Listopadowy lockdown spowodował 8 mld zł strat dla polskiej gospodarki

Listopadowy lockdown spowodował 8 mld zł strat dla polskiej gospodarki

Centrum handlowe (zdj. ilustracyjne)
Centrum handlowe (zdj. ilustracyjne) Źródło: Fotolia / danr13
Listopadowy lockdown przyniósł gospodarce ok. 8 mld zł strat z handlu – podały Polska Rada Centrów Handlowych i Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Organizacje poinformowały, że pierwszego dnia po ponownym otwarciu w sklepach pojawiło się ok. 30 proc. klientów mniej niż rok temu w tym samym czasie.

Jak poinformowały organizacje podczas wspólnej konferencji, w ostatnią sobotę listopada, kiedy po trzech tygodniach ponownie uruchomiono sklepy w galeriach handlowych, odwiedzalność obiektów była o prawie 30 proc. niższa w porównaniu do soboty 30 listopada ubiegłego roku i wyniosła 73 proc. Według wiceprezes PRCH i dyrektor zarządzającej Gemini Holding Anny Malcharek, listopadowe zamknięcie sklepów to 8 mld zł utraconych obrotów w handlu. Jak wyjaśnił wiceprezes ZPPHiU i Kazar Group Artur Kazienko, to nie są tylko straty obrotów handlowców, to realne straty dla gospodarki z powodu tego, że nie wpłynęły do budżetu inne daniny. Dodał, że w Polsce działa ponad 570 galerii handlowych.

Jakich zasad trzeba przestrzegać podczas zakupów?

Przedstawiciele obu organizacji, zaapelowali do klientów, aby odpowiedzialnie korzystali z oferty galerii handlowych. - Kiedy jesteśmy już na terenie centrum handlowego bezwzględnie przestrzegajmy zasad DDM. Pierwszą rzeczą, o jakiej musimy pamiętać po wejściu do obiektu, jest dezynfekcja rąk oraz prawidłowo założona maseczka - wskazali.

Przypomnieli, że w czasie oczekiwania na wejście do sklepu konieczne jest zachowanie dystansu. - Dajemy klientom bezpieczną przestrzeń, nasi pracownicy całą dobę dbają o to, by wszystkie miejsca dotykane były dokładnie dezynfekowane. Wszystkim zapominalskim przypominamy o panujących zasadach poprzez liczne oznakowania, naklejki, plakaty, komunikaty głosowe oraz zwracamy uwagę bezpośrednio. Zatroszczmy się o to, aby przygotowania do Świąt przebiegły w dobrej, bezpiecznej atmosferze – wyjaśniła wiceprezes PRCH Justyna Kur.

Kampania „Kupuję bezpiecznie”

Według PRGH i ZPPHiU zniesienie częściowego zamknięcia galerii handlowych, które obowiązywało do 28 listopada, wymaga od przedsiębiorców, pracowników i klientów obiektów handlowych ogromnej odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych. By skutecznie promować prawidłowe zachowania podczas zakupów, powstała kampania społeczna „Bezpieczeństwo - kupuję to!” pod patronatem Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Zdrowia oraz we współpracy z organizacjami handlu.

Jak wyjaśniono celem kampanii opatrzonej hasztagiem #KupujęBezpiecznie jest edukowanie klientów i przypominanie im o zachowaniu określonych zasad bezpieczeństwa w centrach handlowych, ale również w innych placówkach i miejscach handlu oraz usług, czy gastronomii.

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt







Czytaj też:
Były poseł Kukiz'15 walczy o życie. „Jest w śpiączce pod respiratorem”