Co z rozbudową autostrady A2? Zapytali ministerstwo, czy zabrakło na to pieniędzy
W 2017 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapewnił, że wkrótce rozpocznie się rozbudowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. Między węzłami Łódź Północ (skrzyżowanie z A1) i Konotopa miał powstać dodatkowy pas w każdym kierunku.
Od tej zapowiedzi minęło 5 lat i nie tylko nie ma mowy o „wbiciu łopaty”, ale nawet o ogłoszeniu, kto wykona to zlecenie i ile będzie ono kosztowało. Serwis money.pl zapytał u źródła, czy ministerstwo infrastruktury, czy zrezygnowało z planu rozbudowy autostrady – tym bardziej że media donosiły, że brakuje pieniędzy na zapowiedzianą inwestycję.
Pieniądze są, ale nie ma przetargu
Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury zapewnił w mailu do redakcji, że pieniądze na prace przygotowawcze są zagwarantowane. „Środki finansowe na realizację tej inwestycji są przewidziane w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), który jest obecnie przedmiotem uzgodnień Komitetu Rady Ministrów” – napisał.
Dodał, że środki finansowe na realizację tej inwestycji są przewidziane w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), który jest obecnie przedmiotem uzgodnień Komitetu Rady Ministrów.
W tym kontekście zaskakuje pominięcie rozbudowy tego odcinka A2 w przetargach, które GDKiA ogłosiła kilkanaście dni temu. Zapowiedziała, że do końca roku ogłosi przetargi na trzy odcinki drogi ekspresowej S17, powtórzy postępowanie na fragment S19 z tunelem czy też dobudowę drugiej jezdni na blisko 30 km trasy S16.
Drogowcy w korespondencji z money.pl zapewniają jednak, że są gotowi do ogłoszenia przetargu na projekt rozbudowy. Dopiero później zaczną poszukiwania wykonawcy prac fizycznych. Prace ruszą nie wcześniej niż w 2025 r., więc poszerzoną A2 pojedziemy nie szybciej niż w 2027 roku.
To jeden z najruchliwszych odcinków w Polsce
Rzecznik GDDKiA uspokoił kierowców, że kiedy prace się rozpoczną, to nie będą stanowiły utrudnienia dla kierowców. „Przez całą budowę ma zostać zachowany ruch w obu kierunkach (po dwa pasy). Sposób organizacji ruchu w trakcie budowy był jednym z obszarów, o których rozmawialiśmy z branżą w ramach konsultacji. Przygotowanie szczegółowych rozwiązań w zakresie organizacji ruchu będzie zadaniem wykonawcy wyłonionego w przetargu na projekt” – poinformował Szymon Piechowiak.
Money.pl zauważa, że autostrada A2 to jedna z najruchliwszych tras w Polsce, a szczególnie odcinek między Łodzią a Warszawą. Fragment od Pruszkowa do Konotopy w latach 2020-2021pokonywało dziennie 93,1 tys. samochodów – o 23 proc. więcej niż w 2015 roku.