Co to jest pozycjonowanie stron www?
Pozycjonowanie jest pojęciem złożonym. Obejmuje szereg działań, których wynikiem ma być wysoka pozycja w wyszukiwarce. Składa się na nie SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę, linkowanie i czynnik trust rank, który określa zaufanie Google do strony. W ramach SEO prace skupiają się m.in.: na słowach kluczowych, zawartości tekstowej i nagłówkach, strukturze, optymalizacji grafiki, indeksacji strony. Link building obejmuje linki umieszczone wewnątrz witryny odsyłające użytkownika do innych podstron w obrębie serwisu oraz linki zewnętrzne, które znajdują się na innych stronach. W przypadku linków zewnętrznych ważne jest to, aby były to linki pochodzące z wartościowych stron, posiadające atrybut dofollow. Trust rank związany jest z historią strony, zwartością w postaci contentu, wpływa na niego również aktualizacja treści. W przeciwieństwie do rezultatów, jakie daje reklama Google Ads, pozycjonowanie stron www przynosi stabilne wyniki.
Pozycjonowanie a frazy kluczowe
Pozycjonowanie stron www jest ściśle związane ze słowami kluczowymi, ponieważ wynik wyszukiwania stanowi odpowiedź na konkretną frazą. Wybór spośród kilku typów pozycjonowania związany jest z rodzajem i skalą działalności firmy, jej celami, branżą, poziomem konkurencyjności. Pozycjonowanie szerokie (tzw. long tail) sprawdzi się w e-commerce, lokalne w przypadku firm lokalnych mających stronę internetową i fizyczną siedzibę z dostępem dla klientów, a tradycyjne, jeśli marka walczy o pozycję na rynku ogólnopolskim.
Jak wybrać frazy kluczowe? Z pomocą przychodzą narzędzia, dzięki którym nie tylko zweryfikujemy słowa z potrzebami grupy docelowej, ale będziemy w stanie na bieżąco je optymalizować i w razie konieczności modyfikować. Inne będą bowiem frazy wybierane przez stronę, która dopiero buduje swój autorytet, a inne przez witrynę popularną, której pozycja w wyszukiwarce jest miarę stabilna. Google udostępnia narzędzia takie, jak Google Trends czy Planer Słów Kluczowych Google Ads, ale można korzystać z wielu innych, np. AnswerThePublic, Ahrefs.
Widoczność w Google – od czego zależy?
W zakres pozycjonowania wchodzi audyt SEO strony, na podstawie którego powstaje sprawozdanie określające kondycję strony. Brane są pod uwagę czynniki SEO, widoczność w wyszukiwarce, pozycja strony związana ze słowami kluczowymi. Rozpoznanie problemów i całościowa analiza witryny pozwoli zaprojektować najkorzystniejsze rozwiązania. Pozycjonowanie obejmuje swym zasięgiem nie tylko elementy znajdujące się wewnątrz strony (on-page), ale również czynniki zewnętrzne (off-page). On-page dotyczy struktury i kodu witryny, czasu ładowania się strony, słów kluczowych, metatagów, linków wewnętrznych. Off-page to m.in.: udzielanie się na forach internetowych, komentowanie na blogach i w social mediach, tworzenie treści, która jest udostępniania przez użytkowników czy gościnne wpisy publikowane w innych serwisach. Treści należą do czynników rankingowych Google. Content ma zawierać słowa kluczowe, a całość powinna być unikalna i użyteczna – nie wystarczy pisać jedynie pod wyszukiwarkę, ale mieć na uwadze czytelnika.
Uzyskanie oczekiwanych wyników widoczności w Google jest czasochłonne. To systematyczna, wymagająca monitorowania i optymalizacji praca, ale której efekty utrzymują się stabilnie. Pozycjonowanie stron www, na których w przeszłości nie wdrażano rozwiązań SEO, wymaga większego zaangażowania, niż witryna, która ma już za sobą chociażby wstępne prace.