Wybory 2020. Który kandydat zapłacił najwięcej za reklamę na Facebooku, kto cieszy się największą popularnością?

Wybory 2020. Który kandydat zapłacił najwięcej za reklamę na Facebooku, kto cieszy się największą popularnością?

Andrzej Duda
Andrzej DudaŹródło:Newspix.pl / ABACA
Sontrender przeanalizował najważniejsze statystyki dotyczące obecności kandydatów na Facebooku w ostatnich tygodniach kampanii prezydenckiej. Kto ma najbardziej zaangażowanych fanów, kto najwięcej wydał na reklamę?
Liczba fanów na Facebooku
Gdyby popularność kandydatów startujących w wyborach prezydenckich mierzyć za pomocą liczby fanów na Facebooku – niekwestionowanym liderem jest Andrzej Duda (ponad 720 tys.). Na drugim miejscu znajduje się Robert Biedroń (ponad 590 tys.), a na ostatniej pozycji na podium uplasował się Szymon Hołownia (ponad 590 tys.). Żaden z pozostałych kandydatów w wyścigu o prezydenturę nie przekroczył granicy 400 tys. fanów na Facebooku. Warto zauważyć, że w okresie od 1 do 21 czerwca dynamika przyrostu liczby fanów we wspomnianym medium społecznościowym, była największa u Rafała Trzaskowskiego i wyniosła 27 proc.

Zaangażowanie fanów
Sotrender zbadał także zaangażowanie fanów poszczególnych kandydatów na Facebooku. Co ciekawe, liderem tego zestawienia jest Rafał Trzaskowski (275 proc. wzrostu), a na dalszych miejscach: Andrzej Duda (83 proc. wzrostu) i Szymon Hołownia. Warto także zauważyć, że zarówno na profilu Szymona Hołowni jak również u Krzysztofa Bosaka, zanotowano w ciągu ostatnich trzech tygodni spadek zaangażowania fanów – kolejno: -30 proc i -19 proc.

Najbardziej angażujące posty kandydatów
Z analizy Sotrender wynika, że post, który cieszył się największym zaangażowaniem użytkowników Facebooka należał do Rafała Trzaskowskiego i zebrał ponad 20 tys. reakcji więcej i 8,5 tys. udostępnień więcej niż post opublikowany przez Andrzeja Dudę z hasztagiem #RafałNieKłam! Wśród sześciu najlepszych pod omawianym względem postów – cztery należały do prezydenta Warszawy, a dwa do polityka ubiegającego się o reelekcję.

Wydatki poniesione na reklamę na Facebooku
Z informacji Sotrendera wynika, że cieszące się największym zaangażowaniem posty były postami sponsorowanymi na następujące kwoty – post Rafała Trzaskowskiego (8-9 tys. zł) i Andrzeja Dudy (5-6 tys. zł). Sotrender informuje, że w okresie od 23.05 do 21.06. najwięcej na kampanię na Facebooku wydano w przypadku Rafała Trzaskowskiego (179,6 tys.), a na kolejnych miejscach znaleźli się Szymon Hołownia (141,5 tys.), Andrzej Duda (112 tys.), Robert Biedroń (70,1 tys.), Paweł Tanajno (33,2 tys.), Krzysztof Bosak (15,2 tys.), Władysław Kosiniak-Kamysz (10,6 tys.) oraz Stanisław Żółtek (4,9 tys.)

Liczba płatnych reklam na Facebooku
Od 23 maja do 21 czerwca na Facebooku Andrzeja Dudy zostały opublikowane 542 reklamy, u Rafała Trzaskowskiego - 187 reklam, u Szymona Hołowni - 119 reklam, u Roberta Biedronia - 103 reklamy. Na profilach pozostałych kandydatów startujących w wyborach prezydenckich zamieszczono mniej niż 100 reklam.

Jaki jest przeciętny koszt jednej reklamy opublikowanej na Facebooku przez kandydatów na urząd prezydenta?
Z danych, które opublikował Sotrender wynika, że przeciętny koszt jednej reklamy opublikowanej na Facebooku przez Szymona Hołownię wyniósł 1190 zł. Tuż za nim jest Rafał Trzaskowski (przeciętny koszt jednej reklamy - 961 zł), a na dalszym miejscu znalazł się Paweł Tanajno (przeciętny koszt jednej reklamy - 897 zł). Co ciekawe, Andrzej Duda znajduje się na siódmej pozycji w zestawieniu, a przeciętnie na jedną reklamę wydał 207 zł. Zestawienie zamyka lider PSL. Przeciętny koszt jednej reklamy opublikowanej na Facebooku w przypadku Władysława Kosiniaka-Kamysza wyniósł 121 zł.

Pełny raport, w którym podsumowano najważniejsze statystyki dotyczące obecności kandydatów na Facebooku w ostatnich tygodniach kampanii prezydenckiej, jest dostępny na stronie Sotrender.

Czytaj też:
Zagraniczne media o wizycie Andrzeja Dudy w USA. Piszą o kampanii wyborczej i „praworządności”