Ceny ekspresów były sztucznie ustalane? W sprawę zaangażowane są m.in. RTV Euro AGD i Media Markt

Dodano:
Kawa Źródło: Shutterstock / Paul SAS
Prezes UOKiK podejrzewa, że przez 10 lat ceny ekspresów do kawy marki Jura były sztucznie ustalane. Zmowa cenowa to bardzo poważny zarzut. Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie postępowanie przeciwko spółce Jura Poland i właścicielom sklepów: RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert.

Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura. Prezes UOKiK nabrał podejrzeń, że przedsiębiorca mógł zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję z autoryzowanymi dystrybutorami swoich produktów. W trakcie przeszukania w siedzibach kilku spółek zebrano dowody uprawdopodobniające ten scenariusz.

Jura Poland. UOKiK podejrzewa zmowę cenową

– Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że spółka Jura Poland mogła zawrzeć zmowę cenową ze sprzedawcami ekspresów, w tym największymi sklepami z elektroniką i sprzętem AGD. Przedsiębiorcy mogli przez blisko 10 lat w niedozwolony sposób ustalać ceny produktów. Oznaczałoby to, że konsumenci nie mogli kupić ekspresów taniej niż po odgórnie narzuconych stawkach – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jura Poland i autoryzowani dystrybutorzy mogli uzgadniać minimalne ceny odsprzedaży ekspresów oraz akcesoriów do nich. Z informacji zebranych w trakcie postępowania wyjaśniającego wynika, że stawki stosowane przez sprzedawców nie mogły być niższe niż ustalone. Mogło dochodzić również do uzgadniania cen promocyjnych i wartości gratisów dla klientów końcowych. Ustalenia mogły dotyczyć zarówno sprzedaży tradycyjnej, jak i w sklepach internetowych.

Jura Poland mogła również monitorować ceny stosowane przez autoryzowanych dystrybutorów i interweniować, jeśli były one poniżej ustalonego poziomu, np. grożąc wstrzymaniem dostaw, rozwiązaniem umowy lub brakiem jej przedłużenia.

Postępowanie również przeciwko czterem sprzedawcom

Prezes UOKiK postawił zarzuty Jura Poland oraz osobie zarządzającej w spółce, która odpowiadała za politykę dystrybucyjną przedsiębiorcy. Postępowanie prowadzone jest również przeciwko czterem istotnym sprzedawcom ekspresów Jura: Euro-net, Media Saturn Holding, Media Saturn Online i Terg. Są to właściciele popularnych sklepów ze sprzętem elektronicznym oraz AGD: RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert.

Zgodnie z przepisami maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi 10 proc. obrotu dla przedsiębiorcy oraz 2 mln zł dla menadżerów.

Źródło: Wprost
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...