Facebook chciał „obejść” RODO. Teraz zapłaci gigantyczną karę
Irlandzki Komisarz ds. Ochrony Danych (DPC) nałożył w środę 390 mln euro grzywny na Metę, firmę, do której należy serwis społecznościowy Facebook, za naruszanie prywatności użytkowników. DPC zakazał też firmie zmuszania użytkowników w Unii Europejskiej do akceptowania personalizowanych reklam dobieranych na podstawie ich aktywności w sieci.
Działania niezgodne z RODO
Postępowanie w tej sprawie DPC wszczął w maju 2018 roku, gdy w życie weszło Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Aby w dalszym ciągu dostarczać użytkownikom spersonalizowane reklamy, Meta zmieniła podstawę prawną, na mocy której posługiwała się danymi użytkowników. De facto nie daje im ona podstaw do odmówienia zgody na wykorzystanie ich danych.
DPA uznał, że Meta nie ma prawa do korzystania z takiej formy kontraktu z użytkownikami, a zatem podsuwanie im celowanych reklam jest nielegalne. Firma ma teraz trzy miesiące na dostosowanie swojej działalności do przepisów unijnych.