Renault zwolni grupowo 14,6 tys pracowników. Oszczędzi 2 miliardy euro

Renault zwolni grupowo 14,6 tys pracowników. Oszczędzi 2 miliardy euro

Renault Megane R.S. Trophy-R
Renault Megane R.S. Trophy-R Źródło: Renault
Przyjęty cel redukcji kosztów o ponad 2 miliardy euro w ciągu trzech lat ma przywrócić konkurencyjność Renault i zapewnić długoterminowy rozwój w ramach sojuszu z Nissanem i Mitsubishi. Francuski gigant zapowiada zwolnienia.

Projekt planu zakłada uproszczenie procesów, zmniejszenie różnorodności komponentów pojazdów i dostosowanie mocy produkcyjnych. Celem jest uzyskanie ponad 2 miliardów euro oszczędności w ciągu trzech lat.

Projekt planu zakłada wzmocnienie odporności firmy na niesprzyjające warunki poprzez wygenerowanie „cash flow” (płynność finansowa). Stawia na zwiększenie efektywności działania i rygorystyczną dyscyplinę w wykorzystaniu zasobów.

Renault „zamierza również dostosować zatrudnienie do stanu umożliwiającego powrót do rentownego i trwałego wzrostu, niemniej zobowiązuje się do przeprowadzenia tego procesu we wzorcowym dialogu z partnerami społecznymi i lokalnymi władzami”. Wyjątkowo piękne słowa oznaczające zwolnienia grupowe wynegocjowane ze związkami zawodowymi.

Renault chce rozłożyć zwolnienia na trzy lata i objąć nimi 4 600 stanowisk pracy we Francji oraz ponad 10 tys. miejsc pracy w innych krajach świata.

A oto najważniejsze elementy projektu (za komunikatem Renault):

  • Poprawa efektywności i zmniejszenie kosztów projektowych poprzez wykorzystanie dorobku sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi – na kwotę 800 milionów euro
  • Racjonalizacja projektów i zmniejszenie różnorodności komponentów, zwiększenie standaryzacji i program „leader-follower” w ramach sojuszu (pisaliśmy o nim szczegółowo).
  • Optymalne wykorzystanie zasobów: koncentracja prac rozwojowych nad strategicznymi technologiami w ośrodkach projektowych w regionie Ile-de-France.
  • Optymalne wykorzystanie zagranicznych ośrodków badawczo-rozwojowych i podwykonawców.
  • Optymalizacja infrastruktury przemysłowej – na kwotę 650 milionów euro.
  • Przyspieszenie transformacji zakładów produkcyjnych poprzez upowszechnienie narzędzi przemysłu 4.0.
  • Usprawnienie procesów projektowych – przyspieszenie digitalizacji.
  • Światowe zdolności produkcyjne Grupy Renault zostaną obniżone z 4 milionów samochodów w 2019 roku do 3,3 miliona w 2024 roku.
  • Dostosowanie stanu zatrudnienia (zwolnienia – przyp. red)
  • Zawieszenie projektów rozbudowy fabryk w Maroku i Rumunii.
  • Zbadanie możliwości dostosowania mocy produkcyjnych w Rosji, zbadanie racjonalizacji produkcji podzespołów mechanicznych w Korei Południowej i skrzyń biegów w Turcji.
  • Zwiększenie efektywności pionów wsparcia – na kwotę 700 milionów euro.
  • Optymalizacja kosztów ogólnozakładowych i marketingu (cięcia – przyp. red).

Szacowany koszt wdrożenia planu wynosi ok. 1,2 miliarda euro.

Czytaj też:
Renault „zniknie” bez wsparcia rządu. Ostrzega francuski minister finansów
Czytaj też:
Motoryzacyjny sojusz będzie działał po nowemu. Auta firm staną się do siebie podobne