Czy OC jest za wysokie? Coraz więcej kierowców go nie płaci

Czy OC jest za wysokie? Coraz więcej kierowców go nie płaci

Samochód, ubezpieczenie, wypadek (zdj. ilustracyjne)
Samochód, ubezpieczenie, wypadek (zdj. ilustracyjne) Źródło: Fotolia / Monkey Business
Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest lekceważone przez coraz większą liczbę polskich kierowców. Nie płacą, narażając się na bardzo surowe kary i konsekwencje.

Jak donosi Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny na koniec 2019 roku ok. 127 tys. właścicieli pojazdów nie posiadało obowiązkowej polisy OC. Z raportu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że po polskich drogach jeździ blisko 100 tys. samochodów bez ważnej polisy OC.

14 lipca UFG opublikował sprawozdanie roczne za 2019 rok, które omawia na swoich łamach „Rzeczpospolita”. Fundusz twierdzi, że „identyfikacja takiej liczby posiadaczy pojazdów mechanicznych bez polisy OC możliwa była nie tylko dzięki sprawnej współpracy z policją i Inspekcją Transportu Drogowego, ale przede wszystkim dzięki stałemu rozwijaniu przezeń własnych narzędzi kontroli”.

– Identyfikując brak ochrony w przypadku określonego użytkownika i pojazdu, UFG dba nie tylko o interes osobisty i majątkowy pozostałych użytkowników dróg, ale również o interes ekonomiczny tego, kto nie wykupił na czas ubezpieczenia OC – mówi Damian Ziąber, rzecznik prasowy Funduszu. – Zestawmy ze sobą rzekomą oszczędność na kupnie polisy z perspektywą osobistej odpowiedzialności majątkowej za szkody wyrządzone przez nieubezpieczony pojazd i roszczeniami opiewającymi na dziesiątki czy setki tysięcy złotych. Z tego punktu widzenia dość niska przeciętna wartość samochodu, argument często podnoszony przez nieświadomych osobistego zagrożenia posiadaczy, nie wytrzymuje konfrontacji z późniejszą odpowiedzialnością i wysokością wyrządzonych szkód – tłumaczy.

Ze sprawozdania rocznego UFG za 2019 r. wynika, że jego łączne przychody wyniosły ponad 569 mln zł, o niemal 23 proc. więcej niż w 2018 roku. Składki towarzystw ubezpieczeniowych wyniosły 195 mln zł. 373 mln zł to przychody, które pochodziły z kar za brak OC.

Przypomnijmy, że kara za brak OC związana jest płacą minimalną. W 2020 r. wzrosła ona do 2600 zł (z 2250 zł rok wcześniej). Maksymalna kara za brak OC wynosi teraz 5200 zł.

Czytaj też:
Jak wybrać najlepsze AC?

Opracował:
Źródło: Rzeczpospolita / UFG