„W portfelach mamy mniej”. Tak to widzą Polacy i... są optymistami

„W portfelach mamy mniej”. Tak to widzą Polacy i... są optymistami

Zakupy, zdj. ilustracyjne
Zakupy, zdj. ilustracyjne Źródło: Fotolia / Syda Productions
Koronawirus i cała z nim sytuacja pogorszyła sytuację finansową polskich gospodarstw domowych.

Można znaleźć wiele opracowań o wpływie koronawirusa na nasze życie – zarówno z perspektywy marketerów, jak i konsumentów. Wynika z nich, podobnie jak z badań, że wybuch epidemii zmienił nie tylko nasz styl życia, ale także obniżył poczucie bezpieczeństwa finansowego Polaków.

Według badania o zwyczajach zakupowych zrealizowanego przez Mindshare, obecnie 58 proc. z nas ocenia swoją sytuację materialną jako gorszą, niż przed pandemią, z czego 11 proc. mówi o znaczącym pogorszeniu.

Boimy się o przyszłość

Jednocześnie aż 72 proc. badanych obawia się pogorszenia swojej sytuacji materialnej w przyszłości. Aktualnie tylko 26 proc. Polaków uważa, że ich dochody wystarczają na wszystkie wydatki – to mniej o 10 proc. niż przed wybuchem epidemii. Pogorszenie sytuacji materialnej gospodarstw domowych dotyczy właściwie wszystkich Polaków, bez względu na cechy demograficzne.

Pomimo poczucia dużej części Polaków, że ich sytuacja finansowa się pogarsza lub pogorszy się wkrótce, badani patrzą w przyszłość dosyć optymistycznie. Jak wynika z deklaracji, w perspektywie najbliższych 6 miesięcy będzie znacznie więcej osób, które zwiększą swoje zakupy w poszczególnych obszarach niż tych, które je zmniejszą.

Niektórych artykułów kupujemy więcej

W przypadku sektora FMCG (dobra szybkozbywalne, podstawowe) możemy zaobserwować wzrost w niemal wszystkich kategoriach, największy w przypadku: warzyw i owoców, produktów sypkich czy do wypieków własnych. Zmniejszony popyt, jednak większy niż obecnie, w ciągu najbliższych miesięcy będą też odnotowywały artykuły, które dzisiaj tracą: żelki, alkohol wysokoprocentowy czy praliny i cukierki czekoladowe.

Również w przypadku produktów nieżywnościowych w dłuższej perspektywie większość kategorii nie powinna ponosić dalszych strat. Dodatnie wyniki już teraz notują leki bez recepty na odporność, środki czystości i kosmetyki do mycia ciała. Niewielki spadek deklaracji zakupowych w najbliższej przyszłości został odnotowanych jedynie w 6 kategoriach: sprzęt RTV, sprzęt komputerowy, mały sprzęt AGD, duży sprzęt AGD, usługi finansowe oraz artykuły wyposażenia wnętrz.

Dodatkowym optymizmem napawa fakt, że deklaracje dotyczące planowanych decyzji zakupowych gospodarstw obserwujących obecnie pogorszenie sytuacji finansowej kształtują się bardzo podobnie, jak w przypadku ogółu badanych.

– Gorsze nastroje Polaków w kontekście ich sytuacji finansowej nie są w dobie pandemii COVID-19 zaskoczeniem. Wynikają w dużej mierze z zachwiania rynku pracy oraz towarzyszącej temu niepewności. Niestety nikt do końca nie wie jak będzie wyglądać konsumpcja w najbliższych miesiącach, ponieważ nie wiemy jak będzie rozwijała się sytuacja epidemiczna. Jednak pozytywne deklaracje zakupowe dotyczące najbliższych kilku miesięcy mogą świadczyć o pewnej otwartości Polaków na działania promocyjne i propozycje ze strony producentów – komentuje Karolina Chołuj z Mindshare Polska.

Czytaj też:
Kartami kredytowymi chętniej płacimy za elektronikę, gry, platformy VOD i e-booki
Czytaj też:
Czy media społecznościowe pomagają nam robić zakupy?