Totalna klęska ekologów. Solarna droga nie działa

Totalna klęska ekologów. Solarna droga nie działa

Droga solarna
Droga solarna Źródło: Colas
Pomysł wydawał się genialny: droga została zbudowana z paneli fotowoltalicznych. Niestety, okazał się katastrofą, którą przyniosła milionowe straty.

Tylko w Europie asfaltem pokrytych jest miliony kilometrów kwadratowych powierzchni. A co, gdyby ta powierzchnia produkowała prąd na potrzeby lokalnych społeczności? Byłoby ekologicznie i ekonomicznie. Tak pomyśleli Francuzi i odpalili projekt fotowotaicznej drogi.To było w 2016 roku, w miasteczku Tourouvre we Francji, drogę otworzyła ówczesna minister środowiska Ségolène Royal. Wcześniej panele na drodze publicznej nie funkcjonowały, choć były przykłady ich zastosowania na ścieżkach rowerowych (w Holandii i w Polsce), czy chodnikach. Koszt budowy 1 kilometra drogi (panele pokryły 1 pas) wyniósł 5 mln euro.

Droga solarna

Według zapewnień panele miały wytwarzać dziennie 767 kWh energii (ok. 280 000 kWh rocznie). Minęły 3 lata. Francuski „Le Monde” podsumował projekt nazywając go totalną katastrofą. W 2017 roku wydajność paneli drogowych wyniosła 149 459 kWh. W 2018 roku już tylko 78 397 kWh. W 2019 r oku, jak dotąd 37 900 kWh.

„Dochody ze sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej z drogi powinny przynieść nam według planu 10,5 tys. euro rocznie. W 2017 roku otrzymaliśmy 4550 euro, w 2018 roku 3100 euro, a za pierwszy kwartał 2019 r. mamy 1450 euro” - powiedział „Le Monde” generalny dyrektor departamentu w Orne.

Droga solarna

Zdiagnozowano już przyczynę wpadki. Winę za nią ponoszą gnijące liście zmniejszające wydajność paneli oraz ich uszkodzenia. Plus droga była tak hałaśliwa, że mieszkańcy zaczęli się buntować. Trzeba było ograniczyć na niej prędkość do 70 km/h co do szału doprowadziło kierowców.

Firma Colas (producent drogi) obiecała, że panele, pokryte żywicą z pięciowarstwowym dodatkiem krzemu, będą odporne na uszkodzenia. To okazało się nieprawdą. Po roku trzeba było drogę remontować (ok. 10 proc.), bo uszkodziły ją ciężarówki. Stan paneli dziś jest taki, że Francja wycofała się z eksperymentu i panele zostaną zastąpione przez asfalt.

Czytaj też:
Diesle nie powodują smogu – twierdzą producenci

Źródło: Le Monde