Artykuł sponsorowany

Jak sfinansować nowe inwestycje

Dodano:
Kredyt dla firm – jak wybrać? Źródło: Pexels / Pexels
To pytanie często nurtuje przedstawicieli władz samorządowych. Rozwiązaniem problemu może być zaciągnięcie kredytu lub emisja obligacji. Którą z tych metod zastosować i jakie są ich zalety?

Kredyt i emisja obligacji to instrumenty pozyskania środków finansowych, wobec czego stanowią przychód i są w ten sam sposób ujmowane w budżetach i prognozach. Cele zarówno kredytowania, jak i emisji obligacji przez samorządy określa ten sam akt prawny – Ustawa o finansach publicznych. Do tych celów ustawodawca zaliczył m.in. finansowanie deficytu budżetowego oraz spłatę wcześniejszych zobowiązań.

Kredyt dla samorządów podlega Prawu zamówień publicznych i procedurze przetargowej, a umowę kredytową zawiera się tylko z bankiem. W wypadku obligacji dostawcami tej metody finansowania mogą być nie tylko banki, ale i inne instytucje finansowe.

Pod względem ryzyka wzrostu kosztów obsługi zaciągniętego zobowiązania obie metody finansowania są podobne. Koszt wypłacanych odsetek rośnie, gdy rosną stawki bazowe (w praktyce określane przez referencyjną wysokość oprocentowania na rynku międzybankowym, czyli WIBOR). Wraz ze spadkiem WIBOR obniża się też koszt odsetek. Stosunkowo rzadko jednostki samorządu terytorialnego wybierają finansowanie oparte na stałej stopie procentowej. Dzieje się tak dlatego, że stała stopa jest zwykle znacząco wyższa od stopy zmiennej, jaka obowiązuje w momencie podpisywania umowy.

Kredyt i obligacje – istotna różnica

Obligacje są zbywalnymi papierami wartościowymi i mogą być zbywane przez ich nabywców innym inwestorom. Pomimo parakredytowego charakteru obligacji nie można ich zrównywać z kredytem, gdyż podlegają szczególnym przepisom, w tym Ustawie o obrocie instrumentami finansowymi i Ustawie o obligacjach.

Wymogi przewidziane w Ustawie o obrocie instrumentami finansowymi dotyczą m.in. nawiązania współpracy z agentem emisji (np. bankiem, który świadczy tego rodzaju usługi) czy zarejestrowania obligacji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych. Ustawa określa również dodatkowe obowiązki dotyczące obrotu obligacjami wynikającymi z dyrektywy MiFID II.

Z kolei w Ustawie o obligacjach zapisano m.in. obowiązek sporządzenia warunków emisji. Oznacza to, że jeżeli emitent chce oferować obligacje do szerszego kręgu adresatów to zastosowanie mogą znaleźć także przepisy dotyczące oferty publicznej, w tym obowiązek sporządzenia memorandum informacyjnego lub prospektu.

Co ważne, w wypadku samorządów lub emisji obligacji poręczonych przez samorządy obowiązek ten nie występuje. Jeżeli adresatem oferty publicznej obligacji jest jeden konkretny podmiot, emitentowi również odpadają obowiązki związane z ofertą publiczną.

Wsparcie BGK

Pod względem prawnym, regulacyjnym i operacyjnym, do wsparcia realizacji projektów inwestycyjnych samorządów, zarówno kredytowych, jak i bazujących na obligacjach, jest przygotowany Bank Gospodarstwa Krajowego.

BGK oferuje kompleksowe usługi związane ze wsparciem samorządów wszystkich szczebli w procesie przygotowania i przeprowadzenia emisji obligacji. Udziela finansowania na projekty inwestycyjne w samorządach w formie obligacji przychodowych dla gmin i spółek komunalnych w wybranych sektorach. Wspiera także emisję obligacji przychodowych zarówno dla spółek i samorządów, przy czym istnieją ograniczenia możliwych do sfinansowania w ten sposób projektów, wymagające każdorazowo osobnej analizy.

Bank pomaga jednostkom samorządu terytorialnego w zakresie przygotowania dokumentacji emisyjnej, również w sytuacji, gdy emitent jest zainteresowany szczególnymi typami obligacji np. „zielonymi” obligacjami. Obligacje takie pozwalają zrealizować cele związane ze zrównoważonym rozwojem, przykładowo – rozwój OZE, wsparcie elektromobilności lub termomodernizacja gminnych budynków.

Wsparcie banku w tym wypadku może okazać się szczególnie cenne, gdyż emisja takich obligacji – podobnie zresztą jak pozyskanie „zielonego” kredytu – jest najczęściej związane z dodatkowymi obowiązkami. Chodzi m.in. o właściwe zdefiniowanie celu finansowania, monitorowanie sposobu wykorzystania finansowania w toku realizacji inwestycji lub po jej zakończeniu przez podmiot finansujący lub przez niezależnego audytora.

Dokumentacja emisji obligacji w BGK jest wystandaryzowana i uwzględnia także wymogi współpracy z instytucjami zewnętrznymi, zwłaszcza z Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych. BGK, w ramach całościowej obsługi emitenta, pełni funkcję agenta emisji stosownie do postanowień ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz agenta płatniczego według Regulaminu KDPW.

Do tej pory Bank Gospodarstwa Krajowego zorganizował 500 emisji obligacji komunalnych, dzięki którym samorządy pozyskały na finansowanie swoich potrzeb ponad 7 mld złotych.

Wszystkim zainteresowanym usługami BGK w zakresie finansowania inwestycji polecamy bezpośredni kontakt z doradcami w Regionach BGK. Więcej informacji można znaleźć na stronie bgk.pl/kontakt/regiony.

Źródło: Wprost
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...