„Kto Cię namierzył”. Specjalna wtyczka pokazuje, kto chce wpłynąć na nasze wyborcze decyzje

Dodano:
Facebook (zdj. ilustracyjne) Źródło: Pixabay / cloudlynx
Internetowa wtyczka „Kto Cię namierzył” pozwala śledzić, które komitety próbują wpływać na nasze wyborcze decyzje. Można ją zainstalować bezpośrednio w internetowej przeglądarce. Za projektem „Kto cię namierzył” w Polsce stoją Fundacje Panoptykon i ePaństwo.

Facebook wie o Tobie więcej, niż myślisz – co lubisz, czego się boisz, czy masz depresję, czy Twój związek przechodzi kryzys. Zna też Twoje poglądy polityczne. W rękach osób chcących wpływać na wybory ta wiedza to potężna broń. Pozwala grać na emocjach wyborców, dezinformować, wyławiać niezdecydowanych i agitować. O szczegółach tych praktyk ciągle niewiele wiadomo – czytamy o wtyczce na stronie projektu.

Po zainstalowaniu wtyczki „Kto Cię namierzył” w internetowej przeglądarce, będziemy mogli sprawdzić jakie komitety wyborcze wzięły nas na celownik w swojej internetowej kampanii na . Wtyczka rozpoznaje reklamy polityczne pochodzące od partii politycznych i kandydatów w wyborach oraz pokazuje treść tych reklam i kryteria, którymi posłużyła się partia, by wyświetlić reklamę konkretnej osobie.Narzędzie tego typu funkcjonuje już w USA, Wielkiej Brytanii czy na Ukrainie.

Dzięki wtyczce „Kto cię namierzył” nie tylko sprawdzisz, które partie polityczne wzięły Cię na cel, ale też pomożesz nam dowiedzieć się, w jaki sposób Facebook wykorzystywany jest w kampaniach politycznych – wyjaśniają twórcy projektu na jego stronie internetowej. Korzystając z wtyczki dołączamy również do anonimowego badania wpływu reklam w mediach społecznościowych na wybory.

Według polskich współtwórców wtyczki, często nie zdajemy sobie sprawy, ze dana treść jest tak naprawdę elementem działań marketingowych danej partii. Wtedy możemy wpaść w pułapkę i potraktować ją jako neutralną informację, chociaż w rzeczywistości nią nie jest i w jakiś sposób wpłynie na nasz wybór w trakcie głosowania.

Możliwości reklamowe, jakie dają media społecznościowe podczas kampanii wyborczych oraz mała przejrzystość politycznych kampanii reklamowych stwarzają dużą pokusę do nadużyć – podkreśliła Karolina Iwańska z Panoptykonu w rozmowie na antenie TOK FM. – Chcemy, żeby każdy mógł sprawdzić, które partie docierają do niego z reklamami na Facebooku. Zachęcamy do zainstalowania wtyczki, która pokaże, które komitety wyborcze do nas trafiały i dlaczego – dodaje

Twórcy zapewniają, że dane, które podajemy przy uruchamianiu aplikacji są bezpieczne. Wtyczka ma zbierać automatycznie tylko i wyłącznie wszystkie wyświetlane nam reklamy, a informacje zebrane dzięki niej mają posłużyć również do badania wyborczej agitacji w internecie.

„Kto cię namierzył” to projekt Fundacji Panoptykon, Fundacji ePaństwo i firmy SmartNet Research&Solutions, dostawcy oprogramowania Sotrender pozwalającego analizować dane z mediów społecznościowych.

Źródło: Tok FM
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...