GoWork opinie już 3 mln wpisów jak radzić sobie z komentarzami, kiedy usunąć, kiedy odpowiadać
Artykuł sponsorowany

GoWork opinie już 3 mln wpisów jak radzić sobie z komentarzami, kiedy usunąć, kiedy odpowiadać

GoWork opinie już 3 mln wpisów
GoWork opinie już 3 mln wpisów
Opinie stają się cennym źródłem dla wszystkich osób, które poszukują informacji związanych ze świadczonymi przez firmę usługami czy jej produktami. To również wiarygodna dawka wiedzy na temat warunków zatrudnienia oferowanych przez pracodawców. Ci z kolei w dobie coraz większego znaczenia opinii związanych z ich działalnością, powinni potrafić umiejętnie na nie reagować.

GoWork.pl z 3 mln wpisów cenną wskazówka dla kandydatów

Serwis GoWork.pl to największa baza opinii o pracodawcach, zawierająca już 3 mln wpisów. Użytkownicy doceniają fakt, iż mogą wyrazić swoje zdanie na temat warunków zatrudnienia oferowanych przez firmy, ich bieżącej sytuacji, czy perspektyw na przyszłość. Komentarze innych osób, które miały lub mają bezpośredni kontakt z marką są cenną wskazówką dla ludzi rozważających podjęcie w niej zatrudnienia. Pozytywne wpisy mogą sprawić, że zdecydują się oni rozpocząć pracę w przedsiębiorstwie. Z kolei ich negatywny wydźwięk może skomplikować rekrutacje. Coraz większa rola opinii sprawia, że firmy muszą nauczyć się radzić sobie z nimi w odpowiedni sposób.


Grupa GoWork.pl to także jeden z najpopularniejszych serwisów pracy

Kiedy i jak odpowiadać na komentarze?

Na forach opiniotwórczych związanych z pracodawcami pojawiają się dziesiątki komentarzy. Osoby je pozostawiające często wchodzą ze sobą w interakcje, a pierwsza udzielona przez nich opinia jest początkiem dłuższej dyskusji związanej z jakimś tematem. Nie oznacza to jednak, że jedynymi użytkownikami serwisów, takich jak GoWork.pl, są osoby poszukujące informacji o firmach. Warto by do rozmowy włączyli się również sami pracodawcy. Udzielenie merytorycznej odpowiedzi na komentarze związane z ich marką mogą rozwiać pojawiające się wątpliwości. Reagowanie na wpisy pokazuje użytkownikom, że firmie zależy na ich zdaniu, szanuje je i nie ignoruje go. Dzięki temu jest ona w stanie kreować swój pozytywny wizerunek. Kiedy zatem odpowiadać na opinie? Jak najczęściej. Marka nie powinna ograniczać swoich wypowiedzi tylko do komentarzy, w których jest chwalona lub ktoś coś jej zarzuca, choć oczywiście w takich sytuacjach jej reakcja jest jak najbardziej wskazana. Istnieje jednak wiele innych momentów, w których przedsiębiorstwo powinno odnieść się do poruszonych aspektów, niekoniecznie skierowanych bezpośrednio do niego. Jedną z takich sytuacji można zaobserwować na wątku firmy Tchibo z siedzibą w Warszawie na serwisie GoWork.pl: „śledzę pojawiające się rekrutacje i ostatnio pojawiło się ogłoszenie, że znowu szukają kierownika utrzymania ruchu ? czy ktoś coś mógłby napisać bo się zastanawiam nad aplikowaniem??? widać że coś z nimi albo z firmą jest nie tak”.

Jak można zaobserwować, pytanie zostało skierowane do użytkowników portalu. Pracodawca słusznie jednak uznał, że taki wpis powinien spotkać się z jego reakcją i udzielił odpowiedzi: „Dziękujemy za zainteresowanie ofertami Tchibo. Dłuższy proces rekrutacji wynika przede wszystkim z wysokich wymagań jakie stawiane są kandydatom na stanowisko Kierownika Utrzymania Ruchu. Jest to bezpośrednio związane z bardzo zaawansowanym procesem technologicznym, wysokim stopniem automatyzacji i standardami obowiązującymi w Zakładzie Tchibo. Proces właśnie został zakończony, niemniej jednak zachęcamy do śledzenia innych ofert Tchibo i aktywnego udziału w procesach rekrutacyjnych. Z poważaniem, dział Personalny”

Właściwe odpowiadanie na opinie, wbrew temu co mogłoby się wydawać, nie jest jednak łatwe. Bardzo prawdopodobne, że osobie pozostawiającej wpis towarzyszyły emocje. Marka odnosząc się do poruszonych aspektów powinna z kolei odłożyć je na bok. Nie jest to jednak równoznaczne z wyzbyciem się empatii, wręcz przeciwnie. Używając takich sformułowań jak “przepraszamy” czy “bardzo nam przykro” marka pokazuje, że rozumie sytuację, w której znalazła się dana osoba oraz pokazuje swoją “ludzką twarz”. Tymczasem wiele firm błędnie utożsamia takie zabiegi z przyznaniem się do winy. Należy również pamiętać, by skupić się przede wszystkim na aspekcie merytorycznym.

Kiedy dopuszczalne jest usunięcie opinii?

Choć wizja usunięcia komentarzy - przeważnie negatywnych - bywa kusząca, to taka praktyka nie jest dobrym rozwiązaniem i może doprowadzić wizerunek marki do ruiny. Istnieją jednak sytuacje, w których takie działanie jest dopuszczalne, np. gdy naruszają prawo, dobre obyczaje i są po prostu nieetyczne lub naruszają regulamin serwisu, na którym się pojawiły. W ostatniej z sytuacji należy skierować stosowną wiadomość do administratorów, którzy zarchwizują taki komentarz. Pamiętajmy również, że zarządca forum lub portalu opiniotwórczego nie ponosi odpowiedzialności za publikowane na nim treści. Tym samym może się zdarzyć, że jeśli firma nie jest w stanie przedstawić dowodów na nieprawdziwość opinii, administrator witryny nie ma podstaw do jej archiwizacji. W takich sytuacjach pomocne okazuje się sądowe nakazanie usunięcia opinii. W praktyce może to jednak oznaczać, że wpisy, którym nie jest się w stanie udowodnić ich nieprawdziwości powinny zostać.

Opinie odgrywają coraz większą rolę w procesie poszukiwania zatrudnienia. Są istotne nie tylko dla kandydatów, ale również dla pracodawców. Właściwe reagowanie na komentarze może wzmocnić wizerunek marki i ułatwić rekrutację wartościowych specjalistów.