Dopłata do fotowoltaiki. Jak i do kiedy złożyć wniosek na program „Mój prąd”?

Dopłata do fotowoltaiki. Jak i do kiedy złożyć wniosek na program „Mój prąd”?

Fotowoltaika
FotowoltaikaŹródło:Shutterstock / mamazmazur
Fotowoltaika w Polsce cieszy się od pewnego czasu ogromną popularnością. Częściowo za sprawą dopłat rządowych do przydomowych instalacji. Jak dostać pieniądze?

Aktualna moc wszystkich polskich instalacji PV to już ponad 1,83 GW. Dotychczasowe efekty programu „Mój Prąd” – 73 tysiące wniosków o dotacje – to 408 MW zainstalowanej mocy. Program „Mój Prąd” to instrument dedykowany wsparciu rozwoju energetyki prosumenckiej, a konkretnie wsparcia segmentu mikroinstalacji fotowoltaicznych (PV). W tej chwili dopłaty do fotowoltaiki realizowane są w ramach II edycji programu.

Mój prąd. Do kiedy można składać wnioski?

Edycja ta trwa od 13 stycznia do 18 grudnia 2020 roku. To oznacza, że w tych miesiącach można składać wnioski o dofinansowanie.

Kluczowa oczywiście jest jego kwota. Dofinansowanie w formie dotacji stanowi do 50 proc. kosztów kwalifikowanych mikroinstalacji wchodzącej w skład przedsięwzięcia nie więcej niż 5 tys. zł na jedno przedsięwzięcie. Moc instalacji musi się mieścić w zakresie 2 do 10 kW.

Operator programu to Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponieważ zainteresowanie jest ponadprzeciętne, rozpatrywanie wniosków (które odbywa się na bieżąco) trwa, nawet do 3 miesięcy.

Nowe prawo budowlane. Jakie nowe dokumenty są potrzebne?

Ponieważ wejdą w życie zmiany w prawie budowlanym, pojawiły się wątpliwości, czy nie wpłyną one na dotacje z programu „Mój prąd”. Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej NFOŚiGW przekonuje, że nie.

Jedyna dodatkowa procedura, jaka się pojawi, to ta, że przy montażu instalacji większej niż 6,5 kW (do 10 kW), projekt musi być uzgodniony z przeciwpożarowym rzeczoznawcą, a zakończenie prac montażowych zgłoszone do Państwowej Straży Pożarnej. Obowiązek wszedł w życie 19 września.

Procedura składania wniosku online. Krok po kroku

Samo składanie wniosków odbywa się zdalnie. Papierowe wnioski – ze względu na pandemię COVID-19 – nie są przyjmowane. Do złożenia potrzebny jest więc profil zaufany lub e-dowód.

Wnioski składa się na stronie Gov.pl. Należy się zalogować na panelu Gov.pl i wybrać e-usługę „Skorzystaj z programu Mój prąd”.

  • kopia faktury za dostawę i montaż instalacji,
  • dowód zapłaty faktury lub oświadczenie o wpłacie,
  • zaświadczenie operatora potwierdzające montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Mocy,
  • oświadczenie o samodzielnym montażu instalacji (dotyczy, gdy instalacja jest montowana samodzielnie),
  • pełnomocnictwo - jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie.

Potwierdzenie dostaniemy na skrzynkę ePUAP (w panelu Gov.pl) oraz na maila.