Poczta Kwiatowa zawiodła klientów. Otrzyma ponad 1,6 mln zł kary

Dodano:
Kwiaty na Dzień Babci Źródło: Shutterstock
UOKiK nałożył na Pocztę Kwiatowa karę w wysokości ponad 1,6 mln zł. Ma to związek z zapisem w regulaminie, który zwalniał ją z odpowiedzialności odszkodowawczej za niedostarczenie przesyłek w terminie. Klientów narażało to natomiast nie tylko na konsekwencje ekonomiczne, ale też emocjonalne.

Już jutro Dzień Babci, ze nieco ponad trzy tygodnie Walentynki, a niedługo później Dzień Kobiet. W te dni wiele osób korzysta z usług Poczty Kwiatowej, oczekując by dotarły one do wskazanych osób. Okazuje się, że nie zawsze się to udaje.

Poczta Kwiatowa zawiodła klientów. UOKiK interweniuje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informuje, że dotarły do niego głosy zawiedzionych klientów Poczty Kwiatowej, których przesyłki zamówione przez spółkę nie dotarły do adresatów bądź nie zostały dostarczone w wyznaczonym terminie.

UOKiK zwraca uwagę, że Poczta Kwiatowa stosowała w załączniku do Regulaminu „Terminy i warunki doręczeń” postanowienie, w którym zaznaczała, że nie gwarantuje dostarczenia przesyłek w Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca. Tymczasem w te dni dla konsumentów terminowość realizacji usługi miała kluczowe znaczenie. Spółka zamieściła ów zapis, by uniknąć odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań, miało to też być dla niej zabezpieczenie na wypadek reklamacji.

– Spółka nie może wyłączać swojej odpowiedzialności za niezrealizowanie lub nienależyte wykonanie usługi. Jako działający od ponad 20 lat w Polsce profesjonalny przedsiębiorca powinien być odpowiednio przygotowany na takie święta jak Dzień Babci, Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki albo Dzień Ojca, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na doręczenia kwiatów czy upominków. Dla klientów jest szczególnie istotne, aby przesyłka dotarła do adresata w konkretnym dniu, zwłaszcza gdy przedsiębiorca do tego zachęca. Jeśli Poczta Kwiatowa nie jest w stanie zrealizować zamówień w terminie, powinna ograniczyć ich przyjmowanie lub informować o braku możliwości dostarczenia kwiatów na czas. Wtedy konsumenci mogliby poszukać innej firmy lub innego sposobu sprawienia radości bliskim – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd zwraca również uwagę na fakt, że Poczta Kwiatowa promowała w komunikacji marketingowej swoje usługi, zachęcając do składania zamówień na dostarczenie podarunków w dni ważnych zwyczajowo świąt. Jednak mimo używania haseł „Jeszcze zdążysz!” lub „Pokaż, że kochasz”, zastrzegała w załączniku do regulaminu wspomniany brak gwarancji terminowej dostawy.

UOKiK nałożył 1,6 mln zł kary

UOKiK nałożył na Pocztę Kwiatową karę w wysokości ponad 1,6 mln zł. – Przedsiębiorca przez sześć lat stosował niedozwoloną klauzulę, by uwolnić się od odpowiedzialności odszkodowawczej za niewykonanie usługi, co narusza interesy konsumentów. Poza konsekwencjami ekonomicznymi konsumenci narażeni byli na szkody emocjonalne, dotyczące relacji z bliskimi – podkreśla szef UOKiK.

Prezes Urzędu za niedozwolone uznał stosowanie przez Pocztę Kwiatową klauzuli w załączniku do Regulaminu: „Doręczenie w Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca. Dokładamy wszelkich starań, aby doręczyć kwiaty w wybranym przedziale czasowym, jednakże nie jesteśmy w stanie tego zagwarantować w każdym przypadku – pomimo dochowania standardu należytej staranności wymaganej od profesjonalisty – ze względu na dużą ilość realizowanych w te dni zamówień”.

Źródło: UOKiK
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...