Wielka wygrana winyli. Znów sprzedają się lepiej niż płyty CD

Wielka wygrana winyli. Znów sprzedają się lepiej niż płyty CD

Płyta winylowa na gramofonie
Płyta winylowa na gramofonie Źródło: Shutterstock / Beloborod
Sprzedaż płyt winylowych po raz pierwszy od lat 80. XX wieku przewyższyła sprzedaż płyt CD.

Czasy, kiedy płyty winylowe były nostalgicznym reliktem przeszłości, dawno minęły. W tym roku sprzedaż płyt winylowych przekroczyła sprzedaż płyt CD w Stanach Zjednoczonych, po raz pierwszy od lat 80.

Płyty winylowe stanowiły 232,1 miliona dolarów sprzedaży muzyki w pierwszej połowie roku, w porównaniu do płyt CD, które przyniosły tylko 129,9 miliona dolarów, wynika z raportu Recording Industry Association of America.

Płyty winylowe były powszechne, zanim inne formaty, takie jak kasety i płyty CD, stały się preferowanym sposobem słuchania muzyki. Ale to nie powstrzymało odrodzenia się płyt winylowych. Od 2005 roku sprzedaż płyt winylowych stale rośnie. W pierwszej połowie 2020 roku przychody z płyt winylowych wzrosły o 4 proc. podczas gdy przychody z płyt CD spadły o 48 proc. według RIAA.

Jednak wzrost zainteresowania winylami nie był wystarczający, aby powstrzymać spadek sprzedaży fizycznej. Fizyczna sprzedaż spadła o 23 proc. do 376 milionów dolarów w pierwszej połowie roku, ponieważ pandemia nadal hamuje wzrost przemysłu muzycznego. Koncerty i wizyty w sklepach muzycznych prawie zniknęły.

Pomimo zahamowanego wzrostu sprzedaży fizycznej, strumieniowanie muzyki nadal się rozwija.

Przesyłanie strumieniowe, które obejmuje przychody z płatnego przesyłania strumieniowego, przesyłania strumieniowego z reklamami i strumieniowego przesyłania danych radiowych, wzrosło o 12 proc. do 4,8 miliarda dolarów w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2020 roku, twierdzi RIAA.

W przypadku samych usług przesyłania strumieniowego więcej słuchaczy było skłonnych zapłacić za muzykę. Płatne subskrypcje usług przesyłania strumieniowego, takich jak Spotify i Apple Music, wzrosły o 24 proc. – podała RIAA.

To sprawia, że streaming jest dominującym formatem muzycznym, odpowiadającym za ponad 85 proc. przychodów branży muzycznej.

Do tej pory ogólna sprzedaż przemysłu muzycznego wzrosła o 5,6 proc., głównie dzięki strumieniowaniu, o łączną wartość 5,7 miliarda dolarów w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku.

Czytaj też:
Szef Spotify do muzyków: Weźcie się do roboty! Muzycy: Spadaj, chciwy ignorancie