Czy tradycyjne placówki bankowe znikną?
Artykuł sponsorowany

Czy tradycyjne placówki bankowe znikną?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Bankowość internetowa oraz zmiana modelu korzystania z usług finansowych zapewne sprawią, że część tradycyjnych placówek należących do banków zniknie z rynku, a inne ulegną transformacji, ponieważ ogólnoświatowa tendencja podąża w kierunku przekształcania placówek w centra biznesowe.
Coraz częściej pojawiają się informacje o redukcji tradycyjnych placówek bankowych i jest to zjawisko ogólnoświatowe. W Stanach Zjednoczonych, przykładowo, w 2009 roku było 99 550 placówek, w 2012 r. ich liczba spadła do 97 337, a już rok 2014 był w tym kraju rekordowy pod względem zamykania oddziałów bankowych. Dotyczy to również takich krajów jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania (źródło: http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702303277704579347223157745640). Podobnie jest w Polsce. W ciągu ostatnich 5 lat liczba oddziałów banków zmniejszyła się o 11,4%: z 13 750 placówek w 2009 roku do 12 187 w 2014 roku (źródło:http://www.knf.gov.pl/Images/RAPORT_O_SYTUACJI_BANKOW_2014_12_tcm75-41472.pdf). Nie oznacza to jednak, że tradycyjne placówki znikną zupełnie. Zmieniają się po prostu przyzwyczajenia i oczekiwania klientów, szczególnie tych korporacyjnych.

Przedsiębiorcy chcą współpracy na wielu poziomach

Jak podaje w swoim raporcie firma badawcza Deloitte, w Polsce jest ok. 1,7 mln mikroprzedsiębiorstw oraz ok. 70 tys. przedsiębiorstw z segmentu MŚP, które generują 18% polskiego PKB, 35% przychodów i 40% miejsc pracy w gospodarce. Poziom przychodów banków z sektora MŚP wynosi 7,9 mld zł, czyli ok. 14%, i ciągle wykazuje dynamikę wzrostu. Rosnące znaczenie takich firm dla banków oznacza także konieczność lepszego dostosowania usług do potrzeb sektora MŚP i większe wykorzystanie jego potencjału. Z drugiej strony małe i średnie przedsiębiorstwa oczekują od instytucji finansowych lepszego dopasowania modeli obsługi (źródło: http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl_msp_banking2014.pdf). Przedsiębiorcy chcą również, żeby bank był ich partnerem, żeby wspierał ich w prowadzeniu biznesu na różnych poziomach. Okazuje się, że zarówno średnie, jak i małe firmy poszukują nie tylko produktów oraz usług bankowych, ale również okołobankowych. Te oczekiwania wymuszają również zmiany na poziomie funkcjonowania tradycyjnych placówek bankowych (źródło: OCZEKIWANIA KLIENTÓW BANKOWOŚCI KORPORACYJNEJ WOBEC BANKÓW).

Placówki na świecie

Zmieniające się przyzwyczajenia i potrzeby przedsiębiorców w kwestii korzystania z usług bankowych i współpracy z instytucjami finansowymi sprawiają, że na świecie od kilku lat można zaobserwować narastającą tendencję do zmian funkcjonowania placówek bankowych oraz do poszerzania oferty ich usług. Banki starają się tworzyć klimat prestiżu, otwierają się bardziej na potrzeby klientów i znoszą bariery, które utrudniały z nimi kontakt. Stąd pojawiają się takie pomysły jak Smart Banking. Niektóre placówki banków w Nowym Jorku czy w Tokio wyposażane są w interaktywne ekrany dotykowe, które wyświetlają najnowsze informacje finansowe i wiadomości. Można tam przeczytać raporty ze spółek, wyszukać produkty bankowe (np. kredyt online) i skorzystać z nich. Klienci są identyfikowani zaraz po wejściu do placówki dzięki danym biometrycznym, a potem przez cały czas wspomagani są również poprzez system wideokonferencji.

Oczywiście to nie jedyne rozwiązania. Pomysłów na nowoczesne funkcjonowanie placówek bankowych jest wiele. Na przykład w Berlinie Deutsche Bank usytuował na terenie swojej placówki butiki z markowymi towarami, w których przy okazji załatwiania spraw finansowych zajęci na co dzień klienci detaliczni i przedsiębiorcy mogą robić zakupy. W placówkach Amplify Credit Union w Stanach Zjednoczonych klienci przyjmowani są w godzinach od 9:00 do 17:00, natomiast rano w godzinach 6:00-8:30 każdy oddział staje się kawiarnią dla ludzi biznesu. Wiele banków, wśród nich na przykład Barclays i Lloyds, udostępnia w swoich placówkach pomieszczenia, w których lokalni przedsiębiorcy mogą organizować spotkania biznesowe, konferencje, prowadzić negocjacje, również przy użyciu łączy internetowych (źródło: http://www.automatykabankowa.pl/czy-juz-wkrotce-wieczorami-zamiast-w-pubach-bedziemy-sie-bawic-w-placowkach-bankowych/).

Miejsce przyjazne przedsiębiorcom

W Polsce także pojawiają się placówki bankowe realizujące koncepcję kontaktu z klientami na nowym poziomie i zmieniające się w centra lokalnego biznesu. Przykładem miejsca przyjaznego przedsiębiorcom może być otwarta w Warszawie przy ulicy Marszałkowskiej Idea Hub, czyli placówka, która oparta jest na koncepcji aktywnego wspierania lokalnych firm. Przedsiębiorca będący klientem Idea Bank SA przychodzi tutaj nie tylko po to, by załatwić sprawy związane z ofertą banku, ale również, aby skorzystać z miejsca, w którym można popracować i zorganizować biznesowe spotkanie.

Różnicę w stosunku do tradycyjnych placówek widać już w aranżacji wnętrza Idea Hub, które przypomina bardziej nowoczesne biuro i klub biznesowy niż przestrzeń bankową. Można tam oglądać wiadomości gospodarcze w telewizji, czytać prasę oraz książki z dziedziny biznesu i ekonomii. Przy stolikach można pracować, używając laptopa, przejrzeć dokumenty lub po prostu napić się kawy. Do dyspozycji są także urządzenia biurowe i darmowe Wi-Fi dla klientów posiadających dostęp do Bankowości Internetowej. Można również wynająć tu profesjonalną salę konferencyjną, mieszczącą 8 osób, zaopatrzoną w telewizor, tablety, różnego rodzaju łącza. To przestrzeń idealna do prowadzenia spotkań biznesowych i szkoleń. Dodatkowo przez cały czas można liczyć na wsparcie doradcy.

W ciekawie zaaranżowanym wnętrzu tej placówki można obejrzeć również filmiki, które wyjaśniają działanie kolejnego innowacyjnego pomysłu Idea Banku, jakim jest platforma transakcyjna Idea Cloud, czyli bankowość w chmurze. To kompleksowa platforma, dzięki której można zarządzać firmą z dowolnego miejsca na świecie, również przebywając w Idea Hub. Używając Idea Cloud przedsiębiorca prowadzący indywidualną działalność gospodarczą może m.in. wystawiać faktury przechowywać bezpiecznie w wirtualnym sejfie firmowe dokumenty, a także uzyskać wsparcie w zarządzaniu płynnością przedsiębiorstwa.

Wydaje się, że tendencja przekształcania placówek bankowych w nowoczesne i uniwersalne centra wspierania biznesu będzie się jeszcze bardziej nasilała. O ile tradycyjne oddziały instytucji finansowych będą wypierane przez bankowość internetową, o tyle placówki aktywnie wspierające biznes mają szansę zdobyć coraz większe uznanie klientów. Zmienia się model korzystania z usług bankowych, który wpływa również na zmianę w funkcjonowaniu tradycyjnych placówek instytucji finansowych. W ich przestrzeniach będzie zatem dominował podział na strefy o odrębnych funkcjach, np. samoobsługowa z bankomatem, terminalem internetowym i salą konferencyjną (źródło: ZNACZENIE INNOWACJI DLA KONKURENCYJNOŚCI BANKU – WYNIKI BADAŃ).