Polska do tyłu z dwiema dyrektywami. KE przypomina o obowiązku
Dyrektywa 2022/2100 zabrania wprowadzania na rynek UE aromatyzowanych podgrzewanych wyrobów tytoniowych i znosi możliwość udzielania przez państwa członkowskie zwolnień dla takich wyrobów z niektórych wymogów dotyczących etykietowania określonych w przepisach unijnych.
Dyrektywa dotycząca aromatyzowanych podgrzewaczy
KE wyjaśnia, że podgrzewane wyroby tytoniowe (HTP) wytwarzają dym zawierający nikotynę i inne substancje chemiczne, które są następnie wdychane przez użytkowników. Przypomina, że dyrektywa ta została przyjęta w odpowiedzi na znaczny wzrost wolumenu podgrzewanych wyrobów tytoniowych sprzedawanych w całej UE.
Dyrektywa czeka na wdrożenie także w Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Estonii, Hiszpanii, Chorwacji, Cypru, Luksemburgu, Malcie, Austrii, Portugalii, Słowenii, Słowacji, Finlandii i Szwecji.
Dyrektywa dotycząca pojazdów
To nie jedyne zaniedbanie, które sprowokowało przypomnienie ze strony Komisji Europejskiej. Przypomniała ona także o konieczności wdrożenia dyrektywy dotyczącej użytkowania zarejestrowanych w innych krajach UE pojazdów wynajmowanych bez kierowców do drogowego przewozu rzeczy.
Dyrektywa 2022/738 zakłada otwarcie rynku dla takich usług. Przepisy te miały wejść w życie 6 sierpnia 2023 r.
Oprócz Polski KE skierowała wezwanie do usunięcia uchybienia także do: Belgii, Bułgarii, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Cypru, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Austrii, Portugalii, Słowenii, Słowacji, Finlandii.