Studenci pomogą pszczołom. W Politechnice Gdańskiej powstał projekt zdalnego monitorowania uli

Dodano:
Ul Źródło: Shutterstock / Sushaaa
Grupa studentów Politechniki Gdańskiej opracowała specjalny system monitorujący temperaturę i wilgotność we wnętrzu ula pszczelego oraz jego wagę. Uzyskane podczas pomiarów dane mają pomóc w lepszej ochronie uli.

Celem projektu było opracowanie systemu do wykonywania zdalnych pomiarów temperatury i wilgotności we wnętrzu ula w połączeniu z ciągłym monitorowaniem jego wagi. Dane pomiarowe pozwalają na opracowanie precyzyjnych metod zdalnej oceny stanu rodzin pszczelich - a w efekcie lepszej ich ochrony.

Dane są gromadzone i archiwizowane na centralnym serwerze. Dostęp do nich można uzyskać poprzez aplikację mobilną - w której dostępna jest również szczegółowa analiza warunków panujących w rodzinie pszczelej. System ma docelowo umożliwiać także długoterminową statystykę danych.

Szczególnie przydatne w okresie zimowania

Jak podkreśla w informacji prasowej Politechnika Gdańska, monitorowanie stanu rodzin pszczelich ma szczególne znaczenie w okresie zimowania pszczół oraz w okresie dynamicznego ich rozwoju w trakcie wiosenno-letniej pracy przy zbiorze nektaru. Odpowiednie umiejscowienie czujników temperatury i wilgotności pozwala m.in. określić położenie kłębu zimujących owadów bez konieczności otwierania ula. Z kolei waga zamontowana w podstawie dostarcza informacji o stanie zapasów miodu zbieranego i przechowywanego przez pszczoły.

Wykorzystanie zdalnego monitorowania stanu rodzin pszczelich może również posłużyć do opracowania metod przeciwdziałania niepokojącemu spadkowi ich liczebności, co od kilkunastu lat obserwuje się na całym świecie.

Projekt i stanowisko pilotażowe do monitorowania parametrów ula zostały stworzone przez studentów Wydziału Elektrotechniki i Automatyki PG - Filipa Łojczyka, Adama Litwina i Igora Marciniaka - pracujących pod opieką dr. inż. Piotra Musznickiego z Katedry Energoelektroniki i Maszyn Elektrycznych.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...