„Kto Cię namierzył”. Specjalna wtyczka pokazuje, kto chce wpłynąć na nasze wyborcze decyzje

„Kto Cię namierzył”. Specjalna wtyczka pokazuje, kto chce wpłynąć na nasze wyborcze decyzje

Facebook (zdj. ilustracyjne)
Facebook (zdj. ilustracyjne) Źródło: Pixabay / cloudlynx
Internetowa wtyczka „Kto Cię namierzył” pozwala śledzić, które komitety próbują wpływać na nasze wyborcze decyzje. Można ją zainstalować bezpośrednio w internetowej przeglądarce. Za projektem „Kto cię namierzył” w Polsce stoją Fundacje Panoptykon i ePaństwo.

Facebook wie o Tobie więcej, niż myślisz – co lubisz, czego się boisz, czy masz depresję, czy Twój związek przechodzi kryzys. Zna też Twoje poglądy polityczne. W rękach osób chcących wpływać na wybory ta wiedza to potężna broń. Pozwala grać na emocjach wyborców, dezinformować, wyławiać niezdecydowanych i agitować. O szczegółach tych praktyk ciągle niewiele wiadomo – czytamy o wtyczce na stronie projektu.

Po zainstalowaniu wtyczki „Kto Cię namierzył” w internetowej przeglądarce, będziemy mogli sprawdzić jakie komitety wyborcze wzięły nas na celownik w swojej internetowej kampanii na . Wtyczka rozpoznaje reklamy polityczne pochodzące od partii politycznych i kandydatów w wyborach oraz pokazuje treść tych reklam i kryteria, którymi posłużyła się partia, by wyświetlić reklamę konkretnej osobie.Narzędzie tego typu funkcjonuje już w USA, Wielkiej Brytanii czy na Ukrainie.

Dzięki wtyczce „Kto cię namierzył” nie tylko sprawdzisz, które partie polityczne wzięły Cię na cel, ale też pomożesz nam dowiedzieć się, w jaki sposób Facebook wykorzystywany jest w kampaniach politycznych – wyjaśniają twórcy projektu na jego stronie internetowej. Korzystając z wtyczki dołączamy również do anonimowego badania wpływu reklam w mediach społecznościowych na wybory.

Według polskich współtwórców wtyczki, często nie zdajemy sobie sprawy, ze dana treść jest tak naprawdę elementem działań marketingowych danej partii. Wtedy możemy wpaść w pułapkę i potraktować ją jako neutralną informację, chociaż w rzeczywistości nią nie jest i w jakiś sposób wpłynie na nasz wybór w trakcie głosowania.

Możliwości reklamowe, jakie dają media społecznościowe podczas kampanii wyborczych oraz mała przejrzystość politycznych kampanii reklamowych stwarzają dużą pokusę do nadużyć – podkreśliła Karolina Iwańska z Panoptykonu w rozmowie na antenie TOK FM. – Chcemy, żeby każdy mógł sprawdzić, które partie docierają do niego z reklamami na Facebooku. Zachęcamy do zainstalowania wtyczki, która pokaże, które komitety wyborcze do nas trafiały i dlaczego – dodaje

Twórcy zapewniają, że dane, które podajemy przy uruchamianiu aplikacji są bezpieczne. Wtyczka ma zbierać automatycznie tylko i wyłącznie wszystkie wyświetlane nam reklamy, a informacje zebrane dzięki niej mają posłużyć również do badania wyborczej agitacji w internecie.

„Kto cię namierzył” to projekt Fundacji Panoptykon, Fundacji ePaństwo i firmy SmartNet Research&Solutions, dostawcy oprogramowania Sotrender pozwalającego analizować dane z mediów społecznościowych.

Czytaj też:
Czy „Polityka” Vegi wstrząśnie polską polityką? Nie sądzę