Jak sprawić, by strona internetowa wyświetlała się wysoko w Google?
Artykuł sponsorowany

Jak sprawić, by strona internetowa wyświetlała się wysoko w Google?

Być coraz lepszym
Być coraz lepszym Źródło: Shutterstock
Wysokie miejsce w wyszukiwarce Google niesie za sobą korzyści związane z widocznością witryny, wśród których możemy wymienić: dotarcie do użytkowników najbardziej zainteresowanych ofertą, większą sprzedaż, rozpoznawalność na rynku, przewagę nad konkurencją, a wszystko to przy długo utrzymujących się efektach. Strony z niską widocznością, a więc na drugiej karcie wyników (i dalej) nie tylko tracą klientów, ale pomniejszą swoją szansę na budowanie wizerunku. Pozycjonowanie stron www jest niezbędne do tego, aby firma mogła osiągać swoje cele – zarówno sprzedażowe, jak i związane ze świadomością konsumencką.

Co to jest pozycjonowanie stron www?

Pozycjonowanie jest pojęciem złożonym. Obejmuje szereg działań, których wynikiem ma być wysoka pozycja w wyszukiwarce. Składa się na nie SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę, linkowanie i czynnik trust rank, który określa zaufanie Google do strony. W ramach SEO prace skupiają się m.in.: na słowach kluczowych, zawartości tekstowej i nagłówkach, strukturze, optymalizacji grafiki, indeksacji strony. Link building obejmuje linki umieszczone wewnątrz witryny odsyłające użytkownika do innych podstron w obrębie serwisu oraz linki zewnętrzne, które znajdują się na innych stronach. W przypadku linków zewnętrznych ważne jest to, aby były to linki pochodzące z wartościowych stron, posiadające atrybut dofollow. Trust rank związany jest z historią strony, zwartością w postaci contentu, wpływa na niego również aktualizacja treści. W przeciwieństwie do rezultatów, jakie daje reklama Google Ads, pozycjonowanie stron www przynosi stabilne wyniki.

Pozycjonowanie a frazy kluczowe

Pozycjonowanie stron www jest ściśle związane ze słowami kluczowymi, ponieważ wynik wyszukiwania stanowi odpowiedź na konkretną frazą. Wybór spośród kilku typów pozycjonowania związany jest z rodzajem i skalą działalności firmy, jej celami, branżą, poziomem konkurencyjności. Pozycjonowanie szerokie (tzw. long tail) sprawdzi się w e-commerce, lokalne w przypadku firm lokalnych mających stronę internetową i fizyczną siedzibę z dostępem dla klientów, a tradycyjne, jeśli marka walczy o pozycję na rynku ogólnopolskim.

Jak wybrać frazy kluczowe? Z pomocą przychodzą narzędzia, dzięki którym nie tylko zweryfikujemy słowa z potrzebami grupy docelowej, ale będziemy w stanie na bieżąco je optymalizować i w razie konieczności modyfikować. Inne będą bowiem frazy wybierane przez stronę, która dopiero buduje swój autorytet, a inne przez witrynę popularną, której pozycja w wyszukiwarce jest miarę stabilna. Google udostępnia narzędzia takie, jak Google Trends czy Planer Słów Kluczowych Google Ads, ale można korzystać z wielu innych, np. AnswerThePublic, Ahrefs.

Widoczność w Google – od czego zależy?

W zakres pozycjonowania wchodzi audyt SEO strony, na podstawie którego powstaje sprawozdanie określające kondycję strony. Brane są pod uwagę czynniki SEO, widoczność w wyszukiwarce, pozycja strony związana ze słowami kluczowymi. Rozpoznanie problemów i całościowa analiza witryny pozwoli zaprojektować najkorzystniejsze rozwiązania. Pozycjonowanie obejmuje swym zasięgiem nie tylko elementy znajdujące się wewnątrz strony (on-page), ale również czynniki zewnętrzne (off-page). On-page dotyczy struktury i kodu witryny, czasu ładowania się strony, słów kluczowych, metatagów, linków wewnętrznych. Off-page to m.in.: udzielanie się na forach internetowych, komentowanie na blogach i w social mediach, tworzenie treści, która jest udostępniania przez użytkowników czy gościnne wpisy publikowane w innych serwisach. Treści należą do czynników rankingowych Google. Content ma zawierać słowa kluczowe, a całość powinna być unikalna i użyteczna – nie wystarczy pisać jedynie pod wyszukiwarkę, ale mieć na uwadze czytelnika.

Uzyskanie oczekiwanych wyników widoczności w Google jest czasochłonne. To systematyczna, wymagająca monitorowania i optymalizacji praca, ale której efekty utrzymują się stabilnie. Pozycjonowanie stron www, na których w przeszłości nie wdrażano rozwiązań SEO, wymaga większego zaangażowania, niż witryna, która ma już za sobą chociażby wstępne prace.

Źródło: Ideo Force