W Gdańsku ma powstać pływający terminal LNG. Zapadła kolejna decyzja ws. FSRU

W Gdańsku ma powstać pływający terminal LNG. Zapadła kolejna decyzja ws. FSRU

Pływajacy terminal LNG (FSRU), zdj. ilustracyjne
Pływajacy terminal LNG (FSRU), zdj. ilustracyjne / Źródło: Shutterstock / dmplot
Jedna z kluczowych inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego Polski coraz bliżej. Gaz-System poinformował, że został podpisany list intencyjny w sprawie realizacji programu budowy pływającego terminalu LNG (FSRU) w Zatoce Gdańskiej.

W Polsce od 2015 roku funkcjonuje jeden duży terminal LNG (eksploatacja ruszyła w 2016 roku), który znajduje się w Świnoujściu. Jeden wraz z biegiem lat i rosnącym zapotrzebowaniem na gaz (jest to paliwo względnie akceptowane przez Unię Europejską, o wiele mniej emisyjne od węgla), w Polsce zaczęto się rozglądać za rozbudową krajowego systemu przesyłowego, a tym samym – zwiększeniem importu błękitnego paliwa.

Gaz-System z listem intencyjnym. Terminal LNG w Zatoce Gdańskiej

W środę przedstawiciele Gaz-System, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali list intencyjny dotyczący współpracy przy realizacji programu budowy pływającego terminalu LNG (FSRU) w Zatoce Gdańskiej. Spółka tak argumentuje zasadność programu FSRU:

Inwestycja umożliwi rozwój rynku LNG w naszej części Europy, a także wpłynie na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Umiejscowienie jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej zwiększy znaczenie gospodarcze tej części wybrzeża Polski.

Sam list intencyjny między stronami określa rolę każdej z nich przy „budowie pływającego terminalu LNG typu FSRU”. „List intencyjny stanowi podstawę do zawarcia odrębnego porozumienia, które określi dokładne zasady współpracy i jej zakres pomiędzy wszystkimi stronami” – pada w nocie spółki.

Czytaj też:
Rośnie udział gazu w polskim miksie energetycznym

Czym są pływające terminale FSRU?

Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to statek, który posiada funkcje magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu LNG (ang. Liquid Natural Gas).

Taką jednostką dysponuje np. Litwa, która w porcie w Kłajpedzie ma taki statek, funkcjonujący od grudnia 2014 roku. Litwa stała się wówczas piątym krajem na świecie, która zaczęła wykorzystywać FSRU.

Terminal FSRU w porcie w Gdańsku. Szczegóły planów Gaz-Systemu

Gaz-System podał też szczegóły swoich planów wobec FSRU w Zatoce Gdańskiej. Spółka prowadzi teraz badania zapotrzebowania na nowe zdolności przesyłowe w krajowym systemie przesyłowym, dzięki którym określi odpowiednie parametry biznesowe dla projektu FSRU.

Jak czytamy:

Na obecnym etapie Gaz-System założył postawienie w Zatoce Gdańskiej jednostki o przepustowości 4,5 mld m3 rocznie. Budowa Terminalu FSRU jako nowego punktu wejścia do krajowego systemu przesyłowego jest odpowiedzią na rosnące krajowe zapotrzebowanie na gaz ziemny.

Budowa pływającego terminalu LNG (FSRU) została w 2020 roku wpisana na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest – PCI) w sektorze energetycznym. „Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE” – zaznacza Gaz-System.

Czytaj też:
PGNiG: Pierwsza dostawa LNG dopłynęła do stacji przeładunkowej w Kłajpedzie

Źródło: WPROST.pl
 0

Czytaj także