Popularność usług cyfrowych wzrosła w Polsce o połowę. Najczęściej korzystamy z platform VOD

Popularność usług cyfrowych wzrosła w Polsce o połowę. Najczęściej korzystamy z platform VOD

Netflix
Netflix Źródło: Fotolia / Andrey Popov / KW
Popularność cyfrowych usług, takich jak streaming filmów czy zajęcia fitness w sieci, wzrosła w związku izolacją społeczną o 46 proc., jednak 60 proc. konsumentów martwi się, że większa aktywność w sieci naraża ich na oszustwa, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercard. 2/3 polskich konsumentów deklaruje, że korzysta z e-commerce częściej niż kiedykolwiek wcześniej.

„Polacy szukają w internecie nie tylko produktów, ale też wirtualnych doświadczeń. Prawie połowa (46 proc.) ankietowanych deklaruje, że na usługi online wydaje obecnie więcej pieniędzy niż przed . 68 proc. z nich korzysta z platform streamingu wideo, takich jak , Go czy , a 44 proc. przez sieć gra na komputerze. Ponadto 29 proc. uczestniczy w zajęciach fitness online, a 24 proc. wirtualnie „odwiedza" muzea i inne atrakcje turystyczne” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Utrzymać kontakt z bliskimi

W czasach izolacji ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej stał się też kontakt ze znajomymi i bliskimi, co widać w popularności rozmów wideo. Korzysta z nich 77 proc. badanych, co czyni je najpopularniejszą usługą online, podano także.

Więcej czasu spędzanego w domu to okazja do nabywania nowych umiejętności, a podłączony do internetu komputer pomaga w tym nie tylko uczniom. 41 proc. Polaków ankietowanych w badaniu Mastercard sygnalizuje, że szuka w sieci materiałów edukacyjnych dla siebie lub dla członków swojej rodziny. 28 proc. szlifuje znajomość języków obcych, a 7 proc. grę na instrumentach muzycznych.

„Inne umiejętności, które można doskonalić w internecie, to gotowanie (36 proc.), majsterkowanie (22 proc.), programowanie (16 proc.), a nawet strzyżenie włosów (14 proc.). Nauka w sieci obejmuje też opanowywanie praktycznych umiejętności dnia codziennego. Prawie połowa polskich konsumentów (47 proc.) zaczęła ostatnio korzystać z bankowości internetowej, a 42 proc. korzysta z telemedycyny i kupuje leki online” – czytamy dalej.

Korzysta branża e-commerce

Mastercard wskazał, że jedną z oznak większego niż dotychczas zainteresowania e-commerce są internetowe zakupy produktów pierwszej potrzeby, które robi 44 proc. polskich konsumentów. Inne popularne produkty to książki (47 proc.), gry planszowe (36 proc.) czy przybory kuchenne (33 proc.). Powodzeniem cieszą się jednak również maszynki do strzyżenia włosów (22 proc.) czy maty do ćwiczeń (16 proc.).

Badanie Mastercard pokazuje też, że niektóre zwyczaje zakupowe konsumentów pozostają bez zmian nawet po przejściu do e-commerce.

„Prawie wszyscy (96 proc.) „łowcy okazji” ze sklepów stacjonarnych zamienili je na przeszukiwanie stron internetowych w pogoni za najlepszymi ofertami. Z kolei 79 proc. spośród amatorów oglądania wystaw sklepowych przyznaje, że tworzy 'listy życzeń', ale nie zawsze kupuje zamieszczone na nich produkty. Ponadto 35 proc. klientów deklaruje, że kupując online, pozostają lojalni sprzedawcom, których znają ze świata rzeczywistego” - czytamy także.

Bezpieczeństwo w sieci

Prawie wszyscy badani (91 proc.) sygnalizują, że podczas zakupów online zachowują ostrożność, a 60 proc. martwi się, że w sieci padnie ofiarą oszustwa. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo przy płaceniu online, 78 proc. polskich konsumentów kupuje u znanych im sprzedawców, 83 proc. sprawdza opinie innych kupujących, a 36 proc. kontaktuje się z nieznanymi im sprzedawcami przed dokonaniem zakupu.

W czasie pandemii widać też większe zaangażowanie Polaków w działania charytatywne. Prawie połowa (44 proc.) badanych przekazała w ostatnim miesiącu darowiznę online, a 18 proc. zrobiło to po raz pierwszy, zaznaczono.

– Wszyscy dostosowujemy się do nowego trybu życia, w tym więcej kupujemy online. Dotyczy to przy tym nie tylko niezbędnych produktów, ale też wirtualnych aktywności, takich jak oglądanie filmów na żądanie czy udział przez internet w zajęciach fitness. Pandemia może też wydobyć z nas to, co najlepsze, co widać w rekordowej liczbie darowizn online na cele charytatywne. Co więcej, ten trudny czas można wykorzystać na poszerzanie w sieci swojej wiedzy i umiejętności. Widać, że dziś konsumenci jeszcze bardziej potrzebują dostępu do e-commerce i różnego rodzaju cyfrowych usług. Dlatego Mastercard nieustannie pracuje nad tym, aby zakupy i płatności online były coraz prostsze i bezpieczniejsze – powiedział dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe Bartosz Ciołkowski.

Czytaj też:
Handel już nie będzie taki sam? Zaskakujące wyniki badań