro
Biuro / Źródło: Materiały prasowe
Prowadzenie własnego biznesu to marzenie niejednego z nas. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z kosztów, które należy ponieść prowadząc działalność gospodarczą. Co do nich należy i w jaki sposób możemy je obniżyć?

Jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

Założenie działalności gospodarczej wiąże się z dopełnieniem kilku formalności i poniesieniem kosztów. Są one zależne od rodzaju firmy (np. ubezpieczalnia, sklep internetowy, zakład fryzjerski, usługi reklamowe). Przyszły przedsiębiorca swoje działanie powinien rozpocząć od rejestracji działalności poprzez złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (wniosek CEIDG -1). Od 2015 roku złożenie wspomnianego wniosku jest zupełnie darmowe. Gwarantuje nam ono jednocześnie:

  • zgłoszenie identyfikacyjne do naczelnika urzędu skarbowego (nadanie numeru NIP);
  • wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (nadanie numeru REGON);
  • zgłoszenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) jako płatnika składek;
  • oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Kolejnym krokiem, jaki będziemy musieli zrealizować podczas rejestracji firmy, jest zgłoszenie do ubezpieczenia. Zrobimy to na druku ZUS lub ZUS-ZZA. Czynność ta jest darmowa, podobnie jak zgłoszenie do VAT (zrobimy to składając w urzędzie skarbowym formularz VAT-R).

Jeśli zdecydujemy się założyć spółkę handlową, poniesiemy większe koszty:

  • wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (500 zł);
  • ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (100 zł);
  • podatek od czynności cywilnoprawnych (0,5% wartości wkładów wniesionych do spółki);
  • taksa notarialna (100/1110 zł w zależności od wielkości firmy).

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej nie ograniczają się tylko do wspomnianych wyżej wydatków. Musimy pamiętać, że opłat związanych z własnym biznesem jest znacznie więcej. Do kosztów działalności gospodarczej dochodzą:

  • podatek dochodowy (w zależności od rodzaju prowadzonej działalności mamy do wyboru podatek: PIT, CIT, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a także karta podatkowa);
  • podatek VAT (obecnie wynosi 23 proc.);
  • koszty ZUS (koszty związane z ubezpieczeniami) - mogą być one obniżone przez 24 miesiące dla osób rozpoczynających prowadzenie własnej działalności, tzw. mały ZUS.
  • wpłaty na PFRON (dotyczą firm, które nie zatrudniają minimum 6 proc. pracowników niepełnosprawnych).

Własna działalność gospodarcza często wiąże się z wynajęciem powierzchni biurowej lub zakupem samochodu. Koszty tych elementów będą zależne od naszych preferencji, a także możliwości finansowych. Prowadząc firmę zapłacimy także za:

  • telefon (100 zł)
  • internet (100 zł)
  • media (300 zł)
  • wyposażenie biura (od 1 500 zł)
  • urządzenia elektroniczne potrzebne do pracy;
  • pieczątka (50 zł);
  • materiały reklamowe;
  • ubezpieczenie lokalu (cena zależna od wybranej oferty);
  • koszty przelewów, utrzymania rachunku firmowego.

Jeśli prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą, poniesione przez nas koszty będą mniejsze niż w przypadku dużej korporacji. Musimy jednak pamiętać, że jeśli postanowimy zatrudnić przynajmniej jednego pracownika, będziemy musieli ponieść koszt związany z jego obecnością w naszej firmie (wynagrodzenie, ubezpieczenie, sprzęt niezbędny do pracy).

Rynek e-commerce nieustannie się rozwija. W związku z tym coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż w internecie. W przypadku działalności online, polegającej na sprzedaży produktów, niezbędny jest sklep internetowy, który wygeneruje dodatkowe koszta.

Do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej należy zaliczyć wynagrodzenie księgowej. Oczywiście możemy samodzielnie prowadzić księgowość naszej firmy, jednak jest to trudne dla osób, które dopiero zaczynają. Warto więc tę czynność zlecić specjaliście (za księgowość zapłacimy od 150 zł miesięcznie w przypadku księgowości tradycyjnej oraz od 30 zł miesięcznie w przypadku księgowości online).

Sposoby na obniżenie kosztów prowadzenia firmy

Jak widać powyżej, prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma kosztami. Istnieją jednak sposoby na ich obniżenie. Warto zacząć od wyboru taniego lokalu na wynajem lub zrezygnowania z lokalu i rejestracji firmy pod własnym adresem (szczególnie, jeśli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza). Możemy także wynająć biuro wirtualne, którego koszty są niższe niż miesięczne wynajem lokum. W jaki inny sposób możemy obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

  • szkoląc pracowników wirtualnie;
  • korzystając z bezpłatnej bankowości elektronicznej dla firm;
  • samemu prowadząc księgowość przedsiębiorstwa;
  • kupując używany sprzęt do firmy lub nabywając go w hurtowniach;
  • zmieniając operatorów mediów na takich, którzy oferują więcej za mniej;
  • zatrudniając pracownika w ramach stażu czy praktyk;
  • korzystając z darmowych oprogramowań;
  • ubiegając się o dotacje i dofinansowania;
  • wprowadzając e-faktury, które oszczędzają przy okazji czas;
  • robiąc przemyślane zakupy do firmy;
  • zastępując tradycyjną reklamę w mediach społecznościowych pozycjonowaniem w sieci;
  • pracując zdalnie lub pozwalając swoim pracownikom na tę formę pracy.

Pamiętajmy, że im większa firma, tym więcej możliwości obniżenia kosztów jej prowadzenia.

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej - podsumowanie

Własna działalność gospodarcza to prestiż. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, jak skomplikowane procedury należy przejść, aby móc taką działalność prowadzić. Nim postanowimy ją zarejestrować, warto zastanowić się nad kosztami, które poniesiemy. Jeśli nie mamy wystarczającego finansowania, warto znaleźć dodatkowe źródło dochodu. Możemy pożyczyć pieniądze od znajomych, rodziny lub sięgnąć po kredyt dla firm. Możemy też ubiegać się o dotacje z różnych urzędów.

O czym jeszcze należy pamiętać podczas prowadzenia firmy?

  • Zdecydowanie taniej jest prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Nie musimy wtedy wynajmować powierzchni biurowej, opłacać pracowników czy wyposażać biura. Jeśli skorzystamy z księgowości online lub poprowadzimy ją sami, zaoszczędzimy jeszcze więcej.
  • Jeśli dopiero zaczynam prowadzić swój biznes, warto postawić na sprzęt z drugiej ręki i pomoc bliskich, a także wynająć wirtualne biuro.
  • Istnieje wiele sposobów obniżenia kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Im większa firma, tym więcej możliwości zaoszczędzenia.
  • Formalności związanych z rejestracją firmy w urzędach jest dużo, jednak procedury są zupełnie darmowe, dlatego przynajmniej na tym etapie nie musimy inwestować swoich pieniędzy.

Warto skorzystać z tzw. małego ZUS-u (obniżonej składki ZUS przez 24 miesiące od czasu rejestracji działalności dla nowych przedsiębiorców), aby sprawdzić, czy rzeczywiście jest nam dane prowadzić własną działalność. Jeśli firma będzie przynosiła nam wysoki dochód, nie odczujemy kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w budżecie na dalszym etapie istnienia przedsiębiorstwa.

Źródło: Shoper

Czytaj także

 1
  •  
    Prowadząc swoją firmę potrzebujemy także oprogramowania do faktur online. Polecam w szczegolności Melpe z którego korzystam z róznych urządzeń mając pełną dostępność do faktur i dokumentów.